Sprzedaż bez marży, poniżej kosztów i po obniżonej cenie

W walce o klienta przedsiębiorcy często sięgają po organizowanie przecen. Niekiedy prowadzą one do sprzedaży wybranych towarów bez marży, a nawet poniżej kosztów zakupu. Nie zawsze takie promocje są zgodne z prawem.

Duże sklepy muszą sprzedawać z marżą

Szczególne ograniczenia związane z kształtowaniem cen nałożono na prowadzących działalność handlową lub usługową w obiektach handlowych o powierzchni sprzedaży powyżej 400 m2. Nie mogą oni z kilkoma wyjątkami sprzedawać towarów i usług po cenie nieuwzględniającej marży handlowej. Celem tego uregulowania jest ochrona małych przedsiębiorców, których łatwo byłoby wyeliminować z rynku większemu konkurentowi poprzez czasową obniżkę cen. Dlatego utrudnianie małym przedsiębiorcom dostępu do rynku przez sprzedaż towarów lub usług w obiektach handlowych o powierzchni sprzedaży powyżej 400 m2 po cenie nieuwzględniającej marży handlowej, stanowi czyn nieuczciwej konkurencji (art. 15 ust. 3 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji). W takich obiektach sprzedaż bez marży jest dopuszczalna wyłącznie:

Reklama

  • podczas wyprzedaży posezonowych, które mogą być organizowane dwa razy w roku, na koniec sezonu letniego i zimowego, przy czym wyprzedaż nie może trwać każdorazowo dłużej niż miesiąc;
     
  • w ramach wyprzedaży ze względu na upływający termin przydatności towarów do spożycia lub upływającą datę minimalnej trwałości;
     
  • w razie likwidacji obiektu handlowego, przy czym sprzedaż bez marży nie może wówczas trwać dłużej niż trzy miesiące od dnia podania do publicznej wiadomości informacji o likwidacji obiektu; jeśli przedsiębiorca likwiduje wszystkie swoje obiekty handlowe w związku z zaprzestaniem przez niego działalności handlowej, to wyprzedaż nie może trwać dłużej niż rok.


Sprzedaż poniżej kosztów

W obiektach o powierzchni sprzedaży powyżej 400 m2 nie można sprzedawać bez marży, a więc tym bardziej poniżej kosztów zakupu. Natomiast w obiektach mniejszych nawet drastyczne obniżki i sprzedaż poniżej kosztów wytworzenia lub zakupu są dopuszczalne, jeśli ich celem nie jest chęć wyeliminowania z rynku konkurencji.

Utrudnianie innym przedsiębiorcom dostępu do rynku poprzez sprzedaż poniżej kosztów stanowi czyn nieuczciwej konkurencji, ale tylko wtedy, jeśli jest podejmowana w celu eliminacji z rynku innych przedsiębiorców. Oznacza to umyślne działanie w celu eliminacji konkurencji, w praktyce trudne do udowodnienia. Na umyślne działanie może wskazywać np. sprzedaż poniżej kosztów przez przedsiębiorcę prowadzącego kilka sklepów tylko w tych obiektach, które mają konkurencję ze strony innych sklepów, i pozostawienie cen bez zmian w pozostałych sklepach.

Jeżeli obniżka nie jest umyślnym działaniem w celu eliminacji konkurencji, to jest ona zgodna z prawem. Przedsiębiorcy mają wtedy pełną swobodę ustalania cen. Niekiedy warto sprzedać niechodliwy towar nawet poniżej kosztów zakupu, byleby odzyskać choć część zainwestowanych w niego pieniędzy i zwolnić miejsce na nowy towar. Nie na każdym towarze przedsiębiorca zarabia, na niektórym niestety traci. Przy tego rodzaju obniżkach w obiektach o powierzchni sprzedaży nieprzekraczającej 400 m2 nie ma też dodatkowych warunków dotyczących czasu ich trwania.

Przedsiębiorcy, których interesy zostały zagrożone lub naruszone nieuczciwą obniżką cen dokonaną przez konkurenta, mogą żądać ochrony swoich praw na drodze sądowej. W tym celu mają oni prawo złożyć pozew i żądać m.in. zaniechania niedozwolonych działań, usunięcia ich skutków, naprawienia wyrządzonej szkody, wydania bezpodstawnie uzyskanych korzyści.


Nadużywanie pozycji dominującej na rynku

Niekiedy bezpośrednie lub pośrednie narzucanie nieuczciwych cen, w tym cen rażąco niskich, może być przejawem nadużywania przez przedsiębiorcę pozycji dominującej na rynku. Wtedy interweniować będzie Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, a na przedsiębiorcę mogą zostać nałożone wysokie kary, sięgające nawet 10 procent przychodów z roku poprzedniego. Domniemywa się, że jeśli udział przedsiębiorcy w rynku przekracza 40%, to ma on pozycję dominującą.


Uwidocznij przyczynę obniżki ceny

Podczas przecen klient powinien wiedzieć, czy towar jest pełnowartościowy, czy też obniżka jest spowodowana wadami, uszkodzeniami lub brakiem określonych cech wskazanych w charakterystyce produktu. W drugim przypadku przedsiębiorca ma obowiązek uwidocznić przyczynę obniżki ceny lub poinformować konsumenta o tej przyczynie w sposób zwyczajowo przyjęty w miejscu oferowania towaru, również innym niż miejsce sprzedaży.

Jeżeli towar nie posiada wymaganych cech określonych w charakterystyce jakościowej lub posiada wady polegające na zmniejszeniu ilości, masy lub objętości towaru, lub posiada uszkodzenia, przedsiębiorca ma obowiązek obniżyć jego cenę. Cena powinna być obniżona w stopniu odpowiadającym zaistniałym wadom lub uszkodzeniom. Klient ma świadomość tego, że nabywany towar nie jest pełnowartościowy, ale też dzięki temu kupuje go taniej. Klient nie będzie mógł reklamować towaru z powodu wady, która była przyczyną obniżki. Jeśli jednak ujawnią się w towarze inne wady, będzie on miał prawo złożyć reklamację.

Wielu przedsiębiorców nie zdaje sobie sprawy z tego, że w przypadku niepełnowartościowego towaru mają oni obowiązek obniżyć cenę, a za brak obniżki mogą na nich zostać nałożone kary administracyjne. Organ nadzoru, stwierdzając w wyniku przeprowadzonej kontroli wady lub uszkodzenia towaru oraz jednoczesny brak odpowiedniej obniżki ceny, określa ich rodzaj i stopień w formie decyzji. Od tej decyzji przedsiębiorca może się odwołać. Gdy decyzja stanie się ostateczna, organ nadzoru niezwłocznie wystąpi z wnioskiem do właściwego miejscowo naczelnika urzędu skarbowego o wszczęcie postępowania i wydanie decyzji o określeniu nienależnej kwoty i ustaleniu kwoty dodatkowej. Podlegają one przekazaniu do budżetu państwa. Aby uniknąć kary sprzedawca musiałby wykazać, że że przy dołożeniu staranności wymaganej w stosunkach sprzedaży danego rodzaju nie mógł wiedzieć o wadzie towaru. Przedsiębiorca stosujący zawyżoną cenę, poniesie koszty badań wykonanych w toku postępowania administracyjnego.

Podstawa prawna:

  • ustawa z dnia 16.04.1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz. U. z 2003 r. nr 153, poz. 1503 ze zm.),
     
  • ustawa z dnia 5.07.2001 r. o cenach (Dz. U. nr 97, poz. 1050 ze zm.).


autor: Andrzej Janowski
Gazeta Podatkowa Nr 587 z dnia 2009-08-24

Czytaj również:

Polacy wybierają tańsze ubrania

Klienci chcą teraz okazji, promocji i bonusów

Dowiedz się więcej na temat: towar | kara | przedsiębiorcy | przedsiębiorca | one | wady
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »