Sojusz spożywczy rośnie w siłę
Zrzeszająca firmy spożywcze Food Business Group rośnie w siłę. Wybiera się z wizytą do USA i na targi Anuga w Kolonii.
Kupą, mości panowie!
Powołane niedawno przez grupę kilku średnich firm spożywczych proeksportowe stowarzyszenie Food Business Group (FBG) rośnie jak na drożdżach. Od wczoraj sojusz liczy już 14 członków, w tym dwóch bardzo dużych.
Siła przebicia
Na wczorajszym spotkaniu FBG w warszawskim Pałacu Sobańskich przegłosowane zostało przyjęcie do grupy czterech nowych członków. W efekcie do grona dziesięciu stowarzyszonych wcześniej przedsiębiorstw dołączyła znana firma mleczarska Bakoma, grupa firm kontrolowanych przez rodzinę Kolańskich (Ziołopex, Jutrzenka, Goplana, Kaliszanka), a także Fritar (producent mrożonek) i Paola (producent syropów owocowych). I na tym na pewno się nie skończy. "Chęć członkostwa w naszym stowarzyszeniu zadeklarowała już wielkopolska firma Profi, znany producent pasztetów" - mówi Marian Owerko, prezes FBG oraz szef firmy bakaliowej Uno Fresco Tradex. Nowi członkowie liczą na to, że dzięki współpracy w ramach FBG uda się im zwiększyć eksport i zdobyć nowe rynki. "Mamy nadzieję, że działanie w grupie pomoże nam rozwinąć eksport. Szczególnie zależy nam na rynkach rosyjskim i ukraińskim" - mówi Jerzy Karpiński, doradca prezesa Bakomy ds. handlu zagranicznego. Bakoma w ostatnim czasie weszła już m.in. na rynki krajów nadbałtyckich. "Udział eksportu w sprzedaży naszej grupy stanowi obecnie 10 proc. Dzięki członkostwu w stowarzyszeniu chcemy go dalej powiększać" - mówi Bogdan Cichy, dyrektor generalny Ziołopexu.
Skok za wielką wodę
Jak FBG zamierza podbijać rynki zagraniczne? Na wiele różnych sposobów. W najbliższym czasie zrealizuje dwa projekty, które mają pomóc firmom zdobyć nowe kontrakty nie tylko w Europie, ale także w Ameryce. I tak, pod koniec września dziewięciu członków stowarzyszenia wyjedzie do USA na spotkanie z dystrybutorami artykułów spożywczych. Program wizyty obejmuje rozmowy zarówno z podmiotami polonijnymi (J&B, Krak Imports, Lowell, White Eagle), jak i amerykańskimi, m.in. DPI Midwest, który zaopatruje takie sieci, jak Jewel czy Whole Foods. FBG stara się o dofinansowanie tego wyjazdu przez resort gospodarki z puli na wsparcie branżowych projektów promocyjnych w zakresie eksportu. Ponadto FBG zorganizowało dla zainteresowanych członków wspólne wystawiennictwo na październikowych targach spożywczych Anuga w Kolonii - jednej z najważniejszych tego typu imprez na świecie. "Koszt wspólnego wystawiennictwa jest o prawie 30 proc. niższy niż w przypadku pojedynczej firmy. Poza tym wspólne, duże stoisko lepiej widać" - mówi Grzegorz Osóbka, sekretarz FBG. W ekspansji na Wschód członkom FBG mają pomagać m.in. działające tam spółki handlowe członków. "Nasza spółka na Ukrainie wkrótce zacznie prowadzić dystrybucję dla wyrobów Roleskiego. Przymierzają się też do tego firmy Cenos i Rolnik" - mówi Marian Owerko, szef Uno Fresco Tradex.
Wiktor Szczepaniak