Właściwie dobrana domena internetowa – co to oznacza?

Każda domena internetowa jest unikalna, choć zawsze składa się z co najmniej trzech elementów: przedrostka https:// lub http://, nazwy oraz tzw. „końcówki”. Ponieważ w sieci znajdują się miliony adresów internetowych, dość trudno dziś wymyślić taki, który z jednej strony będzie elegancki i związany z naszą działalnością, a z drugiej – niepowtarzalny. Z pomocą przychodzą dzisiejszym użytkownikom „końcówki” niestandardowe.

materiały promocyjne partnera

Jaki powinien być "dobry" adres internetowy?

Wybierając domenę dla twojej działalności w sieci masz ograniczony wpływ na przedrostek. Jeśli wykupisz certyfikat SSL, przyjmie on postać https://, a jeśli nie, http://. Co innego nazwa. Tę możesz kształtować w zasadzie dowolnie, pomijając jedynie polskie i niektóre inne znaki. Nazwa powinna jak najlepiej oddawać charakter tego, czym się zajmujesz i czego dotyczy strona. Jeśli prowadzisz firmę, świetnie byłoby umieścić w adresie www jej nazwę, a jeżeli budujesz markę osobistą, domena powinna zawierać twoje imię i nazwisko bądź pseudonim.

Adres zbudowany w oparciu o te zasady będzie dla ciebie najlepszy, ponieważ twoim potencjalnym klientom lub użytkownikom pozwoli skojarzyć twoją osobę czy firmę właśnie z daną domeną. Kwestia doboru adresu wydaje się więc stosunkowo nieskomplikowana. Niestety, w rzeczywistości łatwo powiedzieć: kup domenę, która jest najlepsza, a dużo trudniej to zrobić.

W sieci znajdują się dziś miliony adresów. Ogromna ich liczba jest dziś już po prostu zajęta, dlatego bardzo trudno jest dobrać odpowiedni pod względem treści czy marketingu, a jednocześnie - unikalny.

Co zrobić, kiedy preferowana domena jest już zajęta?

Jeśli znajdujesz się w sytuacji, kiedy twoja "najlepsza domena" jest już zajęta, masz do wyboru trzy opcje. Możesz:

  • oczekiwać na zwolnienie adresu (domena jest rezerwowana przez użytkownika na określony czas, po którym jeśli użytkownik nie wykupi dostępu na kolejny okres, adres wraca do puli dostępnych domen);
  • skontaktować się z użytkownikiem domeny i złożyć mu propozycję wykupu;
  • wybrać inny adres.

Jeżeli zdecydujesz się na którąś z dwu pierwszych opcji, musisz wiedzieć, że każda zarejestrowana w sieci domena jest do pewnego stopnia publiczna. W zależności od "końcówki", możesz uzyskać konkretne dane jej użytkownika. Skorzystaj w tym celu z odpowiedniej strony www. Sprawdź na:

  • dns.pl - domeny kończące się na .pl;
  • eurid.eu - domeny europejskie;
  • who.is - domeny globalne .com.

Wpisując nazwę sprawdzanej przez ciebie domeny w odpowiednie miejsce na stronie, dowiesz się, kiedy adres wygaśnie. Podkreślmy raz jeszcze, że opłacając adres internetowy nikt nigdy nie staje się jego właścicielem, lecz wykupuje prawo do jego użytkowania przez określony czas, najczęściej rok czy dwa lata. Jeśli obecny użytkownik nie opłaci dostępu do domeny na kolejny okres, ta powraca do puli dostępnych adresów i może zostać zarezerwowana przez innego użytkownika. W zależności od TLD, okres powrotu do puli po nieopłaceniu dostępu do domeny zajmie 30, 40 lub nawet około 70 dni.

W większości przypadków wspomniane witryny pozwalają nie tylko na określenie dokładnego czasu potencjalnego wygaśnięcia domeny, ale także na identyfikację obecnego użytkownika i kontakt z nim.

Niestety, zarówno oczekiwanie na zwolnienie domeny, jak i propozycja wykupu złożona obecnemu abonentowi adresu, który nas interesuje, to czasochłonne i niepewne co do rezultatu metody pozyskania domeny.

Niestandardowe TLD - duże możliwości

Jeżeli nie chcesz czekać na zwolnienie domeny, ani proponować jej wykupu, rozważ inną opcję - zmień "najlepszy" adres na inny, równie dobry. Możesz się w tym celu posłużyć nie tylko nową nazwą, ale także interesującymi, niestandardowymi "końcówkami". Do niedawna mieliśmy niewielki ich wybór, ale obecnie znani na rynku dostawcy usług internetowych udostępniają coraz więcej TLD, z których warto skorzystać. Są to np.:

  • store;
  • site;
  • tech;
  • art;
  • cloud;
  • company;
  • expert;
  • email;
  • online;
  • diet;
  • fit.

Zamiast https://sklepABC.pl, rozważ użycie opcji https://ABC.shop lub https://ABC.store czy https://ABC.site. Możesz również skorzystać z TLD egzotycznych państw, wybierając np. "końcówkę" Saint Vincent i Grenadyny (.vc), Grenady (.gd) czy Wyspy Św. Heleny (.sh).


 

materiały promocyjne partnera
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »