Najbardziej poszukiwani
Wykwalifikowani księgowi zaliczani są obecnie do jednej z najbardziej poszukiwanych grup zawodowych. Centra outsourcingowe starają się znaleźć specjalistów nie tylko na rynkach lokalnych, ale również na terenie całej Polski Wielu księgowych, korzystając ze sprzyjającej sytuacji, próbuje dyktować warunki zatrudnienia, w tym wysokość płac.
Internetowe serwisy pracy pełne są ofert dla księgowych. Taka sytuacja na rynku usług finansowo-księgowych powoduje, że firmy outsourcingowe walczą o pozyskanie pracowników z kwalifikacjami: do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, doradcy podatkowego czy biegłego rewidenta. Korzystają na tym księgowi czy doradcy podatkowi, którzy domagają się wyższych wynagrodzeń. Uważają, że oferty firm outsourcingowych nie spełniają ich wymagań płacowych. Centra outsourcingowe twierdzą z kolei, że często wymagania te są zbyt wysokie. Weryfikuje je jednak rynek.
Angielski to podstawa
Boom na rynku outsourcingu księgowego spowodowany jest przenoszeniem do Polski centrów wielu firm zagranicznych. Koszty obsługi księgowej w Polsce są bowiem niższe niż w innych krajach Unii Europejskiej, a zwłaszcza tzw. starej Unii. Centra często obsługują wszystkie oddziały firmy w Europie lub nawet na świecie.
Na rynku funkcjonują również średniej wielkości firmy outsourcingowe, które mają nieco inne wymagania niż duże centra obsługi księgowej. Chodzi np. o znajomość języków.
- Najczęściej wykorzystywane we współpracy z klientem są języki angielski, niemiecki i francuski - tłumaczy Barbara Kochańska-Mierzejewska, członek zarządu firmy outsourcingowej FPA Group.
Duże centra obsługi księgowej poszukują natomiast księgowych i konsultantów podatkowych, którzy władają mniej popularnymi językami, jak np. szwedzki, portugalski, hiszpański czy włoski.
Katarzyna Nowaczyk, dyrektor ds. potencjału ludzkiego HLB Frąckowiak i Wspólnicy, przyznaje, że podstawą jest jednak znajomość angielskiego.
- Niestety, nie wszystkie osoby z doświadczeniem zawodowym mogą pochwalić się biegłą znajomością języka. Obecnie jest jednak znacznie lepiej niż parę lat temu - powiedziała Gazecie Prawnej Katarzyna Nowaczyk.
Popyt na specjalistów
Eksperci przyznają, że na rynku istnieje duży popyt na specjalistów od księgowości i podatków. Największą liczbę pracowników pozyskują duże centra finansowo-księgowe.
- Zatrudniły one bardzo dużo najlepiej wykwalifikowanej kadry - stwierdziła Barbara Kochańska-Mierzejewska.
O ile jednak rok temu przedstawiciele centrów outsourcingowych przyznawali, że poszukują pracowników na lokalnych rynkach, o tyle obecnie poszukują ich w całym kraju.
- Dziś duże centra outsourcingowe z lokalizacją w Łodzi czy Wrocławiu poszukują również pracowników na rynku warszawskim - podkreśla ekspert z FPA Group.
To jedna z przyczyn trudności z pozyskaniem nowych pracowników dla firmy działającej w Warszawie.
Certyfikat nie wystarczy
Katarzyna Nowaczyk twierdzi, że trudności z pozyskaniem specjalistów z rachunkowości i podatków wynikają z coraz większych wymagań wobec kandydatów.
- Z jednej strony, oczekujemy od nich eksperckiej wiedzy potwierdzonej uprawnieniami biegłego rewidenta czy doradcy podatkowego, a z drugiej, coraz istotniejsze staje się posiadanie tak zwanych kompetencji miękkich. To właśnie kompetencje miękkie pozwalają budować relacje z klientami w sposób partnerski, oparty na wzajemnym zaufaniu, szacunku i życzliwości - wyjaśnia ekspert HLB Frąckowiak i Wspólnicy.
Oznacza to, że księgowy czy konsultant podatkowy powinien łatwo nawiązywać kontakty z klientem i właściwie analizować jego sytuację księgowo-podatkową.
Potwierdza to Agnieszka Dziedzic, dyrektor personalny w Mazars Polska.
- Ważne jest, aby specjalista poza umiejętnościami merytorycznymi posiadał takie zdolności, które pozwolą mu na rozwój relacji z klientem. Staramy się więc wyszukiwać osoby o wszechstronnych profilach, potrafiące skutecznie łączyć szereg kompetencji: merytorycznych, organizacyjnych, komunikacyjnych, menedżerskich - powiedziała nasza rozmówczyni.
Dodała, że obecnie nie wystarczy posiadać jedną z tych kompetencji, nie wystarczy być świetnym specjalistą w swojej dziedzinie, ale zapewnić klientom profesjonalną i efektywną obsługę, przynieść wartość dodaną firmie, np. poprzez przyczynienie się do usprawnienia procesów zarządzania. Wyższe wymagania oznaczają jednak wyższe koszty.
Rekrutacja pracowników
Eksperci przyznają, że zwiększony popyt na księgowych i ekspertów od podatków kształtuje podaż.
- Firmy zdają sobie sprawę, że pozyskanie specjalistów wiąże się z odpowiednim kosztem. Jednak to nie zawsze kwestie wynagrodzeń są głównym czynnikiem motywującym do zmiany pracy. Oczekiwania kandydatów związane są również z możliwością rozwoju kariery zawodowej czy dobrej atmosfery pracy - ocenia Agnieszka Dziedzic.
Z kolei Barbara Kochańska-Mierzejewska dodaje, że osoby o wysokich kwalifikacjach zaczynają wyceniać swoją pracę powyżej płac oferowanych przez pracodawców. Jednak jej zdaniem wymagania te weryfikuje rynek.
Największe problemy centra mają z pozyskaniem m.in. samodzielnych księgowych. Eksperci przyznają, że ciągle ich brakuje na rynku. Zdarza się nawet, że firmy podkupują ich sobie. Pomagają w tym firmy headhunterskie, które pomagają rekrutować takich pracowników.
Księgowi chcą więcej
Osoby z uprawnieniami do usługowego prowadzenia ksiąg uważają jednak, że oferty dużych centrów księgowych nie są dla nich atrakcyjne. W przypadku specjalistów wysokie wymagania nie idą w parze z atrakcyjnym wynagrodzeniem. Księgowi i konsultanci podatkowi narzekają z kolei na zbyt wąską specjalizację.
- Osoby pracujące w centrach mają wydzielony tylko odcinek dokumentacyjny typu faktura czy RW i wykonują tylko tę jedną czynność. To nie jest księgowy, który ogarniałby całość księgowości w firmie łącznie ze sprawozdawczością i analizą danych finansowych. Z tego punktu widzenia nie jest to atrakcyjna praca - przyznaje prof. Zbigniew Luty, prezes oddziału dolnośląskiego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce.
ZE STRONY BIZNESU
Koncerny międzynarodowe umieściły Polskę na liście krajów, do których warto przenieść nieprodukcyjne funkcje firmy, takie jak działy księgowe czy call centers. Polska staje się europejskim centrum nowoczesnych usług Business Process Offshoring (BPO). Według danych PAIiIZ, liczba tego typu placówek przekracza już 40. Działa m.in. centrum operacji Citigroup w Olsztynie, Shell w Krakowie, Volvo we Wrocławiu, ABN Amro w Warszawie, a także Bayer w Krakowie. Ostatnio otwarcie centrum księgowego w Poznaniu zapowiedział Franklin Templeton, jedna z największych na świecie firm zarządzających funduszami inwestycyjnymi.
Łukasz Zalewski
Agnieszka Pokojska