Reklama

Prawo: Szykują na nas sprytne pułapki

Koszt "od-do" u zegarmistrza, brak cennika w salonie fryzjerskim, niewłaściwe oznakowanie sprzedawanych produktów - to najczęściej pojawiające się nieprawidłowości u usługodawców - wynika tak z najnowszej kontroli Inspekcji Handlowej przeprowadzonej na zlecenie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Do Inspekcji Handlowej wpływają skargi dotyczące nieprawidłowo wyliczonego kosztu usługi, braku cennika, czy też używania preparatów kosmetycznych po terminie trwałości lub nieoryginalnych. Są one często podstawą do przeprowadzenia kontroli.

Na zlecenie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Inspekcja Handlowa na zlecenie skontrolowała 338 przedsiębiorców świadczących usługi w całej Polsce m.in.: fryzjerskie, pralnicze, optyczne, zegarmistrzowskie, motoryzacyjne, fotograficzne. Zostali oni wytypowani losowo, na podstawie skarg konsumentów, rekontroli. Nieprawidłowości stwierdzono u 124 przedsiębiorców, co stanowi blisko 37 proc. skontrolowanych - w 2008 roku zastrzeżenia wykryto u 186 podmiotów (około 51 proc.).

Reklama

Brak cennika W dalszym ciągu do najczęstszych nieprawidłowości należy zaliczyć brak cennika, bowiem nie było go w 43 placówkach. Najczęściej u fryzjera, szewca, w warsztacie motoryzacyjnym, ale także w wypożyczalni sukien ślubnych. Przedsiębiorcy umieszczali cenniki, w których koszt usługi był zawarty w przedziale "od ... do...", salony optyczne często nie informowały o cenach okularów. Nieprawidłowości dotyczące cenników stwierdzono u 20 przedsiębiorców. Nie zapominajmy o tym, że cenę usługi musimy znaleźć u każdego przedsiębiorcy, a ponadto - gdy oddajemy sprzęt do serwisu musimy zostać poinformowani o cenie naprawy i użytych części.

Opłaty Inspektorzy sprawdzali również prawidłowość naliczania i pobierania opłat za świadczone usługi w stosunku do cen uwidocznionych w obowiązujących cennikach. Pocieszające jest to, że nieprawidłowości stwierdzono tylko u jednego z 201 skontrowanych przedsiębiorców. Z ustaleń inspektorów wynika, że rachunki w serwisie sprzętu RTV/AGD nie informowały o kosztach użytych części zamiennych, samej naprawy, transportu. Zawierały ogólną informację o cenie serwisu.

Ustalenia kontroli dały podstawę do nałożenia 87 mandatów karnych na kwotę 13,3 tys. zł. Ponadto przedsiębiorców wezwano do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości

Jeśli chodzi o cennik, to zgodnie z obowiązującym prawem, musi być uwidoczniony w miejscu ogólnodostępnym w lokalu przedsiębiorcy. W przypadku sprzedaży produktów związanych z działalnością, towary powinny być bezpośrednio oznaczone ceną oraz wywieszką cenową.

Umowa ustna zawierana jest najczęściej z usługodawcą, np. u kosmetyczki, fryzjera, krawca. Również jest ona obowiązująca i może stanowić podstawę do zgłaszania zastrzeżeń. Niestety w takim przypadku, trudno będzie udowodnić, że ustalenia z przedsiębiorcą były inne. Jeżeli nie zawieramy pisemnej umowy z usługodawcą, należy ustalić wcześniej jej najważniejsze elementy tj. koszt i rezultat jaki chcemy osiągnąć.

Umowa pisemna z pewnością ułatwi dochodzenie roszczeń w przypadku konfliktu. W umowie należy szczegółowo określić warunki realizacji kontaktu oraz doprecyzować niezbędne informacje - z kim ją zawieramy, przedmiot umowy, koszt wykonania usługi i termin realizacji, wysokość zaliczki lub zadatku, oraz ewentualne kary wynikłe w związku z niewywiązaniem się przedsiębiorców z umowy.

W przypadku reklamacji usług pralniczych, kosmetycznych, itp. nie ma specjalnych przepisów chroniących zamawiających. Na podstawie regulacji zawartych w kodeksie cywilnym konsument może zażądać od wykonawcy naprawy usługi i wyznaczyć termin na dokonanie tej czynności. W sytuacji, gdy przedsiębiorca nie usunie wady w wyznaczonym przez nas czasie lub nie jest to możliwe z innych przyczyn - mamy prawo odstąpić od umowy i zażądać zwrotu zapłaconej kwoty. Odstąpienie od umowy jest możliwe, w przypadku, gdy wada jest istotna. Dodatkowo można domagać się odszkodowania, jeżeli w związku z wadliwym wykonaniem usługi narażeni zostaliśmy na dodatkowe koszty, np. skorzystanie z usług innego przedsiębiorcy. W tym celu konieczne jest zachowanie rachunków, aby udowodnić poniesioną szkodę i wystąpić o odszkodowanie.

Z kolei w przypadku kupowania rzeczy, np. szafki wykonanej przez stolarza, okien na zamówienie - chronią nas przepisy, jak w przypadku zakupu towarów w sklepie. Przede wszystkim reklamacje można złożyć w ciągu 2 lat od daty zakupu. Od usługodawcy można żądać wymiany lub bezpłatnej naprawy - a w sytuacji, gdy te rozwiązania nie są możliwe, przysługuje nam prawo do obniżenia ceny lub zwrotu pieniędzy. Reklamację składamy u sprzedawcy, najlepiej na piśmie. Ma on 14 dni na ustosunkowanie się do niej.

W przypadku problemów z usługodawcami konsumenci uzyskają bezpłatną pomoc w dochodzeniu swoich praw u powiatowych lub miejskich rzeczników konsumentów w urzędach miejskich lub starostwach powiatowych albo pod numerem telefonu 0800 007 707 czynnym od pn. do pt. od 9.00 do 17.00. Nieprawidłowości można zgłaszać w wojewódzkich inspektoratach Inspekcji Handlowej. Ponadto, konsumenci mogą skorzystać z bezpłatnej porady w oddziałach terenowych Federacji Konsumentów.

www.SerwisPrawa.pl

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »