Narady pracownicze a odliczenie podatku naliczonego

Przedsiębiorcy często w czasie godzin pracy odbywają się regularnie spotkania (narady) z udziałem pracowników: np. administracyjno-biurowych, działu handlowego czy też marketingu. Często dochodzi również do spotkań z udziałem kontrahentów firmy, których celem jest omówienie spraw związanych ze współpracą. W związku z takimi spotkaniami, zarówno wewnętrznymi jak i z udziałem kontrahentów zdarza się, że pracodawcy zapewniają osobom obecnym na spotkaniu napoje (woda, soki, kawa, herbata) oraz drobny poczęstunek (cukierki, paluszki, ciastka). Pojawia się wówczas wątpliwość, czy z tytułu zakupu napojów oraz produktów spożywczych, podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Przedsiębiorcy często w czasie godzin pracy odbywają się regularnie spotkania (narady) z udziałem pracowników: np. administracyjno-biurowych, działu handlowego czy też marketingu. Często dochodzi również do spotkań z udziałem kontrahentów firmy, których celem jest omówienie spraw związanych ze współpracą. W związku z takimi spotkaniami, zarówno wewnętrznymi jak i z udziałem kontrahentów zdarza się, że pracodawcy zapewniają osobom obecnym na spotkaniu napoje (woda, soki, kawa, herbata) oraz drobny poczęstunek (cukierki, paluszki, ciastka). Pojawia się wówczas wątpliwość, czy z tytułu zakupu napojów oraz produktów spożywczych, podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Zdaniem Autora, nie występują przeciwwskazania prawne, aby o kwotę podatku naliczonego z tytułu zakupu wymienionych produktów dokonać obniżenia podatku należnego. Zakupione przez przedsiębiorcę produkty przeznaczone są na bieżące potrzeby związane z działalnością i jako takie mają związek z wykonywaniem przez podatnika czynności opodatkowanych (w rozumieniu art. 86 ust. 1 ustawy o VAT). Zakupione produkty żywnościowe nie są przeznaczone na potrzeby konkretnych pracowników, a ponadto sposób ich udostępnienia uniemożliwia ich kwalifikację jako zużytych na "cele osobiste pracowników", gdyż pracownik ma prawo z nich korzystać tylko trakcie spotkań o charakterze służbowy. Postawienie do dyspozycji pracowników napojów i słodyczy związane jest z normalnym tokiem funkcjonowania firmy. Osoby, które przebywają nieraz po kilka godzin na spotkaniu muszą mieć umożliwione korzystanie z napojów i produktów spożywczych. Tego typu działanie pracodawcy nie stanowi jakiegoś swoistego świadczenia na rzecz pracownika (zwłaszcza, że poczęstunek nie ma charakteru zindywidualizowanego), ale ma na celu zwiększenie jego efektywności w trakcie normalnych spotkań podczas świadczenia pracy. Podobnie, w ocenie Autorów, przedstawia się rzecz z kontrahentami. Spotkania na terenie zakładu pracy przedsiębiorcy.

Reklama

Powyższe potwierdzają organy podatkowe w najnowszych wydawanych interpretacjach. Tytułem przykładu można wskazać:

1) interpretację indywidualną Dyrektora IS w Warszawie z 8.3.2010 r. (IPPP1/443-113/10-2/ISz), gdzie czytamy: "(...) Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności nabywa artykuły spożywcze oraz napoje bezalkoholowe przeznaczone na poczęstunek dla pracowników oraz kontrahentów firmy, podczas spotkań których celem jest omówienie spraw związanych ze współpracą. Postawienie do dyspozycji pracowników napojów i słodyczy związane jest z normalnym tokiem funkcjonowania spółki. (...) Tego typu działanie ma na celu zwiększenie efektywności w trakcie normalnych spotkań podczas świadczenia pracy (...).";

2) interpretację indywidualną Dyrektora IS w Bydgoszczy z 2.7.2010 r. (ITPP2/443-304a/10/EŁ), w której podano: "Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż w ramach prowadzonej działalności Spółka organizuje służbowe spotkania z kontrahentami, w których uczestniczą pracownicy. Spotkania te mają charakter biznesowy, np. ustalane są zasady współpracy między Spółką a kontrahentami, ustalane są warunki sprzedaży usług, przedstawiana jest oferta handlowa, prowadzone są negocjacje dotyczące postanowień zawieranych umów, itp. Spotkania te nie służą promowaniu Jej działalności. Odbywają się one zarówno w siedzibie Spółki, jak i poza nią. W związku ze spotkaniami odbywającymi się w siedzibie, Spółka ponosi wydatki na zakup artykułów spożywczych (kawa, herbata, woda, napoje bezalkoholowe, cukierki, ciastka, paluszki i inne słodycze). Istnieją sytuacje, gdy przedstawiciel Spółki spotyka się z kontrahentami w restauracji, wówczas dokonuje zakupu herbaty, kawy oraz posiłku. Spotkania nie mają charakteru wytwornego, okazałego posiłku, specjalnie zorganizowanej imprezy, ich celem nie jest chęć okazania przepychu, a potrawy zamawiane są z menu. Biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe oraz treść powołanych przepisów, stwierdzić należy, iż o ile - jak wskazuje Spółka we wniosku - poniesione wydatki będą miały pośredni związek z czynnościami opodatkowanymi, przyczyniając się pośrednio do generowania obrotu opodatkowanego, Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupami artykułów spożywczych (kawa, herbata, woda, napoje bezalkoholowe, cukierki, ciastka, paluszki, słodycze), zgodnie z art. 86 ust. 1 VATU, o ile nie wystąpią wyłączenia, wynikające z treści art. 88 tej ustawy. Natomiast z uwagi na treść art. 88 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, Spółce nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupami usług gastronomicznych.".

Karolina Gierszewska

ECDDP Sp. z o. o.

Europejskie Centrum Doradztwa i Dokumentacji Podatkowej sp. z o. o.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »