Reklama

Niemal tysiąc bankructw przedsiębiorstw w 2013 roku

Zgodnie z danymi przedstawionymi przez Coface, w Polsce w 2013 roku upadłość ogłosiły 883 przedsiębiorstwa. Z tego 718 przypadków stanowiły upadłości w celu likwidacji majątku, zaś 165 upadłości z możliwością zawarcia układu. W stosunku do poprzedniego roku całkowita liczba bankructw wzrosła o 0,7 proc.

Najwyższy wzrost liczby bankructw r/r w latach 2009 - 2013 przypadał na 2009 rok - wyniósł aż 68,1 proc. W 2010 roku liczba upadłości zmalała o 5,2 proc., zaś w kolejnych dwóch latach ponownie wzrosła (o 10,4 proc. w 2011 roku i 21,3 proc. w 2012 roku).

Reklama

W 2013 roku 31,4 proc. upadłości dotyczyło podmiotów z branży produkcyjnej, 24,2 proc. miało miejsce w handlu, 24,1 proc. w budownictwie i 3,2 proc. w transporcie. 17,1 proc. stanowiły upadłości w innych branżach.

Wzrost liczby bankructw najbardziej dotknął przedsiębiorstwa działające w sektorze przetwórstwa przemysłowego (wzrost o 15 proc. r/r). W ramach tego sektora na oddzielne wskazanie zasługuje branża stalowa (produkcja metali i metalowych wyrobów gotowych), która odnotowała podwyższenie liczby upadłości aż o 33 proc. względem 2012 roku. Spowodowane to było w niewielką liczbą inwestycji budowlanych, co przełożyło się na niski popyt na konstrukcje stalowe i zbrojenia.

Również firmy zajmujące się handlem odnotowały zwiększenie liczby bankructw (o 3 proc. w relacji do 2012 roku). W 2013 roku następował proces konsolidacji tej branży związany ze zmniejszonym popytem. Choć firmy handlowe poradziły sobie z niekorzystna sytuacją, to rentowność wielu podmiotów obniżyła się. Branża transportowa i budownictwo odznaczały się porównywalną liczbą upadłości, co rok wcześniej.

Ile powinieneś zarabiać? Weź udział w Ogólnopolskim Badaniu Wynagrodzeń i porównaj swoje zarobki z innymi.

Maciej Mozolewski

Sedlak & Sedlak

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »