Uwaga: Kontrola na legitymację

27 października Sejm przyjął ustawę o zmianie ordynacji podatkowej. Nowa ustawa miała być korzystna dla podatnika, miała stanowić istotny przełom, poprzez zwiększenie praw podatnika wobec administracji skarbowej. Projektu ustawy zmienił swój charakter: z umiarkowanie korzystnego dla podatników na per saldo niekorzystny.

Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan przedstawia poniżej cztery najważniejsze i groźne dla podatnika zmiany:

1)Wprowadzenie w trakcie prac komisji sejmowej uprawnienia dla Rady Ministrów do nadawania uprawnień organu podatkowego: Szefowi Agencji Wywiadu, Szefowi ABW, Szefowi CBA, Szefowi Służby Wywiadu Wojskowego, Szefowi Służby Kontrwywiadu Wojskowego. Nie znając uzasadnienia nie jesteśmy się w stanie w pełni merytorycznie odnieść do poprawki; obawiamy się, że wprowadzenie takiego przepisu może przynieść trudne do wyobrażenia niedogodności proceduralne dla podatników, którzy staną się "przedmiotem" postępowania podatkowego prowadzonego przez takie organy.

Reklama

2)Wprowadzenie w trakcie prac komisji sejmowej oraz w trakcie II czytania całkowicie nowej konstrukcji prawnej ustalania wysokości zobowiązania podatkowego, w sytuacji zastosowania się podatnika do wiążącej interpretacji. W projekcie przedłożonym do sejmu istniała konstrukcja - autonomicznego postępowania w sprawie zwolnienia z podatku, które było stosowane w sytuacji, gdy podatnik zastosował się do interpretacji, a organ podatkowy np. po przeprowadzeniu kontroli uznał, że interpretacja była błędna.

Ta pierwotna konstrukcja, choć miała swoje wady, dawała pewność podatnikowi, że pomimo błędnej interpretacji podatku nie zapłaci. Tymczasem "nowa" sejmowa wersja art. 14 m § 3 łączy procedurę zwolnienia z procedurą wymiarową, określając, że - zwolnienie z podatku - następuje na wniosek podatnika, który to wniosek zostaje poddany rozstrzygnięciu w decyzji wymiarowej. Jeśli tak miałoby być, wskazane jest wyraźne określenie, iż w tym przypadku zastosowanie mają odpowiednie przepisy określające prawo podatnika do wypowiedzenia się co do zebranego w sprawie materiału dowodowego. Pomysł sejmowy stwarza też lukę w sytuacji, gdy decyzję wymiarową wyda organ kontroli skarbowej. Ta sejmowa konstrukcja wymaga albo skreślenia i przywrócenia pierwotnego zapisu rządowego, albo znacznego rozbudowania. Inaczej instytucja wiążącej interpretacji przestanie w praktyce funkcjonować.

3)Wprowadzenie zdania drugiego w art. 14d, oraz słowa art. 140 w art. 14h, które spowodują, że wiążąca interpretacja nie będzie wydawana w terminie 3 miesięcy, ponieważ procedura może być przewlekana.

4)Dodanie § 1a w art. 284, zgodnie z którym tzw. "kontrola na legitymację" bez pisemnego upoważnienia organu podatkowego (instytucja dotychczas funkcjonująca, ale o bardzo ograniczonym zakresie, z uwagi na to, że stanowi ona istotną ingerencję w prawa podatnika) może zostać również przeprowadzona po okazaniu legitymacji pracownikowi kontrolowanego podmiotu lub innej osobie wykonującej czynności na rzecz kontrolowanego (np. osobie sprzątającej biuro).

Apelujemy do Senatu RP o skreślenie poprawek wypaczających pierwotną ideę nowelizacji, a w szczególności o usunięcie zagrożeń wskazanych powyżej.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Uwaga! | konstrukcja | kontrola
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »