Za kontrolę płaci przedsiębiorca
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi opublikowało projekt rozporządzenia w sprawie stawek opłat za przeprowadzanie kontroli jakości handlowej artykułów rolno - spożywczych. Projekt rozporządzenia określa stawki opłat za czynności związane z dokonaniem kontroli oraz przeprowadzeniem badań laboratoryjnych próbek artykułów rolno-spożywczych. Opłaty obowiązani są wnieść przedsiębiorcy, jeśli w wyniku kontroli przeprowadzonej przez organy Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych, stwierdzono, że artykuły rolno-spożywcze nie odpowiadają wymaganiom w zakresie jakości handlowej wynikającym z przepisów o jakości handlowej lub wymaganiom dodatkowym zadeklarowanym przez producenta.
Omawiany projekt rozporządzenia w stosunku do obecnie obowiązującego w tym zakresie rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z 3 czerwca 20005 r. w sprawie stawek i opłat za przeprowadzenie kontroli jakości handlowej artykułów rolno - spożywczych ma na celu zmianę wysokości stawek opłat w związku ze wzrostem cen towarów i usług oraz zmianą wskaźników określających wielkości - na podstawie, których obliczano wysokość stawek opłat. Przyjęte do wyliczeń wskaźniki są zgodne: z ogłoszonym przez Prezesa GUS wzrostem cen towarów i usług w wysokości 4,5% będącym sumą wzrostu cen towarów i usług w okresie od czerwca 2005 r., tj. od wejścia w życie obowiązującego w tym zakresie rozporządzenia do końca 2007 roku, rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 roku w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy, określającym stawkę przebiegu pojazdu za 1 km w wysokości 0,8358 zł, oraz obwieszczeniem Prezesa GUS z dnia 16 stycznia 2008 roku w sprawie przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw, włącznie z wypłatami z zysku - w czwartym kwartale 2007 r., określającym przeciętne miesięczne wynagrodzenie w wysokości 2105,06 zł.
Przyjęto zasadę, że do kosztów kontroli dolicza się koszty dojazdu, w zależności od odległości do miejsca kontroli, określone w granicach:
1) do 10 km (wyliczono dla 10 km),
2) powyżej 10 km (wyliczono dla 25 km),
3) powyżej 50 km (wyliczono dla 75 km),
4) powyżej 100 km (wyliczono dla 125 km),
5) powyżej 150 km (wyliczono dla 175 km),
6) powyżej 200 km (wyliczono dla 200 km) - które po zaokrągleniu odpowiednio wynoszą: 8,40 zł, ( 0.8358 zł x 10 km = 8,40 zł), 21,00 zł ( 0.8356 zł x 25 km = 21,00 zł), 63,00 zł (0.8356 zł x 75 km =63,00 zł), 104,00 zł (0.8356 zł x 125 km = 104,00 zł), 146,00 zł (0.8356 zł x 175 km = 146,00 zł) i 167,00 zł (0.8356 zł x 200 km = 167,00 zł).
Za badania organoleptyczne ustala się koszty w zależności od miejsca ich dokonywania: na miejscu badania - w wysokości 21 zł, a w laboratorium - w wysokości 24 zł. Dla przeprowadzenia badań organoleptycznych często konieczne jest przeprowadzenie licznych czynności wstępnych, takich jak np. mielenie, podgrzewanie, przygotowywanie produktu (np. ugotowanie makaronu), które mógł być wykonane tylko w laboratorium. Stąd też wysokość opłaty za badania organoleptyczne wykonane w laboratorium jest wyższa.
Prawidłowość klasyfikacji mięsności jednej tuszy zwierząt rzeźnych ustalona zostanie na podstawie przeprowadzonej kontroli prawidłowości klasyfikacji mięsności jednej półtuszy. Kontrola prawidłowości mięsności dla tusz wołowych odbywa się metodą subiektywną i prowadzona jest przez wysoko wykwalifikowanych rzeczoznawców - stawka opłaty 6,30 zł. Natomiast kontrola prawidłowości klasyfikacji mięsności w przypadku tusz wieprzowych opiera się na badaniach wykonanych choirometrami, przy użyciu, których czas kontroli jest krótszy. W związku z tym ilość tusz sklasyfikowanych w ciągu godziny wzrasta, a stawka opłaty jest niższa niż w przypadku kontroli mięsności tuszy wołowej i wynosi tylko 3,10 zł.
Czas trwania kontroli procesu technologicznego, warunków produkcji, przechowywania, magazynowania oraz transportu artykułu rolno-spożywczego zależy od specyfiki wytwarzania, od wielkości produkcji, rodzaju kontrolowanego artykułu rolno-spożywczego oraz wielkości kontrolowanej partii i dlatego też przyjęto wysokość stawek opłat za powyższe czynności w zależności od czasu ich trwania (21 zł za każdą rozpoczętą godzinę).
Stawki opłat za przeprowadzenie badań laboratoryjnych obejmują rzeczywiste koszty wykonywanych analiz chemicznych w laboratoriach akredytowanych Inspekcji. Przyjęto zasadę wyliczania uśrednionej wartości roboczogodziny, jak i uśrednionego czasu wykonania analizy. Stawki opłat, w stosunku do stawek określonych w obowiązującym obecnie rozporządzeniu, zostały podniesione, z uwagi na wzrost cen towarów i usług w okresie od czerwca 2005 r. do grudnia 2007 r. o 4,5%.
Z uwagi na coraz częściej występujące przypadki fałszowania artykułów rolno-spożywczych, w szczególności mięsa, Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych zleca, stosownie do przepisu art. 32 ust. 3 ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych, przeprowadzenie badań próbek artykułów rolno-spożywczych, których nie ma możliwości wykonać we własnych laboratoriach, innym wyspecjalizowanym w danym zakresie laboratoriom. W związku z powyższym, w projektowanym rozporządzeniu wprowadzono przepis pozwalający obciążyć przedsiębiorcę kosztami badań laboratoryjnych, wykonanych w laboratoriach nienależących do Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych, według stawek opłat określonych przez te laboratoria.