Wesołe będzie życie seniorów
Skoro społeczeństwa się starzeją, to warto pomyśleć nie tylko o młodzieży jako grupie docelowej. Tak twierdzą brytyjscy eksperci.
Brytyjska firma badawcza Mintel, a ściślej jej część GNPD (Global New Product Database ), opublikowała wnioski z analizy ponad 156 tys. nowych produktów z branży FMCG (dóbr szybko zbywalnych), wprowadzonych na światowe rynki w 2005 r.
Na podstawie tej analizy eksperci GNPD prognozują, jakie trendy będą najsilniej kształtować rynek żywności i kosmetyków w tym roku.
- Rok 2005 był kolejnym rekordowym pod względem liczby nowości wprowadzonych na rynek. Nowy produkt pojawiał się na światowym rynku średnio co 3,5 minuty - mówi David Jago, dyrektor GNPD Consulting. Dodaje, że na podstawie analizy tych nowości Mintel zidentyfikował trendy, które będą mieć duży wpływ na innowacje produktowe w 2006 r.
Pierwszy z nich to wzbogacanie żywności substancjami wzmacniającymi i stymulującymi mózg oraz układ nerwowy. "I tak w 2006 r. na rynku pojawi się wiele nowych produktów zawierających nienasycone kwasy tłuszczowe Omega 3 oraz niektóre aminokwasy" - czytamy w raporcie.
Na rynku europejskim pojawiły się już jogurty z dodatkiem Omega 3 (Nestle) oraz batoniki (Biomedical Laboratories), a w Japonii czekolada, która ma działanie uspokajające.
Polskie firmy też dostrzegają szanse rozwoju rynku prozdrowotnej żywności. - Przygotowujemy się do wprowadzenia w tym roku na rynek mleka i masła z dodatkiem Omega 3 we współpracy z ekspertami Instytutu Mleczarstwa - mówi Tadeusz Nadrowski, prezes Spółdzielni Mleczarskiej Ostrołęka.
Wesołe jest życie...
Po drugie, eksperci uważają, że coraz więcej innowacji będzie się wiązać ze starzeniem się społeczeństw w krajach rozwiniętych i wobec tego z coraz szerszą ofertą produktów skierowaną specjalnie do seniorów. Będą to m.in. produkty żywnościowe i kosmetyczne o działaniu "odmładzającym" i opóźniającym proces starzenia czy też dania łatwe do żucia i przełykania.
- Biorąc pod uwagę kondycję finansową starszych ludzi w Polsce, może być z tym mały problem. Tego typu nowości mogą być poza zasięgiem dużej części z nich - komentuje Andrzej Gantner, dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności.
Dodaje też, że Polacy generalnie są dość sceptyczni wobec nowości. Grupą, która najchętniej testuje nowe produkty, jest u nas młodzież. I pewnie do niej głównie skierowane są takie nowości rynkowe, jak wprowadzany właśnie na rynek przez Agros Nova Czeko Dżemi (pod marką Łowicz), który jest połączeniem dżemu z czekoladą.
Małe jest piękne
Kolejnym trendem wymienionym przez brytyjskich ekspertów jest wprowadzanie na rynek coraz mniejszych, wygodnych, często jednorazowych opakowań, jeśli chodzi o kosmetyki czy porcje żywności. Przykładem z rodzimego podwórka mogą być tu Delicje w wersji "kieszonkowej".
Andrzej Gantner uważa, że zmniejszanie porcji (zwłaszcza słodyczy i przekąsek) jest m.in. przejawem stosowania się producentów do zaleceń dietetycznych Światowej Organizacji Zdrowia. Organizacja bowiem od lat walczy z rosnącą epidemią otyłości i innych chorób związanych z niewłaściwym żywieniem.
Wiktor Szczepaniak