Własna firma taxi - czy to się opłaca?

Do świadczenia usług przewozu osób taksówkami potrzebne jest pozyskanie licencji z gminy. Tylko osoby o dobrej reputacji mogą otrzymać taki dokument.

Dokument licencji na przewozy taxi wystawia wójt, burmistrz lub prezydent miasta. Ponadto wnioskujący o licencję musi przedstawić prawo własności do posiadanych na własność lub użytkowanych samochodów osobowych (leasing, wynajem długoterminowy).

Licencji udziela się przedsiębiorcom: osobom fizycznym prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą, osobom prawnym, osobom zarządzającym spółką jawną lub komandytową.

Główny wymóg stawiany przedsiębiorcom starającym się o licencję to posiadanie dobrej reputacji. Wnioskodawca nie może być skazany prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwa umyślne, karno-skarbowe, przeciw bezpieczeństwu komunikacyjnemu, mieniu, obrotowi gospodarczemu, wiarygodności dokumentów, ochronie środowiska, warunkom pracy. Taksówkarzem nie może zostać osoba, wobec której orzeczono zakaz prowadzenia działalności transportowej.

Reklama

Sam taksówkarz lub kierowca nie może mieć żadnych przeciwwskazań zdrowotnych i psychologicznych do wykonywania pracy na stanowisku kierowcy.

Koszty inwestycyjne

Najważniejszym wydatkiem przy rozpoczynaniu tego typu działalności są koszty nabycia nowego lub używanego, ale super sprawnego auta. W kilkuosobowej firmie powinno być kilka takich samochodów osobowych. I tak np. w pięcioosobowym przedsiębiorstwie powinny być w używaniu co najmniej 3 auta. Im auta są wyższej klasy i dobrych marek, na tym większe obroty można liczyć - twierdzi Zenon Markowski, taksówkarz z Białegostoku.

Szacunkowo wydatki na zakup trzech aut to około 240 tys. zł. Można takie koszty obejść. Niektóre firmy przewozowe wykorzystują auta osobowe w drodze leasingu lub wynajmu długoterminowego. Korzystają z tego, że opłaty związane z takim nabyciem są wliczane w koszty pozyskania dochodu.

Do kosztów dochodzą jeszcze: wydatki na paliwo, serwis, ubezpieczenie komunikacyjne i od odpowiedzialności cywilnej taksówkarzy (nie mylić z OC komunikacyjnym). Rocznie tego typu wydatki to około 20 tys. zł dla pięcioosobowej spółki. Do kosztów należy jeszcze dodać zdobycie jednorazowego zaświadczenia o niekaralności, które kosztuje 50 zł.

Właściciel firmy taksówkowej lub osoby zatrudnione bezpośrednio do przewozu osób powinny mieć skończone 21 lat i odbyte szkolenie w zakresie ruchu drogowego z uwzględnieniem topografii terenu, na którym będą świadczone usługi. Zaświadczenie o takim szkoleniu nie jest wymagane wobec osób, które mogą pochwalić się co najmniej pięcioletnią praktyką.

Duża konkurencja - zyski?

Duża ilość firm przewozowych, szczególnie w miastach wojewódzkich, wymusza na właścicielach kształtowanie niskich opłat za przewozy. Ceny w tym przypadku są bardzo zróżnicowane od 1, 60 zł do 2, 80 zł za 1 km, rzadko do 3 zł.

Większość taksówkarzy nienależących do żadnych korporacji taksówkowych (z Warszawy, Białegostoku, Krakowa i Poznania) twierdzi, że dziennie można zarobić od 100 do 300 zł, rzadko więcej, chyba że trafi się ekstra kurs. Nie jest to oszałamiający zarobek, gdy wziąć jeszcze pod uwagę, że trzeba część zarobionych pieniędzy wydać na serwis, ubezpieczenia i kosmetykę auta. A w przypadku zatrudnienia innych osób dochodzą jeszcze koszty wynagrodzenia, w granicach 3 tys. zł brutto dla jednego kierowcy.

Przede wszystkim licencja

Licencji na przewozy taksówkowe udziela się na konkretne samochody i określony teren: gminę, kilka gmin lub na teren miasta i okolic. Dopuszczalne jest wykonywanie przewozu poza teren określony w licencji.

Licencję na przewozy taksówkowe otrzymuje się po przesłaniu do wójta, burmistrza lub prezydenta wniosku o wydanie tego dokumentu. Wniosek powinien zawierać:

  • oznaczenie przedsiębiorcy, jego adres i siedzibę,
  • numer w rejestrze przedsiębiorców lub z gminnej ewidencji działalności gospodarczej,
  • określenie rodzaju, zakresu i obszaru prowadzenia usług taksówkowych,
  • rodzaj i liczbę samochodów, które są w dyspozycji firmy starającej się o licencję,
  • czas trwania licencji.

Do wniosku potrzeba dołączyć jeszcze odpis z rejestru przedsiębiorców lub z ewidencji działalności gospodarczej. Potrzebna jest kserokopia zaświadczenia REGON i NIP. Należy dołączyć także zaświadczenie o niekaralności oraz oświadczenie o zamiarze zatrudnienia kierowców z kwalifikacjami i niekaranych. Przedsiębiorca taksówkowy musi przedstawić wykaz samochodów z kserokopiami krajowych dokumentów dopuszczających auto do ruchu. W przypadku, gdy przedsiębiorca nie jest właścicielem (np. leasingobiorca), należy przedstawić dokument potwierdzający prawo do używania tych pojazdów.

Andrzej Okrasiński

Sprawdź wskaźniki dla firm na stronach Biznes INTERIA.PL

Skarbiec.biz
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »