Rosnące stopy procentowe ciągną w górę raty leasingu. Firmy płacą coraz więcej
Około 900 tysięcy firm i instytucji ma w Polsce leasing. Większość to mikrofirmy, często jednoosobowe. Z danych Związku Polskiego Leasingu wynika, że w pierwszym kwartale tego roku podpisano umowy na sprzęty i urządzenia warte ponad 17 mld zł, a w zeszłym - na ponad 77 mld zł.
- Wysokość większości umów leasingu zmienia się za każdym razem gdy Rada Polityki Pieniężnej podnosi stopy procentowe ponieważ są to umowy z ratami ze zmiennym oprocentowaniem.
- Różnice w wysokości rat w ciągu ostatnich ośmiu miesięcy to od 10 do nawet 30 procent.
- Może być to kilkadziesiąt, ale też kilkaset złotych w zależności od wartości przedmiotu.
Marcin Sobczak, wiceprezes ING Lease (Polska) zwraca uwagę na to, że takie umowy są zwykle zawierane na trzy - cztery lata.
To oznacza, iż zmiany stóp procentowych przekładają się na wzrost raty w mniejszym stopniu niż na rynku mieszkaniowym, w przypadku kredytów hipotecznych. Jednak mają wpływ na istniejące już umowy leasingowe oraz na warunki zawierania nowych umów.
Oznacza to, że w zeszłym roku leasing przeciętnie kosztował o 5 - 10 proc. więcej niż gdyby ktoś zapłacił od razu za sprzęt czy za urządzenie, a teraz - po podwyżkach stóp - o 15 - 25 proc. więcej. - Patrząc na stopę inflacji, w maju było to 15,6 proc. w skali roku, to całkowity koszt leasingu za trzy - cztery lata finansowania na poziomie 115 - 125 proc. wydaje się być atrakcyjny - dodaje Marcin Sobczak.
Jeśli jakaś firma, czy osoba samozatrudniona przed pandemią wzięła w leasing auto warte 150 tysięcy i jako wkład własny wpłaciła jedna dziesiątą wartości samochodu to płaciła nieco ponad 3070 zł netto, obecnie jest to już o 377 zł więcej.
I choć firmy najczęściej zawierają umowy leasingu na auta (ponad połowa wartości umów w zeszłym roku według GUS), to jedna czwarta umów dotyczy maszyn i urządzeń (sprzętu budowlanego, maszyn rolniczych czy do obróbki metali). W przypadku obu tych kategorii kłopotem są nie tylko ceny, ale także długi czas oczekiwania nawet do półtora- dwóch lat.
Eksperci mBanku tłumaczą, że w tym roku przedsiębiorcy z większą ostrożnością decydują się na leasing niż w zeszłym roku. Istotnym ograniczeniem jest też wzrost cen pojazdów oraz maszyn.
Przykładowa kalkulacja dla samochodu osobowego za 150 tys. zł na 4 lata przy obecnej stopie (150 tys. to obecnie średnia wartość nowego samochodu).
Samochód osobowy, Nowy, 2022
- Okres leasingu: 47 miesięcy
- Udział własny: 10 proc.
- Wartość końcowa: 1 proc.
- Wysokość opłaty leasingowej: 3 449,89 zł netto
Przykładowa kalkulacja na historycznej stawce WIBOR 1M 0,7 proc. (z czasów pandemii) dla tego samego pojazdu o tych samych parametrach.
Samochód osobowy, Nowy, 2022
- Okres leasingu: 47 miesięcy
- Udział własny: 10 proc.
- Wartość końcowa: 1 proc.
- Wysokość opłaty leasingowej: 3 072,36 zł netto
Aleksandra Fandrejewska
Zobacz również: