Prezes ZUS: Wypłacono już około 1,6 mld zł świadczeń postojowych
Około 1,6 mld złotych trafiło już na konta ok. 800 tys. prowadzących działalność gospodarczą i osób pracujących na umowach cywilnoprawnych z tytułu świadczenia postojowego - poinformowała w środę prezes ZUS prof. Gertruda Uścińska.
Jak poinformował Zakład Ubezpieczeń Społecznych, najwięcej pieniędzy w ramach świadczenia postojowego trafiło do osób prowadzących działalność gospodarczą. Środki popłynęły również do osób pracujących na podstawie umów cywilnoprawnych. Postojowe wypłacane jest już osobom, które wystąpiły o świadczenie kolejny raz.
Według danych ZUS tylko w środę w całym kraju wypłacono ponad 70 tys. świadczeń postojowych na łączną kwotę około 138 mln złotych. Największe transze pieniędzy trafiły m.in. do Gdańska, Krakowa, Warszawy, Rzeszowa oraz Wrocławia.
Prezes ZUS zapewniła, że świadczenia postojowe są wypłacane na bieżąco i bez zbędnej zwłoki. - Już kilkanaście ostatnich tygodni pracujemy na pełnych obrotach. Działamy w taki sposób, aby wnioski o tarczę antykryzysową, w tym świadczenia postojowe, były realizowane jak najszybciej - podkreśliła prof. Uścińska.
- Zarówno pracodawcy jak i pracownicy mogą liczyć na nasze wszelkie wsparcie oraz profesjonalizm naszych pracowników - dodała prezes ZUS.
Zachęciła również do składania wniosków o pomoc z tarczy drogą elektroniczną, za pomocą Platformy Usług Elektronicznych (PUE). Wszelkie informacje na temat tego, w jaki sposób założyć profil na PUE oraz złożyć wniosek o pomoc, można znaleźć na stronie internetowej ZUS.
Po wprowadzeniu tarczy 3.0 przepisy uprawniają do świadczenia postojowego przedsiębiorców, którzy prowadzili działalność przed 1 kwietnia.
Pozostałe warunki pozostają bez zmian. Należy wykazać 15-procentowy spadek przychodu - przykładowo na wniosku składanym w maju przychód w kwietniu powinien być niższy o 15 proc. od przychodu w marcu.
Wypłata świadczenia postojowego może nastąpić nie więcej niż trzy razy. Warunkiem jest oświadczenie przedsiębiorcy lub zleceniobiorcy, że sytuacja materialna wykazana we wcześniejszym wniosku nie uległa poprawie. Ocenia to sam wnioskodawca.