Solbus zawojował kraj
Rośnie sprzedaż autobusów w kraju - jest już 7,5 proc. większa od ubiegłorocznej. W eksporcie także dobra koniunktura.
W pierwszym kwartale zdecydowanym liderem sprzedaży autobusów na polskim rynku został Solbus z Solca Kujawskiego. Ta istniejąca dopiero od kilku lat firma sprzedała 53 autobusy, wobec 24 rok wcześniej. Solbus wyprzedził tak znanych graczy, jak Jelcz, Kapena czy Autosan.
Łącznie od stycznia do marca krajowi producenci sprzedali w Polsce 201 nowych autobusów, o 14 sztuk więcej niż rok wcześniej (wzrost o 7,5 proc.). - Dobry wynik jest głównie efektem wzrostu sprzedaży w segmencie autobusów międzymiastowych i turystycznych - mówi Aleksander Kierecki, szef firmy JMK.
Analizy Rynku Autobusów
Część pojazdów idzie na eksport, dlatego inaczej przedstawia się ranking producentów. Po pierwszym kwartale 2005 r. pierwszą trójkę tworzą: Solaris Bus & Coach (103 szt.), Volvo Polska (100 szt.) i MAN Star Trucks & Buses (77 szt.).
Za granicę wysłano 316 autobusów. Listę eksporterów otwiera Volvo Polska, które sprzedało 100 sztuk, drugie miejsce zajął Solaris Bus & Coach (86 szt.), a trzecie zeszłoroczny lider w tej klasyfikacji - MAN Star Trucks & Buses (71 szt.)
- Nie mamy danych porównawczych z pierwszego kwartału ubiegłego roku (wówczas firma JMK prowadziła monitoring w cyklu półrocznym). Z moich analiz wynika jednak, że tegoroczny eksport jest na podobnym, wysokim poziomie i nie nastąpiły gwałtowne wahnięcia koniunktury - twierdzi prezes Kierecki.
Paweł Janas