Sponsoring kosztem
Wydatki ponoszone na sponsoring drużyny piłkarskiej stanowią koszt uzyskania przychodu. Stanowisko, jakie w przedmiotowej sprawie zajmują organy podatkowe powinno zachęcić przedsiębiorców do sponsorowania drużyn piłkarskich.
W jednej z ostatnich interpretacji prawa podatkowego Naczelnik Lubuskiego Urzędu Skarbowego w Zielonej Górze wskazał, iż wydatki z tytułu zawartej umowy sponsoringu drużyny piłkarskiej można w całości zaliczyć w ciężar kosztów uzyskania przychodów.
Organ podatkowy powołać się na generalną regułę określoną w przepisie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów z wyjątkiem kosztów taksatywnie wymienionych w art. 16 ust. 1. W opinii urzędu obowiązujące przepisy prawne stwarzają podatnikom możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich wydatków, pod tym jednak warunkiem, że wykaże on ich bezpośredni związek z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz nie jest to wydatek wyliczony, jako wyłączony z kosztu podatkowego. Warunkiem uznania wydatku za koszt podatkowy jest również to, by jego poniesienie miało lub mogło mieć bezpośredni wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. W orzecznictwie zwraca się uwagę na to, że ustawodawca wyraźnie wiąże koszty uzyskania przychodów z celem osiągnięcia przychodów. Cel ten musi być zatem widoczny, a ponoszone koszty winny go bezpośrednio realizować lub co najmniej winny go zakładać, jako realny. Wydatek ten powinien być racjonalny i gospodarczo uzasadniony.
Jak podkreślił urząd w wydanej interpretacji również w przypadku reprezentacji i reklamy, podstawową zasadą zaliczania wydatków do kosztów uzyskania przychodów jest poniesienie danego wydatku w celu osiągnięcia przychodu. Istotny jest więc związek przyczynowo-skutkowy danego wydatku pomiędzy poniesieniem wydatku, a uzyskaniem przychodu. Ponadto wydatkowanie kwot winno mieć związek z działalnością prowadzona przez podatnika. Zauważyć należy, że charakter winien być na tyle związany z prowadzoną działalnością, aby możliwa była ocena oparta na zasadzie logiki i zasad doświadczenia życiowego, że wydatki te mogą mieć wpływ na uzyskanie przychodu.
Jedną z form działań marketingowych, polegającą na wspieraniu finansowym, bądź rzeczowym określonego podmiotu w zamian za promowanie nazwy, logo finansującego jest sponsoring. Orzecznictwo sądów administracyjnych kwalifikuje czynności polegające, m.in. na umieszczaniu reklam na bandach, na koszulkach zawodników, czy też ustawieniu logo podatnika za bramką boiska, stadionu sportowego, jako usługę sponsoringu. W wyrokach padają stwierdzenia, iż sponsoring stał się popularną formą reklamowania przez podmioty gospodarcze, ponieważ działania podejmowane w ramach sponsoringu zmierzają do podniesienia prestiżu sponsora, a w konsekwencji dążą do zwiększenia przychodu firmy. Sponsoring nie wpływa jednak na popyt w sposób tak bezpośredni, jak reklama. Przeważnie wspiera on działalność reklamową, w szczególności utrwala znak towarowy lub nazwę firmy. Na mocy umowy sponsoringu sponsor zobowiązuje się sfinansować określone przedsięwzięcie w zamian za reklamę swojej firmy, która ma na celu zwiększenie popularności sponsora, jego renomy oraz dotarcie do szerokiego grona odbiorców. Jeśli więc, jak wskazuje urząd, na skutek poniesienia wydatków na wsparcie finansowe drużyny piłkarskiej informacje o sponsorze docierają do szerokiego kręgu odbiorców, poniesione na ten cel wydatki można zaliczyć w całości w ciężar kosztów uzyskania przychodów.