Ponad 50 mln zł kary UOKiK dla Polkomtela

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na firmę Polkomtel ok. 50 mln zł kary - podał w środę Urząd. Według UOKiK firma pobierała dodatkowe opłaty m.in. za oglądanie treści multimedialnych.

Jak wskazał UOKiK w komunikacie, przeciw operatorowi wszczęto pod koniec grudnia 2018 r. postępowanie, bo do Urzędu wpłynęło zawiadomienie od konsumenta, że Polkomtel dolicza opłaty za video streaming, choć miał on wykupiony pakiet internetowy.

"W toku postępowania potwierdziliśmy, że abonenci nie mogli w pełni korzystać z pakietu, ponieważ ponosili nieuzasadnione opłaty. Wiele osób zawierając umowę było przekonanych, że będą mogli korzystać z wykupionej transmisji danych" - mówi, cytowany w komunikacie, prezes UOKiK Marek Niechciał.

Reklama

Chodzi, jak wyjaśniono, o oferty: Bezpieczny internet, Nielimitowany internet oraz Pakiet non stop. Urząd ustalił, że konsumenci nie mogli z nich w pełni korzystać, ponieważ Polkomtel od 2013 r. pobierał dodatkowe opłaty za tzw. video streaming, czyli słuchanie radia on-line, oglądanie filmów w internecie lub treści video. Było to 40 groszy za minutę transmisji.

Zdaniem Urzędu, abonenci powinni mieć dostęp do wszystkich portali w ramach posiadanego pakietu. "Wynika to z zasady tzw. otwartego internetu - każdy konsument powinien móc korzystać ze wszystkich jego zasobów na równych i niedyskryminacyjnych warunkach. Gdyby wiedział, że nie będzie to możliwe, to mógłby nie zdecydować się na ofertę Polkomtelu" - podkreślił UOKiK. W związku z tym prezes UOKiK nakazał zaprzestać stosowania tej praktyki.

Dodatkowe opłaty, jak wyjaśniono, nie były wyszczególnione na fakturze. "Takie działanie wprowadzało konsumentów w błąd, ponieważ dopiero, gdy ktoś przeanalizował biling, orientował się, że musi zapłacić za usługi multimedialne" - czytamy. Urząd wyjaśnił, że praktyka ta była stosowana do 2017 r. i została zaniechana.

Prezes UOKiK stwierdził, że "Polkomtel naruszył zbiorowe interesy konsumentów i nałożył karę ponad 50 mln zł (50 634 687 zł)". Spółka musi też opublikować na swojej stronie internetowej oraz w swoich mediach społecznościowych oświadczenie wraz z linkiem do rozstrzygnięcia urzędu. "Decyzja nie jest prawomocna, operator może się od niej odwołać do sądu" - wyjaśnił UOKiK. Dodano, że każdy konsument może powołać się na decyzję UOKiK i złożyć reklamację, domagając się zwrotu opłat.

Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze

PAP
Dowiedz się więcej na temat: Polkomtel SA | Plus | telefonia komórkowa
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »