Polskie przedsiębiorstwa coraz chętniej otwierają się na Wschód
Choć nadal największy odsetek polskich firm spośród przedsiębiorstw prowadzących działalność na rynkach zagranicznych obecny jest na rynku niemieckim - 75 proc., to stale rośnie opłacalność inwestycji za wschodnią granicą. Według badań ekspertów z KPMG na drugim i trzecim miejscu wśród państw, gdzie polscy przedsiębiorcy działają najchętniej znalazły się Czechy i Ukraina, w których odsetek polskich przedsiębiorstw wynosi 48 proc., natomiast już co czwarta polska firma uruchamia swoją działalność na rynku białoruskim oraz litewskim.
Po załamaniu w 2009 roku przedsiębiorstwa powracają do kondycji sprzed czasów dekoniunktury. Zachęceni nadwyżkami finansowymi polscy przedsiębiorcy, planując swoje inwestycje, coraz chętniej zerkają w kierunku wschodnich sąsiadów. Z badań przeprowadzonych przez firmę KPMG i Polską Agencję Informacji i Inwestycji Zagranicznych wynika, że już dziś 90 proc. największych polskich firm uruchomiło działalność poza granicą kraju, z czego połowa z wygenerowanych przez nie przychodów pochodzi właśnie z działalności na rynkach zagranicznych.
Mimo, że Polska nadal pozostaje w większym stopniu krajem alokacji niż podmiotem dokonującym inwestycji, obecna wartość polskich inwestycji za granicą wynosi blisko 30 mld euro. Polski rynek staje się zbyt wąski dla inwestorów i przedsiębiorców, dlatego też coraz częściej próbują swoich sił na rynkach wschodnich. Dlaczego? Kuszą przede wszystkim niskie koszty produkcji, tańsza siła robocza i korzystna odległość. Wielu polskich przedsiębiorców potwierdza, że kraje wschodnie powoli stają się dla nich ziemią obiecaną. - Szanse na sukces polskich przedsiębiorstw potęguje fakt, że rynek Europy Środkowo-Wschodniej jest bardzo chłonny. Przewagą jest także znajomość realiów panujących na rynkach wschodnich oraz zrozumienie kulturowe - zauważa Dariusz Kwieciński, prezes Malborskich Zakładów Chemicznych Organika SA - spółki dominującej środkowoeuropejskiego producenta elastycznej pianki poliuretanowej. Grupa Organika w ciągu 50 lat obecności na rynku poszerzyła swój zasięg o 10 zakładów produkcyjnych, zlokalizowanych m.in. na terenie Rosji, Czech, Białorusi, Bułgarii, czy też Serbii. - Silna pozycja przedsiębiorstwa coraz częściej uzależniona jest od jego obecności na rynkach zagranicznych, która daje możliwość dotarcia do nowych grup odbiorców, a jednocześnie wykorzystania potencjału produkcyjnego kraju - kontynuuje Kwieciński.
Perspektywy te kuszą przedsiębiorców z Polski, dlatego też 23 proc. największych przedsiębiorstw produkcyjnych decyduje się na stworzenie oddziału za granicą, bądź jak w przypadku 18 proc. uruchomienie całego zakładu produkcyjnego. Obecność Polski na rynkach zagranicznych widoczna jest głównie poprzez eksport, który w ubiegłym roku wzrósł o 22 proc.. Największym udziałem w sprzedaży cieszą się przedsiębiorstwa przemysłu elektromaszynowego, chemicznego wyrobów metalurgicznych oraz artykułów spożywczych.
Rosnący udział polskich firm na rynkach wschodnich zaznacza obecność naszego kraju jako istotnego partnera biznesowego. Otwarcie granic oraz stopniowy rozwój po okresie dekoniunktury to dla przedsiębiorców najlepszy czas na zaistnienie wśród zagranicznych konkurentów. Ranking TOP 500 największych firm Europy Środkowo-Wschodniej przygotowany przez firmę Coface, wyraźnie wskazuje, że dokładnie 1/3 notowanych przedsiębiorstw pochodzi z Polski. Wykorzystując chłonność gospodarki wschodnich sąsiadów polskie firmy powoli poszerzają prowadzoną działalność zmierzając w kierunku rynku azjatyckiego.
Opr. KM