Product placement: Kamera, akcja, propaganda
Paczka papierosów w roli głównej najnowszego filmu akcji? Telefon komórkowy dostaje Oskara? Niemożliwe? A jednak!
Product Placement (ang. umieszczanie produktu) to technika reklamy polegająca na umieszczaniu produktu w scenach filmów, programów telewizyjnych itp. w taki sposób, aby zachęcał odbiorcę do używania tego produktu bez przekazywania oczywistej reklamy.
Czy to jest legalne?
W samym 2004 roku wydatki na tę formę reklamy w Stanach Zjednoczonych wzrosły o 46 proc., a firma PQ Media, zajmująca się badaniem rynku medialnego, oceniła cały rynek product placementu na wartość 3,5 miliarda dol. - twierdzi brytyjski tygodnik "The Economist".
"Prawie 3/4 programów emitowanych w czasie największej oglądalności zawierają płatne product placement" - mówi Leslie Moonves, prezes CBS, głównej stacji radiowej i telewizyjnej w USA.
Dlaczego ta forma reklamy staje się coraz bardziej popularna? Coraz więcej firm dotychczas reklamujących się w tradycyjny sposób przestaje interesować się telewizją wybierając inne media (głównie internet) do promocji swoich produktów.
Dyskusję wywołała srebrna aktówka firmy Zero Halliburton, która "gra" główną rolę w nowym serialu amerykańskim "Lost". Problem pojawił się, gdy Kanał 4 brytyjskiej telewizji zaczął emisję serialu w sierpniu tego roku. Technika umieszczania produktu jest nielegalna w Wielkiej Brytanii. Program jednak emitowano z aktówką w roli głównej, na wyspach marka Zero Halliburton nie jest tak rozpoznawalna jak w USA. Komisja Europejska pod naciskami producentów telewizyjnych ma wkrótce znieść zakaz płatnego "product placement". Ma to zwiększyć możliwości rywalizacji producentów europejskich z Hollywood, ponieważ w USA strategia jest legalna już od dawna.
190 filmów Philipa Morrisa
Historia tej techniki propagandy sięga lat 30 XX wieku, kiedy to Procter&Gamble zaczął umieszczać swoje produkty w programach radiowych. Szybko jednak prym zaczęły wieść firmy tytoniowe takie jak Philip Morris czy Brown and Williamson. Powstała nawet lista 190 filmów w których jedną z ról gra paczka Marlboro. Ale trendy panujące obecnie w świecie reklamy umieszczanej są bardziej agresywne niż kiedykolwiek. A to dlatego, że widzowie zaczęli szukać możliwości ominięcia reklam tradycyjnych.
Product placement to dzisiaj już nie tylko kino i telewizja, ale również książki, gry komputerowe a nawet musicale na Broadway'u.