Sektor naftowy potrzebuje nowych rurociągów i magazynów
Rosnąca dywersyfikacja dostaw ropy do polskich rafinerii i zwiększone potrzeby magazynowania paliw wymagają znaczących inwestycji ze strony PERN, firmy odpowiadającej za logistykę naftową w kraju. Grupa wyda do 2022 r. na nowe projekty 2,7 mld zł.
We wtorek rząd przyjął projekt ustawy o przygotowaniu i realizacji strategicznych inwestycji w sektorze naftowym. Ma on umożliwić realizację polityki rządowej, ukierunkowanej na wzmocnienie bezpieczeństwa energetycznego Polski. Ze względu na wagę samego sektora i projektów, które będą realizowane, w projekcie przewidziano rozwiązania usprawniające proces inwestycyjny.
PERN jest wiodącym krajowym podmiotem, który odpowiada za magazynowanie ropy naftowej i paliw płynnych oraz transport rurociągowy ropy i paliw. Niedawno walne zgromadzenie spółki zatwierdziło jej wieloletni plan rozwoju, zakładający zwiększenie skali działalności i wzrost przychodów. Łączy się on z ambitnym programem inwestycyjnym.
- Aktualizacja strategii PERN była konieczna, bo nasze otoczenie w ostatnich dwóch latach bardzo się zmieniło. Został wdrożony pakiet paliwowy, który okazał się ogromnym sukcesem - przyczynił się do znacznego wzrostu legalnej konsumpcji paliw i zapotrzebowania na pojemności magazynowe. Jednocześnie powstał plan połączenia naszych głównych klientów, czyli PKN Orlen i Grupy Lotos. Dodatkowo na rynku ropy coraz większą rolę odgrywa dywersyfikacja źródeł pozyskiwania surowca - informuje Igor Wasilewski, prezes PERN.
Szacowane na ok. 2,7 mld zł wydatki inwestycyjne mają być kierowane na budowę nowych rurociągów, a także rozbudowę pojemności magazynowych na paliwa oraz ropę naftową. Krajowe rafinerie, Orlen i Lotos, są coraz bardziej otwarte na zakupy ropy z różnych kierunków. Sprowadzają drogą morską surowiec z całego świata. Mając na uwadze ich potrzeby, PERN zamierza wybudować dodatkowy rurociąg, dzięki któremu możliwe będzie przesyłanie ropy z Gdańska do rafinerii w Płocku.
Rozbudowywane mają być też nowe pojemności na ropę naftową. PERN planuje m.in. budowę pięciu nowych zbiorników na ropę w Terminalu Naftowym w Gdańsku (TNG). Obecnie funkcjonuje tu sześć magazynów o łącznej pojemności 375 tys. m sześc. W planach jest budowa kolejnych pięciu zbiorników - trzech o pojemności 100 tys. m sześc. każdy oraz dwóch o pojemności 45 tys. m sześc. każdy. Oznacza to, że infrastruktura magazynowa powiększy się o blisko 400 tys. m sześc. Harmonogram przewiduje, że prace zostaną ukończone jesienią 2020 r. Spółka tłumaczy, że dzięki nowym zbiornikom, które powstaną u wybrzeży Bałtyku, będzie mogła sprawniej obsługiwać tankowce wpływające do Naftoportu.
PERN planuje też rozwijać możliwości magazynowania paliw. Spółka jest już po rozruchu technologicznym nowych zbiorników w Koluszkach, dodatkowo do połowy 2019 roku mają trafić do eksploatacji dwa zbiorniki paliwowe w Nowej Wsi Wielkiej. Te inwestycje przyniosą blisko 130 tys. m sześc. nowych pojemności, które PERN będzie mógł zaoferować swoim klientom. W planach jest też budowa rurociągu paliwowego z Boronowa do Trzebini, który poprawi dostępność paliw dla aglomeracji śląskiej.
morb