Procedury antymobbingowe w pracy. Jak zapobiegać mobbingowi?
Nasza świadomość na temat mobbingu z biegiem czasu rośnie. Jeszcze kilka lat temu to pojęcie było praktycznie nieznane. Na szczęście coraz częściej się o nim mówi, a wiele firm wprowadza procedury antymobbingowe. Sprawdź, na czym one polegają oraz, w jaki sposób możesz wdrożyć je w swojej firmie.
Mobbing to działania oraz zachowania, które polegają na uporczywym i długotrwałym nękaniu lub zastraszaniu pracownika. Mogą mieć na celu ośmieszenie, poniżenie oraz wykluczenie pracownika z zespołu. Zachowania wrogie i nieetyczne, które wymierzone są w pracownika, mają negatywne działanie nie tylko na daną osobę, ale także na całą firmę. Z tego powodu pracodawca powinien zadbać o wprowadzenie polityki antymobbingowej w firmie.
Pracodawca ponosi odpowiedzialność nie tylko za mobbing, ale także za sytuacje, w których toleruje zachowania mobbingowe, udaje, że o nich nie wie lub przymyka na nie oko. Polityka antymobbingowa to procedury i działania, które ograniczają ryzyko wystąpienia nieprawidłowości w firmie. Dają także możliwość pracodawcy uwolnienia się od odpowiedzialności w sytuacji, kiedy dojdzie do takich zachowań.
Polityka antymobbingowa jest obowiązkiem pracodawcy i przeciwdziała temu zjawisku. Jest również szansą na podjęcie realnych kroków w zakresie wyeliminowania nieprawidłowości w miejscu pracy.
Wprowadzając politykę antymobbingową w firmie, pracodawca musi zadbać o kilka ważnych elementów. Pierwszym aspektem, który musi się w niej znaleźć, są działania prewencyjne.
Są to głównie aktywności edukacyjne, które pozwalają pracownikom na podniesienie swojej świadomości w tym zakresie. Działania prewencyjne obejmują również pomoc prawną, psychologiczną oraz medyczną, która jest dostępna dla pracowników przez cały czas. Działanie prewencyjne łagodzą skutki zachowań mobbingowych oraz pozwalają na kontrolowanie i zapobieganie.
Polityka antymobbingowa powinna również zawierać procedurę skargową, dzięki której każdy pracownik będzie miał zagwarantowaną możliwość zgłoszenia działania o znamionach mobbingu.
Najczęściej procedura skargowa wprowadzona jest w formie pisemnej. Pracownik za jej pomocą może poinformować o swoich odczuciach w zakresie mobbingu i jednocześnie wskazać osoby, które dopuściły się takich działaniach. Może również wskazać dowody na poparcie swojego stanowiska oraz uzasadnienie skargi.
Podczas formułowania założeń i procedur polityki antymobbingowej należy pamiętać o:
- oznaczeniu pracodawcy i jego siedziby,
- sformułowaniu pojęć mobbingu, pracodawcy i pracownika,
- wyznaczeniu osoby lub organy, zajmującego się weryfikacją zgłoszonych nieprawidłowości,
- sformułowaniu szczegółowego przebiegu postępowania, które inicjowane jest skargą dot. mobbingu.
Szczególnie ważne w formułowaniu procedur jest podkreślenie poufności, dzięki której pracownicy będą mogli czuć się komfortowo, zgłaszając wszelkiego rodzaju niewłaściwe zachowania.
Na pracodawcy leży obowiązek zapoznania wszystkich zatrudnionych w zakładzie pracy, bez względu na to czy są zatrudnieni na podstawie umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej.
Natomiast każdy nowo zatrudniony pracownik powinien złożyć pisemne oświadczenie o tym, że są zaznajomione z polityką antymobbingową firmy.
Jako że wprowadzenie polityki antymobbingowej obowiązuje jedynie pracodawcę, posiada on pełną dowolność w zakresie jej opracowania i nie musi konsultować jej z pracownikami. Warto jednak pamiętać, że działania, które są opracowywane i wprowadzane wspólnie w firmie, mają większą szansę na powodzenie. Dlatego można umożliwić pracownikom zgłaszanie uwag w tym zakresie oraz regularne informowanie o postępie prac.
Przed wdrożeniem polityki antymobbingowej warto poinformować osoby zatrudnione o idei polityki oraz jej podstawowych założeniach. Efektywne jest również wprowadzenie cyklicznych szkoleń, dzięki którym w łatwy i przystępny sposób zostanie przekazana wiedza na temat zapobiegania mobbingu.
Zobacz także:
Kolejne ofiary mobbingu w Senacie. Prokuratura ustaliła nowych pokrzywdzonych
Pracownice odsłaniają kulisy pracy w dużej sieci dyskontów. "Dziewczyny płaczą po kątach"