Polscy przedsiębiorcy cenią niezależność
Choć może to być zaskakujące, wysokie dochody są najważniejsze tylko dla ok. 30 proc. polskich przedsiębiorców z sektora małych i średnich firm. Właściciele firm bardziej cenią sobie niezależność - wynika z badań ankietowych.
Z badań "Polski przedsiębiorca - portret własny" przeprowadzonych na zlecenie firmy home.pl wynika, że tylko dla niespełna 30 proc. polskich przedsiębiorców z sektora MMŚP wyznacznikiem sukcesu są uzyskiwane przez nich dochody. Co jest dużo ważniejsze? Niezależność. Właściciele firm są zadowoleni ze swoich dokonań. Aż 67 proc. z nich uważa, że osiągnęło sukces lub dokona tego w ciągu dwóch lat.
Okazuje się bowiem, że aż dla 65 proc. polskich przedsiębiorców (z sektora mikro, małych i średnich firm) sukces oznacza niezależność. Z kolei 48 proc. przedsiębiorców wskazało na rozpoznawalność marki na rynku, 34 proc. - stworzenie jej od początku, 23 proc. - na tworzenie miejsc pracy. Tylko 28 proc. właścicieli firm utożsamia sukces z uzyskiwaniem miesięcznie konkretnych dochodów (od 10 do 100 tys. zł netto).
Polscy przedsiębiorcy są zadowoleni ze swoich dokonań. Aż 36 proc. badanych uważa, że osiągnęło sukces. Kolejne 31 proc. jest pewne, że dokona tego w ciągu najbliższych dwóch lat.
Co - zdaniem przedsiębiorców - pomaga w osiągnięciu sukcesu? Odpowiedź brzmi: nowe technologie wykorzystujące internet. Uważa tak 69 proc. badanych, odmiennego zdania jest 17 proc. z nich, 14 proc. nie ma na ten temat opinii.
Zdecydowana większość badanych przedsiębiorców, którzy prowadzą firmy z sektora MMŚP, twierdzi, że cechą pomagającą osiągnąć sukces jest pracowitość. Uważa tak 77 proc. ankietowanych. Z kolei 73 proc. wskazało na kreatywność, 59 proc. - zdolność adaptacji do zmian, 56 - determinację , 55 proc. - zdolność do podejmowania ryzyka, 45 proc. - zdolność zarządzania czasem, 43 proc. - szybkość podejmowania decyzji.
Ankietowani zostali także zapytani o przyszłe działania, które muszą podjąć, żeby rozwinąć swój biznes. Okazuje się, że 43 proc. z nich zamierza zatrudnić pracowników, 34 proc. - zwiększyć nakłady na reklamę internetową, 33 proc. - zbudować stronę www. Dużo mniejsza liczba badanych planuje założyć swój sklep internetowy, wystawiać się na imprezach targowych (po 14 proc.).
Badanie "Polski przedsiębiorca. Portret własny" zostało przeprowadzone w maju 2017 roku na zlecenie home.pl. Wzięło w nim udział tysiąc firm. (js)