Pracowici, ale czasem nieuczciwi - obraz polskiego biznesu
Pracowici, oszczędni i profesjonalni - tacy w oczach Polaków są polscy przedsiębiorcy. Z sondażu TNS przeprowadzonego na zlecenie Rzetelnej Firmy wynika, że oceniając ludzi biznesu częściej dostrzegamy ich zalety niż wady. Przede wszystkim widzimy ich olbrzymią pracowitość i profesjonalizm, nieźle oceniamy kreatywność i innowacyjność. Nieco gorzej patrzymy na ich uczciwość i terminowość.
Pracowitość, oszczędność, profesjonalizm, kreatywność, innowacyjność, rzetelność, terminowość i uczciwość - przy każdej z tych cech respondenci mieli określić w siedmiostopniowej skali, na ile charakteryzuje ona polskich przedsiębiorców. Różnica między pozytywnymi a negatywnymi wskazaniami pokazała siłę poszczególnej cechy. Najlepiej oceniono pracowitość, najgorzej uczciwość.
- Obraz polskiego przedsiębiorcy, jaki rysuje się na podstawie tych wyników, jest generalnie pozytywny, co nie znaczy, że wystarczająco dobry. Najbardziej doceniamy ich pracowitość, profesjonalizm i oszczędność. Nieco gorzej, ale nadal na bardzo wysokim poziomie, kreatywność i innowacyjność. Najgorzej jest z rzetelnością, terminowością i uczciwością - mówi Waldemar Sokołowski, prezes Rzetelnej Firmy.
Nie odmawiamy ludziom biznesu pracowitości i profesjonalizmu. Właśnie te dwie cechy to największe zalety polskiego biznesu. Sześciu na dziesięciu Polaków przyznaje, że właśnie poprzez pracowitość można opisać przedsiębiorców. Z kolei, tylko 12 proc. z nas uważa, że polscy przedsiębiorcy są leniwi. Profesjonalizm również dostał pozytywną cenzurkę. Przez 57 proc. ankietowanych ludzie tworzący w Polsce biznes zostali uznani za profesjonalnych, a tylko przez 13 proc. za nieprofesjonalnych.
Odrobinę mniej, bo 56 proc. respondentów, dostrzega oszczędność rodzimych przedsiębiorców. Z kolei, według 16 proc. właściciele polskich firmy są rozrzutni. Należy przy tym pamiętać, że oszczędność nie zawsze jest dobrą postawą w prowadzeniu biznesu. Jeśli jest zbyt przesadna, może hamować inwestycje w rozwój działalności.
Kolejną grupę cech, o jakich ocenę poproszono Polaków, była kreatywność i innowacyjność. Została oceniona pozytywnie kolejno przez 56 proc. i 55 proc., a negatywnie przez 16 proc. i 13 proc.
Najsłabiej ocenionymi w badaniu cechami były te związane z etyką. Dla co piątego z nas przedsiębiorcy są wyjątkowo nierzetelni, nieterminowi i nieuczciwi, a na pozytywne cechy w tym obszarze wskazuje mniej niż połowa Polaków. To znacznie gorsze noty niż w pozostałych cechach, co świadczy o tym, że etyka przez wielu z nas postrzegana jest jako pięta achillesowa polskich przedsiębiorców.
Jak się okazuje wiele na ten temat powiedzieć mogliby sami przedsiębiorcy. Z cyklicznego badania Krajowego Rejestru Długów "Portfel należności polskich przedsiębiorstw" wynika, że tylko 17,1 proc. firm nie ma problemu z wyegzekwowaniem zapłat za faktury od swoich klientów i kontrahentów.
- Niestety wciąż zdarza się, że firmy nie płacą swoim kontrahentom. Są nieterminowe i nieuczciwe. To źle rzutuje na kondycję polskiego biznesu, bo przekłada się na brak zaufania i utracone korzyści. Potrzeba akcji, które nie tylko zmienią wizerunek przedsiębiorców, ale przede wszystkim zachęcą właścicieli firm do tego, by zawsze postępowali uczciwie. Dlatego od kilku lat promujemy pozytywne wzorce i postawy wśród firm z sektora małych i średnich przedsiębiorstw, zachęcając je do rzetelności płatniczej oraz chwalenia się swoją uczciwością - mówi Waldemar Sokołowski.
Etyka w biznesie jest niezwykle istotna. To ona w dużej mierze buduje kapitał zaufania. Bo jeśli mamy przeświadczenie, że inni są nieuczciwi, nierzetelni i nieterminowi, to będziemy mieć obawy przed współpracą z nimi. Potwierdzają to dane płynące z badania "Kapitał społeczny w polskim biznesie" przeprowadzonego na zlecenie Krajowego Rejestru Długów i Rzetelnej Firmy.
47,1 proc. przedsiębiorców deklaruje, że część transakcji nie dochodzi do skutku, ponieważ nie mają zaufania do potencjalnych kontrahentów, a 52,5 proc. wątpi w uczciwość swoich kontrahentów, przyznając, że "większość polskich przedsiębiorców wykorzystuje lukę prawną w umowie, aby uzyskać dodatkowe korzyści z kontraktu kosztem drugiej strony".
To, jacy są ludzie stojący na czele polskich firm, dużo mówi o kondycji i potencjalne rozwojowym polskiego biznesu. Jeśli ma się rozwijać, to przedsiębiorcy muszą być odważni, ale też kreatywni i innowacyjni, by móc podejmować nowe wyzwania i konkurować z coraz większą liczbą podmiotów gospodarczych.
W dużej mierze wynika to z doświadczeń Polaków, jakie zdobyli jako pracownicy, klienci lub obserwatorzy życia gospodarczego. Ważne jest też to, kim oni są. Czy są to najlepsi z najlepszych i osoby faktycznie samodzielne i z dobrym pomysłem na biznes? Czy może osoby, które decydują się na własną działalność wyłącznie z konieczności, a ich główną motywacją jest przetrwanie na rynku.
Badanie wizerunku przedsiębiorców jest istotne, bo jak dowodzą doświadczenia historyczne, to postawa wobec przedsiębiorców i klimat działalności odgrywają kluczową rolę w rozwoju gospodarczym. Jeśli społeczeństwo jest otwarte, to biznes może się szybciej i łatwiej rozwijać. Jak mówi prof. Deidre McCloskey z Uniwersytetu Illinois w wywiadzie dla portalu obserwatorfinansowy.pl, główną przyczyną niesamowitego rozwoju gospodarczego Europy i USA w XVIII wieku był szacunek dla przedsiębiorczości i upowszechnienie równości statusu, a nie, tak jak się powszechnie uważa, wyłącznie innowacje technologiczne i nauka.
- Dlatego tak bardzo istotne jest budowanie pozytywnego klimatu dla przedsiębiorczości oraz wspieranie głównie sektora mikro i małych firm. Bo to w nich tkwi wielki potencjał - podsumowuje Sokołowski.