Private cloud w Centrum Nauki Kopernik

Centrum Nauki Kopernik to instytucja kultury, której misją jest wspomaganie samodzielnego poznawania świata, uczenia się oraz inspirowanie dialogu społecznego na temat nauki. Dzięki wdrożeniu rozwiązań Microsoft, umożliwiających wirtualizację środowiska IT, Centrum Naukowe Kopernik zwiększyło wydajność infrastruktury IT i może szybciej reagować zarówno na potrzeby klientów, jak i na pojawiające się problemy techniczne.

W Centrum Nauki Kopernik znajdują się setki interaktywnych urządzeń, na których zwiedzający mogą przeprowadzać doświadczenia wyjaśniające, jak funkcjonuje otaczający nas świat. Można tu również dotykać eksponatów i samodzielnie wykonywać na nich różne eksperymenty, a także zapoznać się z prezentowanymi rozwiązaniami technologicznymi, nad którymi naukowcy dopiero pracują. Tego rodzaju działalność sprawia, że nowoczesne technologie odgrywają w tej instytucji bardzo dużą rolę.

Centrum cieszy się dużym zainteresowaniem zwiedzających od początku istnienia. Jednak w początkowej fazie swojej działalności instytucja ta nie mogła funduszy potrzebnych na inwestycję w wydajną infrastrukturę IT. W Centrum zainstalowany był pojedynczy serwer, na którym opierało się całe środowisko informatyczne instytucji. Serwer ten przeznaczony był raczej dla małych firm i urządzenie nie było w stanie obsłużyć więcej niż 50-70 stanowisk komputerowych - to dwukrotnie za mało jak na potrzeby instytucji, która zdążyła już się rozrosnąć. O niebezpieczeństwach związanych z tego typu sytuacjami mówi Grzegorz Stachowicz, Architekt Rozwiązań Infrastruktury IT w firmie Qumak-Sekom SA, która realizowała projekt wdrożenia odpowiedniej infrastruktury IT w Centrum: "Jeżeli serwer ulegał awarii, to natychmiast wszystkie usługi informatyczne przestawały być dostępne. Groziło to licznymi, niebezpiecznymi konsekwencjami, takimi jak utrata danych czy też nieprzewidziane przerwy w pracy." Do powyższych problemów dochodziły także potrzeby, o których wspomina Marek Pęczkowski, kierownik IT w Centrum Nauki Kopernik: "Potrzebowaliśmy technologii, która ułatwiłaby optymalizację naszych stale rosnących zasobów informatycznych. Chcieliśmy też, aby zastosowane rozwiązanie nie było drogie i by korzystanie z niego przekładało się na możliwość sprawnego zarządzania infrastrukturą IT i jak najtańszego utrzymania jej" Stało się jasne, że aby Centrum mogło normalnie pracować, rozwijać się i w sposób niezagrożony przyjmować zwiedzających, potrzebna była większa inwestycja w infrastrukturę informatyczną.

Reklama

Rozwiązanie

Założeniem projektu był wybór rozwiązania o niskim koszcie użytkowania przy jednoczesnym zachowaniu wysokiej dostępności do systemu. Wszyscy byli zgodni, że w dzisiejszych czasach trudno zrealizować jedno i drugie bez zastosowania technologii wirtualizacji. Poszukiwano więc platformy informatycznej oraz oprogramowania, których zadaniem byłaby wirtualizacja środowiska IT i tym samym umożliwienie bardziej wydajnej pracy. Dla Centrum Nauki Kopernik ważne było, aby rozwiązanie to charakteryzowało się dużą dynamiką, elastycznie dostosowującą się do zmieniających się potrzeb instytucji. Równie istotne było tez to, aby było ono wysoce skalowalne, co w kolejnych latach pozwoliłoby na dalszy rozwój biznesu i poszerzanie możliwości obszaru IT. Instytucja chciała móc bardziej wpływać na niezawodność świadczonych usług i mieć pewną elastyczność w tworzeniu nowych usług. Oczekiwano też, że nowe technologie pomogą szybko reagować na problemy techniczne.

Powyższe założenia była w stanie zrealizować firma Microsoft. Na jej zdecydowaną korzyść przemawiała najkorzystniejsza forma finansowania, jaką firma oferowała: wynikała ona ze specjalnego rabatu przewidzianego przez tego dostawcę dla jednostek edukacyjnych, utrzymywanych przez administrację publiczną.

W przypadku Centrum zdecydowano się na innowacyjne rozwiązanie, które umożliwiałoby wirtualizację środowisk IT z wykorzystaniem produktów Microsoft - tylko one dawały gwarancję realizacji wszystkich oczekiwań sformułowanych przez kierownictwo Centrum.

Zainstalowano dwa serwery fizyczne Microsoft Windows Server 2008 R2, połączone i skonfigurowane w taki sposób, by w przypadku uszkodzenia jednego z nich można było pracować dalej. Zapewniło to ciągłość usług. Na warstwie fizycznej stworzono warstwę wirtualną dzięki użyciu systemu wirtualizacji Hyper-V i Cluster Services. To na tym elemencie działają poszczególne aplikacje.

O specyfice projektu mówi także przedstawiciel firmy Qumak-Sekom SA: "Wdrożenie systemu musiało odbyć się tak, aby nie zakłócić pracy w Centrum. Nie było to łatwe, bo stawialiśmy przecież od podstaw nową infrastrukturę IT", mówi Grzegorz Stachowicz. "Musieliśmy dokonać migracji zasobów ze starego serwera do nowego. Wiązało się to z tzw. pracą na żywym organizmie i musiało być przeprowadzone bez przerywania pracy naszego klienta. Udało się to jednak zrealizować bez kłopotów."

Korzyści

Centrum Nauki Kopernik może teraz szybko wdrażać nowe usługi w życie. Gdy tylko pojawia się nowy pomysł, można go zrealizować w krótkim czasie bez obaw o zderzenie z technologiczną barierą. Skończyły się ograniczenia infrastrukturalne - nie trzeba już kupować nowego sprzętu IT przy okazji szybkiego rozwoju lub udostępniania klientom nowych usług.

"Dzięki wdrożeniu systemu zyskaliśmy nowe narzędzia i nasza organizacja działa bardziej sprawnie", mówi Marek Pęczkowski. "Przykładem tego może być Help Desk, czyli typowa aplikacja pomocy, wykorzystywana przez dział IT do zgłaszania nieprawidłowości i awarii. Przygotowaliśmy ją w oparciu o Microsoft SharePoint. Jest ona u nas wykorzystywana także przez osoby zajmujące się ekspozycją udostępnianą dla zwiedzających. Gdy z jakimś elementem ekspozycji lub eksponatem dzieje się coś nieprawidłowego, wtedy pracownik wprowadza taką informację do systemu, ona trafia do odpowiedniej grupy ludzi i natychmiast rozpoczyna się proces naprawczy. To bardzo usprawnia pracę i pozytywnie wpływa na jakość naszych usług skierowanych dla zwiedzających."

Marek Pęczkowski podkreśla, że dla bezproblemowej pracy Centrum ważna jest także aplikacja wspomagająca zarządzanie bazą wiedzy o wszystkich eksponatach dostępnych w Centrum. Dzięki temu rozwiązaniu użytkownicy mogą zbierać cenne informacje i tworzyć nowe zapisy. To wzbogaca pracę zespołową i sprawia, że tak cenna dla tej instytucji wiedza nie wycieka z niej, lecz w sposób systematyczny i uporządkowany jest gromadzona w jednym miejscu. Ponadto dzięki nowej infrastrukturze IT użytkownicy mogą korzystać z nowego systemu poczty elektronicznej i intranetu, co znacznie ułatwia komunikację i przyspiesza działania biznesowe.

Centrum Nauki Kopernik dzięki wdrożeniu rozwiązań Microsoft zwiększyło wydajność IT, umożliwiło szybkie reagowanie na pojawiające się problemy, zapewniło sobie możliwość szybkiego rozwijania usług bez konieczności dodatkowego wydawania pieniędzy na infrastrukturę informatyczną, zainwestowało w bezpieczeństwo danych oraz w wysoką jakość usług świadczonych dla zwiedzających. Ponadto koszt licencji pakietu rozwiązań Microsoft w tym projekcie jest niski - a jeśli wziąć pod uwagę stosunek funkcjonalności do kosztów, to można mówić wręcz o bezkonkurencyjności tego produktu na rynku.

materiały promocyjne
Dowiedz się więcej na temat: Centrum Nauki Kopernik
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »