Zaczęła się budowa łącznicy kolejowej Kraków Krzemionki - Kraków Zabłocie

Każdy kwadrans w kolejowej podróży z Krakowa do Zakopanego trzeba traktować jak skarb. Dzięki krakowskiej inwestycji podróżni będą się stresować krócej...

Jak poinformował Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., inwestycja ruszyła, dzięki uchwaleniu we wtorek przez rząd Krajowego Programu Kolejowego.

Według programu łącznica Kraków Zabłocie - Kraków Krzemionki to kluczowa inwestycja kolejowa na terenie Krakowa. Projekt zakłada budowę dwóch torów na estakadach o długości ponad 2,5 km pomiędzy liniami kolejowymi Kraków Główny - Medyka i Kraków Płaszów - Oświęcim. Estakady kolejowe połączą przystanki osobowe Kraków Zabłocie i Kraków Krzemionki, które zostaną przebudowane i przystosowane do obsługi osób niepełnosprawnych.

Reklama

W środę rozpoczęła się budowa łącznicy kolejowej pomiędzy przystankami Kraków Zabłocie - Kraków Krzemionki. Inwestycja o wartości 258 mln zł skróci czas przejazdu pociągów kursujących w kierunku Zakopanego i usprawni ruch w aglomeracji krakowskiej.

Wybudowanie łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie - Kraków Krzemionki umożliwi bezpośrednią jazdę pociągów na trasie Kraków Główny - Skawina i dalej do Oświęcimia i Zakopanego. Nie będą już konieczne postoje pociągów na stacji Kraków Płaszów, potrzebne do zmiany kierunku jazdy. Skróci to o kwadrans podróż z Krakowa do Zakopanego i usprawni ruch pociągów aglomeracyjnych kursujących w kierunku Zakopanego oraz Skawiny i Oświęcimia.

Na wykonawcę inwestycji w przetargu zostało wybrane polsko-hiszpańskie konsorcjum firm Budimex SA i Ferrovial Agroman SA. Zaproponowało ono cenę wynoszącą prawie 258 mln zł. Prace powinny się zakończyć w drugim półroczu 2017 r. Zadanie będzie współfinansowane przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Jak mówił na środowej konferencji prasowej prezes PKP PLK Filip Wojciechowski, jest to pierwsza inwestycja w ramach podpisanego we wtorek Krajowego Programu Kolejowego.

- Wczoraj został podpisany Krajowy Program Kolejowy definiujący plan ponad 300 projektów inwestycyjnych o łącznej wartości 67 mld zł. Mamy dziś wielką przyjemność ogłosić wraz z prezesami Budimexu podpisanie pierwszego kontraktu, który jest odpowiedzią na to co się wczoraj wydarzyło. Pokazujemy, że zarówno my, jak i rynek, jesteśmy gotowi szybko realizować te projekty - mówił Wojciechowski.

Z kolei dyrektor budownictwa infrastrukturalnego w Budimeksie Artur Popko poinformował, że inwestycja ma zostać zakończona w ciągu 24 miesięcy.

- Jest to dla nas priorytetowy kontrakt. Spora część tej trasy - budowa 8,8 km trasy, która przebiega po trzech estakadach o długości kilometra, oraz budowa dwóch wiaduktów kolejowych - technicznie jest bardzo skomplikowana. Prace zostaną rozpoczęte praktycznie natychmiastowo, bo jesteśmy do tego kontraktu dobrze przygotowani - mówił Popko.

Wojciechowski zapowiedział również, że wkrótce zostaną ogłoszone kolejne inwestycje.

- Będzie jeszcze kilka niespodzianek, których nie chcielibyśmy dziś wyjawiać. Podpisanie programu kolejowego oznacza, że co kilka dni będziemy mieć okazję informować rynek o kolejnych przetargach, lub kolejnych umowach - dodał.

PAP
Dowiedz się więcej na temat: budowa łącznicy kolejowej kraków
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »