Reklama

PAIiIZ: Polskie firmy powinny poważnie zainteresować się Meksykiem

Potencjał gospodarczy Meksyku jest bardzo duży, dlatego polskie firmy powinny poważnie zainteresować się robieniem interesów w tym kraju - mówili uczestnicy seminarium nt. możliwości współpracy z Meksykiem, zorganizowanego przez Polską Agencję Informacji i Inwestycji Zagranicznych.

Jak podkreślił szef PAIiIZ Sławomir Majman, łączna kwota zagranicznych inwestycji w Meksyku wyniosła do 2011 r. 327 mld dol., co - według niego - oznacza, że inwestorzy zagraniczni odkryli Meksyk jako kraj opłacalnych inwestycji.

Reklama

- W Meksyku funkcjonuje ponad 20 firm z kapitałem polskim. Nasze inwestycje to zaledwie 0,5 mln dol., ale liczymy, że misja gospodarcza, która udaje się do Meksyku na przełomie września i października, będzie elementem tego przełomu - dodał Majman.

Misją pokieruje wiceminister spraw zagranicznych Beata Stelmach. Jak podkreślała, polityka wspierania podmiotów gospodarczych przez MSZ kładzie duży nacisk na Amerykę Południową. Dodała, że MSZ otrzymało wiele sygnałów od firm zainteresowanych nawiązaniem współpracy czy wręcz inwestycjami w tamtym regionie. - Naszym celem jest tak prowadzić politykę zagraniczną, by korzystały na niej polskie przedsiębiorstwa - podkreśliła Stelmach.

Wiceminister wyjaśniła, że jednym z tematów polskiej misji będą kwestie energetyczne. - Polska w Europie jest najbardziej zaawansowana w poszukiwaniu gazu niekonwencjonalnego, a Meksyk ma olbrzymie jego zasoby i pewne doświadczenia. O korzyściach płynących z tego zjawiska chcemy rozmawiać, ale w obecności firm sektora energetycznego zarówno z Polski, jak i Meksyku, bo jest wiele obszarów potencjalnej współpracy - zaznaczyła.

Ambasador Meksyku w Polsce Ricardo Villanueva Hallal zapewniał, że jego kraj to bezpieczne miejsce dla inwestowania i dla biznesu, także polskiego. W jego ocenie Polska gospodarka ma silne podstawy i możliwości eksportu różnych własnych technologii, natomiast Meksyk ma wielki potencjał produkcyjny.

- 80 proc. naszego eksportu to artykuły przemysłowe, ponad 60 proc. PKB generuje handel. Dzięki porozumieniom o wolnym handlu Meksyk ma dostęp do najważniejszych światowych rynków zbytu - podkreślił.

Z kolei Erwin Feldhause z rządowej agencji ProMexico - odpowiednika PAIiIZ - wymieniał zalety Meksyku, który dzięki 12 układom o wolnym handlu z ponad 40 państwami ma swobodny dostęp do najważniejszych rynków świata.

- Meksyk - po Chinach i Kanadzie - jest trzecim w kolejności krajem co do wartości importu w USA. W 2010 r. był 11. gospodarką świata; do 2050 r. przewiduje się średni wzrost PKB w wysokości 4 proc. rocznie, wtedy też Meksyk miałby awansować w rankingu największych gospodarek na czwarte miejsce. Ma też dobrą strukturę demograficzną, w przeciwieństwie do krajów borykających się ze starzeniem społeczeństw - podkreślał Feldhause.

Zaznaczył, że Meksyk w dużej części eksportuje produkty wysoko przetworzone; znajduje się w grupie krajów o najwyższym wskaźniku ECI (Economy Complexity Index), który mówi o poziomie wiedzy i użyciu jej do generowania produktu narodowego. W grupie tej znajdują się też: USA, UE, Japonia, Singapur, Izrael, natomiast Chiny są w grupie o niższym ECI.

Feldhause podkreślił, że Meksyk jest dziesiątym producentem samochodów na świecie, piątym eksporterem i największym dostawcą aut na rynek USA. Dodał, że w ciągu ostatnich 10 lat Meksyk stał się największym na świecie adresatem inwestycji zagranicznych w sektorze lotniczym. W kraju powstają części do samolotów wielu producentów, a o budowie fabryki samolotów myśli brazylijski Embraer.

Feldhause zwrócił też uwagę na zalety rynku wewnętrznego - meksykańskie gospodarstwa domowe wydają dużo na konsumpcję - przeciętnie 5,5 tys. dol. rocznie, podczas gdy w Brazylii czy Rosji wskaźnik ten wynosi ok. 3 tys. dol.

Dowiedz się więcej na temat: firma | zainteresowanie | PAIIZ | Meksyk | PAIiIZ | Polskie | polskie firmy

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »