Samowolka w hipermarketach
Nieprawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy, nieudzielanie urlopów i niewypłacanie wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, są najczęściej występującymi nieprawidłowościami w działalności supermarketów - wynika z kontroli inspektorów pracy, przeprowadzonej w 15 tego typu placówkach w I półroczu 2006 r.
Inspektorzy stwierdzili także takie nieprawidłowości jak: nieudzielanie urlopów wypoczynkowych i nieprzestrzeganie 5- dniowego tygodnia prac.
Najczęstsze uchybienia w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy dotyczyły wyposażenia pomieszczeń higieniczno-sanitarnych, wyposażenia pracowników w środki ochrony indywidualnej, składowania towarów oraz w kilku przypadkach niewłaściwy stan techniczny budynków.
Dyrektor departamentu prawnego Głównego Inspektora Pracy Anna Tomczyk podkreśla, że "wyniki wskazują na nieznaczną poprawę stanu przestrzegania prawa pracy w stosunku do 2005 r.".
Zastępca GIP ds. nadzoru Roman Giedrojć uświadamia, że "okres przedświąteczny to dla pracowników handlu czas najbardziej wytężonej pracy,(...) to także okres, w którym inspektorzy od lat stwierdzają liczne naruszenia prawa pracy, zwłaszcza w zakresie czasu i przepisów bhp". - Kontrole pokażą, czy osiąganie wysokich obrotów w handlu w okresie przedświątecznym nie idzie w parze z naruszaniem praw pracowniczych - dodaje Giedrojć.
Wyjaśnił, że inspektorzy zwrócą szczególną uwagę na przypadki dźwigania przez kobiety i młodocianych pracowników ciężarów przekraczających normy oraz sposób rozliczania czasu pracy z uwzględnieniem przerw.