Sporządzanie informacji przez policje
21 lutego 2008 r. wejdzie w życie rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 28 stycznia 2008 r. w sprawie sposobu i trybu uzyskiwania, sporządzania oraz przekazywania przez organy Policji informacji o zainteresowanym objęciem stanowiska komornika sądowego oraz kandydacie na stanowisko asesora komorniczego i aplikanta komorniczego oraz wzoru kwestionariusza tej informacji (Dz. U. Nr 23, poz. 142).
Rozporządzenia określa szczegółowy sposób i tryb uzyskiwania, sporządzania i przekazywania przez organy Policji informacji o zainteresowanym oraz o kandydacie na aplikanta komorniczego i asesora komorniczego oraz wzór kwestionariusza tej informacji.
Zgodnie z tym rozporządzeniem na wniosek właściwego organu, czyli komendanta powiatowego (miejskiego) Policji - a na obszarze miasta stołecznego Warszawy - komendanta rejonowego Policji - właściwy ze względu na miejsce zamieszkania zainteresowanego objęciem stanowiska komornika sądowego, kandydata na asesora komorniczego albo aplikanta komorniczego zarządza zebranie materiałów stanowiących podstawę do sporządzenia informacji o zainteresowanym objęciem stanowiska komornika sądowego, kandydacie na asesora komorniczego albo aplikanta komorniczego. Organem właściwym w stosunku do zainteresowanego objęciem stanowiska komornika jest Minister Sprawiedliwości. W stosunku do kandydata na asesora komorniczego jest to właściwy prezes sądu apelacyjnego, natomiast w stosunku do kandydata na aplikanta komorniczego organem właściwym jest właściwa rada izby komorniczej. Zadaniem organu właściwego jest wskazanie we wniosku danych osobowych zainteresowanych objęciem stanowiska komornika oraz kandydata na stanowisko asesora komorniczego i aplikanta komorniczego. Do danych tych zalicza się: mię (imiona) i nazwisko, nazwisko panieńskie, imiona rodziców, datę i miejsce urodzenia, miejsce zamieszkania i miejsce pobytu - jeżeli jest inne niż miejsce zamieszkania, numer PESEL. Podstawą do sporządzenia informacji o komorniku oraz kandydacie na stanowisko asesora komorniczego i aplikanta komorniczego stanowią materiały uzyskane przez organy Policji w ramach ich czynności służbowych oraz te, które zostały uzyskane w drodze wywiadu środowiskowego. Wzór kwestionariusza informacji o zainteresowanym i kandydacie określa załącznik do rozporządzenia.
Rozporządzenie stanowi, iż wywiad zostaje przeprowadzony w terminie określonym przez komendanta - jednak nie dłuższym niż 21 dni od dnia wpływu wniosku. Wywiad środowiskowy zostaje przeprowadzany w miejscu zamieszkania komornika bądź kandydata na stanowisko asesora komorniczego i aplikanta komorniczego oraz miejscu pobytu - jeżeli jest inne niż miejsce zamieszkania. Należy podkreślić, iż przed rozpoczęciem wywiadu funkcjonariusz ma obowiązek powiadomić osoby udzielającej informacji o celu przeprowadzenia wywiadu. Z przebiegu wywiadu funkcjonariusz sporządza notatkę, wskazując osoby udzielające informacji, z podaniem ich danych obejmujących imię i nazwisko oraz adres zamieszkania. Ponadto do notatki funkcjonariusz załącza uzyskane w ramach wywiadu dokumenty. W sytuacji, gdy istnieje potrzeba uzyskania materiałów z innego powiatu komendant zwraca się do właściwego komendanta powiatowego (miejskiego) Policji, a na obszarze m.st. Warszawy - komendanta rejonowego Policji, o zebranie i przekazanie materiałów. Komendant ma 30 dni od dnia wpływu wniosku na sporządzenie informacji o komorniku bądź kandydacie na stanowisko asesora komorniczego i aplikanta komorniczego. Następnie musi przedstawić ją odpowiednio, Ministrowi Sprawiedliwości, właściwej radzie izby komorniczej i właściwemu prezesowi sadu apelacyjnego oraz załączyć wszystkie zebrane materiały służące do sporządzenia informacji.