Top 10 nowoczesnych rozwiązań zakupowych, z których Polacy chcą korzystać

Wchodzisz, bierzesz potrzebne produkty i wychodzisz. Takie rozwiązanie 22 stycznia oficjalnie zaprezentował Amazon otwierając w Seattle nowoczesny sklep spożywczy bez kas i kolejek. Brzmi świetnie? Zdecydowanie tak. Sklepy w Polsce też czujnie obserwują rynki zagraniczne i wprowadzają coraz więcej nowoczesnych technologii. Sprawdźmy zatem jakimi innowacyjnymi rozwiązaniami są zainteresowani Polacy i czy technologia, która ma za zadanie ułatwić im zakupy, rzeczywiście może być dla nich przydatna?

W badaniu "Sklepy przyszłości" zrealizowanym na zlecenie Grupy AdRetail firma badawcza Mobile Institute zaprezentowała internautom 21 nowoczesnych rozwiązań i poprosiła Polaków o ich ocenę w skali 0-10, czy dana technologia jest dla nich funkcjonalna oraz czy skorzystaliby z przedstawionego rozwiązania. Badanie potwierdziło, że Polacy są generalnie nastawieni pozytywnie do różnego rodzaju nowoczesnych usprawnień zakupowych i widzą ich zastosowanie w codziennych zakupach.

Wspominane wyżej rozwiązanie, bezobsługowe sklepy spożywcze, które na początku roku przedstawił Amazon, Polacy oceniają średnio na 6,42 w skali 0-10. Jest to wysoki wynik, jednak nie najwyższy spośród innych rozwiązań, które zostały przedstawione w badaniu. Technologia, która Polakom przypadła najbardziej do gustu to ta ułatwiająca zakupy spożywcze, w szczególności większe i cięższe. Rozwiązaniem na ciężki koszyk mogą być inteligentne, automatyczne wózki, które podążają za klientem, podczas gdy ten spokojnie wybiera produkty. Badani ocenili to rozwiązanie na 6,51 w skali 0-10. Co 4. internautę można określić mianem "promotora" takiego rozwiązania, bowiem aż 26 proc. badanych oceniło to rozwiązanie na 9 lub 10, deklarując tym samym najwyższą skłonność do skorzystania z niego. Ewidentnie wprowadzenie tego typu rozwiązania w dużych sklepach spożywczych spotkałoby się z aprobatą Polaków.

Reklama

Co ciekawe, drugie najwyżej oceniane rozwiązanie, związane jest z zakupami online, a dokładnie z formą ich dostarczenia. Możliwość otrzymania paczki dronem w ciągu pół godziny badani oceniają niewiele niżej niż wymienione wcześniej topowe rozwiązanie, ponieważ dali mu wysoką notę - 6,50 w skali 0-10, natomiast rozwiązanie ma 22 proc. promotorów wśród Polaków. Taką alternatywą doręczenia zamówionej przesyłki szczególnie zainteresowane są kobiety. Panowie natomiast chętniej skorzystaliby ?rozwiązania, które ułatwiłoby im skomponowanie koszyka. Mowa tu o aplikacji podpowiadającej z jakiej półki wybrać produkty, aby przyrządzić? ulubione danie (ocena 6,34 w skali 0-10).

Badanie "Sklepy Przyszłości" potwierdziło, że Polacy chętnie korzystają z programów lojalnościowych, szczególnie w sklepach odzieżowych. Deklarują jednak, że interesuje ich korzystanie z aplikacji będącej mobilnym programem lojalnościowym, który nalicza punkty każdorazowo za zakup produktów wybranych marek. Koniec z portfelami wypchanymi plastikowymi kartami lub kilkoma aplikacjami na smartfona! Swoje zainteresowanie tym rozwiązaniem Polacy ocenili średnio na 6,43 w skali 0-10.

Możliwość odblokowywania telefonu za pomocą odcisku palca raczej nikogo już nie dziwi, lecz możliwość płacenia przy jego pomocy, i to nie z poziomu potwierdzenia w aplikacji bankowej? To już spora nowinka. Przykładasz palec do terminala i zapłacone! Bez noszenia przy sobie karty czy smartfona z funkcją Google Pay lub Apple Pay. Rozwiązanie to internauci ocenili na 6,42 w skali 0-10, co ciekawe, najwyżej konsumenci dojrzali, powyżej 55. roku życia (7,07 w skali 0-10), a aż co 5. badany ocenił to rozwiązanie na 9 lub 10.

Kolejne rozwiązanie wysoko ocenione przez Polaków to możliwość robienia zakupów w wirtualnym kiosku, w którym dodajemy produkty używając smartfona i skanując kody kreskowe lub QR. Takie zakupy możemy zrobić oczekując np. na pociąg czy samolot. Czy Polacy są zainteresowani takim rozwiązaniem? Tak! 6,40 - na tyle badani w skali 0-10 ocenili chęć skorzystania z tego rozwiązania. Najbardziej są nim zainteresowani ludzie młodzi, poniżej 18. roku życia (ocena 7,50 w skali 0-10).

Według badania "Sklepy przyszłości", 44 proc. Polaków chce, aby sklepy kierowały do nich spersonalizowaną ofertę. Jak można to zrobić w sklepie offline? Za pomocą dynamicznych, elektronicznych metek, które dostosowują cenę, informują o specjalnych promocjach oraz kierują spersonalizowaną ofertę czy proponują produkty uzupełniające. Ocena rozwiązania według Polaków: 6,38 w skali 0-10. Taką samą ocenę otrzymały także inteligentne wózki, posiadające tablet, gdzie można zaleźć mapę sklepu, położenie poszukiwanych produktów oraz aktualne promocje. W ten sposób można szybko trafić do interesującego nas produktu. Aby lepiej poznać produkt Polacy chętnie skorzystaliby również z aplikacji, która dzięki wykorzystaniu kamery smartfona wyświetli informacje o produkcie (np. jego cenę, parametry czy sposoby wykorzystania. Taka opcja otrzymała ocenę 6,35 w skali 0-10. Dla polskich konsumentów oznaczałoby to brak konieczności samodzielnego poszukiwania informacji w Internecie czy "łapania" często nieuchwytnych pracowników obsługi sklepów. Biorąc pod uwagę fakt, że takie poszukiwanie w sieci szczegółów dotyczących kupowanych stacjonarnie produktów dotyczy aż 1/3 klientów, można pokusić się o stwierdzenie, że byłoby to spore i docenione przez rynek udogodnienie.

W badaniu "Sklepy przyszłości" przedstawiliśmy tylko niektóre z nowoczesnych rozwiązań, które są lub za chwilę będą dostępne na rynku. Czy Polacy są na nie gotowi? Naszym zdaniem tak. Wygoda zakupów wydaje się być dla nich najważniejsza, a właśnie to powinna dawać nam technologia - upraszczać i sprawiać, aby zakupy były szybkie, przyjemne i wygodne.

- - - - - -

Źródło: Artykuł powstał na bazie badania i raportu "Sklepy przyszłości". Analizę przeprowadziła firma badawcza Mobile Institute na zlecanie Grupy AdRetail. Partnerem przedsięwzięcia był Polski Standard Płatności, operator systemu BLIK. W ramach projektu zebrano opinie 1627 internautów. W tym celu wykorzystano responsywne ankiety CAWI (Computer-Assisted Web Interview), emitowane na stronach internetowych i za pośrednictwem e-maili.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: top
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »