Reklama

Polska branża IT urosła o prawie 9 proc. Małe i średnie przedsiębiorstwa napędzają rozwój

Polski rynek IT rośnie znacznie szybciej niż cała gospodarka - aż o niemal 9 proc. w 2012 r. Branża rozwija się m.in. dzięki rozwojowi małych i średnich przedsiębiorstw. Cały sektor może być warty ponad 80 mld zł, a wartość tylko największych firm według raportu Computerworld Top200 to 43,3 mld zł.

Raport przygotowany przez Computerworld uwzględnia tylko te przedsiębiorstwa, których przychód wyniósł co najmniej 1 mln złotych - jest ich około 300. Natomiast według GUS-u, na całym rynku działa ponad 60 tys. przedsiębiorstw związanych z informatyką, w tym ok. 50 tys. firm jednoosobowych.

- Z naszego raportu widać, że bardzo silnie rosną małe i średnie przedsiębiorstwa. One potrzebują coraz więcej i coraz ciekawszych rozwiązań. Bardzo ciekawy jest rynek systemów klasy ERP [ang. Enterprise Resource Planning], czyli wspomagający zarządzanie zasobami przedsiębiorstwa. Kiedyś to były systemy zarezerwowane wyłącznie dla największych korporacji, dzisiaj one schodzą w dół co najmniej do poziomu średnich przedsiębiorstw - tłumaczy w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Tomasz Bitner, redaktor naczelny magazynu "Computerworld".

Reklama

Bitner podkreśla, że jest kilka przyczyn wzrostu tego rynku. W 2012 r. powiększył się on o 8,9 proc., podczas gdy polski PKB wzrósł jedynie o 1,9 proc.

Według redaktora naczelnego pisma, właśnie rozwój małych i średnich przedsiębiorstw jest strukturalną zmianą, która daje podstawę wzrostu. Zmienia się również struktura wydatków na IT. Zamiast kupowania najpierw komputerów, a potem systemów, firmy decydują się na bardziej kompleksowe rozwiązania. To połączenie sprzętu, oprogramowania, ale także usług i wsparcia kompetencyjnego. Dają one wyraźny efekt biznesowy - albo poprzez ograniczenie kosztów, albo poprzez wzrost zysków. Bitner dodaje, że dzięki takim rozwiązaniom np. w instytucjach państwowych skraca się czas załatwiania spraw.

- Na pewno coraz więcej wydajemy na rzeczy, które budują konkretną wartość w przypadku przedsiębiorstwa czy instytucji. Coraz mniej wdrożeń dotyczy takich rozwiązań silosowych, zamkniętych wewnątrz jednego działu. Dzisiaj to są często rzeczy, które pozwolą bardzo szybko, często w ciągu kilku tygodni, poprawić efektywność firmy - mówi Bitner.

W raporcie Computerworld uwzględnionych zostało około 300 firm, których przychody przekroczyły 1 mln zł. Natomiast po uwzględnieniu całej branży okazuje się, że wartość rynku sięga nawet 20 mld euro, czyli ponad 80 mld złotych.

- Cała ta branża wytwarza mniej więcej 4 proc. PKB, a więc jest większa niż przemysł węgla kamiennego - podkreśla redaktor naczelny. - Nie mamy się czego wstydzić. Mamy prężne firmy, które bardzo intensywnie rozwijają się także na rynkach zagranicznych. Mówię tu o często bardzo złożonych usługach informatycznych, takich jak rozwiązania w chmurze. Polskie firmy budują swoje centra przetwarzania danych w Niemczech, w Wielkiej Brytanii, we Francji, w USA. Mamy bardzo dynamicznie rozwijający się sektor producentów gier. Mamy w końcu świetne rozwiązania klasy biznesowej, bardzo dużo produkuje się w Polsce rozwiązań mobilnych wspierających sprzedaż - wylicza mocne strony polskiej branży.

Według niego sektor IT, nawet jeśli nie jest kołem zamachowym gospodarki, jest silnym rynkiem o stabilnym wzroście. Wzrost ok. 8 proc. odnotowano również w 2011 r. Kryzys uderzył w branżę jedynie w 2009 r., ale dzięki temu wiele firm otrzymało impuls do rozwoju. Bitner podkreśla, że w trakcie tąpnięcia łatwiej zbudować przewagę konkurencyjną.

Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze

- To właśnie dzisiaj dużo firm inwestuje w takie rozwiązania, które pozwolą zdobyć przewagę w najbliższej przyszłości - podsumowuje redaktor naczelny Computerworld.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »