Reklama

Popularność płatności Direct Carrier Billing w przyszłym roku znacznie wzrośnie

Operatorzy GSM rozwijają innowacyjną usługę płatniczą w oparciu o numer telefonu abonenta. Czy płatność Direct Carrier Billing przekona klientów swoją unikatową funkcjonalnością? Według ekspertów, przyszły rok może przynieść skokowy wzrost popularności tej formy płatności.

Direct Carrier Billing (polska nazwa Zapłać telefonem lub Dopisz do rachunku) jako forma rozliczeń za usługi elektroniczne dzięki prostocie dokonywania transakcji, a także elastyczności w zastosowaniu i umiarkowanej prowizji staje się atrakcyjną alternatywą dla płatności kartami kredytowymi czy przelewami. Operatorzy udostępnili tą usługę już trzy lata temu ale wygląda na to, że prawdziwym przełomem był kończący się rok 2019. Ze względu na nowe prawo telekomunikacyjne starsze rozwiązanie oparte o tzw. SMS Premium zaczęło w końcu odchodzić do lamusa, a na rynku przeprowadzono wiele wdrożeń Direct Billing.

Reklama

Pierwsze płatności na rynku polskim były realizowane już w 2016 roku i od tego momentu ich skala bardzo dynamicznie rośnie. Sprzedawców korzystających z tej formy rozliczeń za usługi można najczęściej przyporządkować do jednej z grup:

- sklepy z aplikacjami (m.in. Google Play, Apple Store, Playstation Store)

- portale i serwisy z ogłoszeniami (np. Olx.pl)

- dostawcy usług internetowych (m.in. Poczta Interii)

- portale i serwisy randkowe, .

- serwisy edukacyjne (m.in. squla.pl)

- serwisy streamingowe i VOD

- gry i platformy gameingowe

- aplikacje biletowe i parkingowe.

Generalnie płatność tą można stosować we wszelkiego rodzaju kanałach umożliwiających zakup produktów w formie cyfrowej.

Jak to działa?

Nowoczesna płatność online musi być szybka i bezpieczna. Direct Carrier Billing (w skrócie DCB) taki właśnie jest, aby zapłacić musimy jedynie podać swój numer telefonu. Czy to bezpieczne? Tak, bo następnie otrzymujemy bezpłatną wiadomość SMS ze szczegółami transakcji i prośbą o przepisanie krótkiego, jednorazowego numeru PIN. Na tym etapie możemy jeszcze zrezygnować z zakupu. Jeśli jesteśmy gotowi przepisujemy PIN, aby potwierdzić chęć zapłaty - podobnie jak przy przelewach w bankowości elektronicznej. Po przyjęciu płatności przez naszego operatora czyli Orange, Play, Plus lub T-mobile proces się kończy, a kwota dolicza się do najbliższego rachunku za telefon komórkowy. W przypadku taryf pre-paid płatność od razu odliczana jest od salda, ale posiadając telefon na abonament możemy się cieszyć z odroczonej zapłaty ponieważ realnie za ten produkt zapłacimy dopiero regulując rachunek za telefon.

Eksperci podkreślają że Direct Billing jest bardzo bezpieczną i chroniącą prywatność formą płatności mobilnej:

- Osoba korzystająca z tej formy rozliczeń, nie musi podawać żadnych innych danych osobowych, bo wystarczy jedynie numer telefonu komórkowego do rozpoczęcia płatności - mówi Anna Jastrzębska z firmy TeleAudio Dwa, odpowiadająca za wdrożenia projektów DCB. - Nie ma konieczności udostępniania numeru karty kredytowej lub logowania się do banku co wciąż dla wielu osób jest wyzwaniem i może skutecznie zniechęcić do zakupu - dodaje ekspertka.

Kto może skorzystać i jaki potencjał posiada Direct Billing?

Operatorzy telefonii komórkowej od wielu lat prowadzą bardzo intensywne akcje sprzedażowe nowych usług oraz nowych modeli smartphonów. Niewątpliwie ta forma promocji sprzyja powiększaniu aktywnej grupy konsumentów usług telekomunikacyjnych. Według szacunkowych danych firmy TeleAudio Dwa, jednego z największych integratorów płatności DCB w Polsce, na rynku jest aktywnych ponad 53 mln kart SIM - przeszło dwa razy więcej niż osobistych rachunków bankowych.

W decyzji o wdrożeniu płatności Direct Billing ważną kwestią jest grupa docelowa. Jeśli liczymy na klientów poniżej 18. roku życia to w ogromnej większości nie mają oni własnego konta bankowego. Duża część Polaków nie korzysta jeszcze z bankowości elektronicznej natomiast dodać płatność do rachunku potrafi niemal każdy.

Usługa Direct Billing jest dedykowana do zakupu produktów cyfrowych. Płatności mogą być realizowane jednorazowo lub cyklicznie w przedziale od 0,01 do aż 250 zł. Czy zatem Direct Carrier Billing przekona swoją unikatową funkcjonalnością?

Mimo, że płatność DCB nie może być dziś zastosowana chociażby przez sklepy internetowe, to tam gdzie tylko jest ona dostępna okazuje się równie dobrze znaną i lubianą formą płatności jak chociażby BLIK. Pozytywne doświadczenie związane z płatnością Direct Billing podkreślają m.in. użytkownicy realizujący płatności w kanale mobilnym. W tym przypadku wystarczy potwierdzić płatność otrzymanym kodem PIN i zaakceptować regulamin świadczenia usługi, co w praktyce sprowadza cały proces do zaledwie dwóch etapów.

Dodatkowe źródło dochodów

Perspektywa biznesowa dla podmiotów wdrażających DCB to dodatkowe źródło dochodów. Nowy kanał płatności w postaci usługi dedykowanej abonentom Play, Orange, Plus i T-Mobile niewątpliwie poprawia dotarcie do potencjalnych odbiorców i ułatwia monetyzację. Operatorzy GSM chętnie włączają się do akcji marketingowych usługodawców udostępniających płatności DCB, co może być dodatkowym kanałem komunikacji z potencjalnymi klientami sprzedawcy.

Czekamy na ciekawie zapowiadający się rok 2020, aby przekonać się czy sprawdzą się prognozy ekspertów, które mówią o 45-proc. wzroście liczby transakcji realizowanych za pomocą metody Direct Billing w Polsce.

Artykuł powstał we współpracy z TeleAudio Dwa

Wasze komentarze
No hate

Wyrażaj emocje pomagając!

Grupa Interia.pl przeciwstawia się niestosownym i nasyconym nienawiścią komentarzom. Nie zgadzamy się także na szerzenie dezinformacji.

Zachęcamy natomiast do dzielenia się dobrem i wspierania akcji „Fundacja Polsat Dzieciom Ukrainy” na rzecz najmłodszych dotkniętych tragedią wojny. Prosimy o przelewy z dopiskiem „Dzieciom Ukrainy” na konto: ().

Możliwe są również płatności online i przekazywanie wsparcia materialnego. Więcej informacji na stronie: Fundacja Polsat Dzieciom Ukrainy.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »