245,3 mln złotych zysku netto Polkomtela

O 14,6% wzrósł w drugim kwartale tego roku zysk netto Polkomtelu, operatora sieci Plus GSM i Sami Swoi. Zarząd spółki zapowiedział poprawę wyników w kolejnych okresach.

O 14,6% wzrósł w drugim kwartale tego roku zysk netto Polkomtelu, operatora sieci Plus GSM i Sami Swoi. Zarząd spółki zapowiedział poprawę wyników w kolejnych okresach.

Polkomtel zanotował w II kw. 1,4 mld zł przychodów, o 8,6% więcej niż rok wcześniej. W całym półroczu było to 2,72 mld zł, o 9,3% więcej niż rok wcześniej. Poprawę operator zawdzięcza z jednej strony zwiększeniu liczby klientów (na koniec czerwca miała ich 6 mln, o 25,4% więcej niż w I połowie 2003 r.), a z drugiej wzrostowi przychodów ze sprzedaży usług innych niż głosowe.

W tym samym okresie koszty sprzedaży i operacyjne Polkomtelu wzrosły o 18,7%, do 1,1 mld zł. Niekorzystną zmianę spółka starała się rekompensować redukując koszty ogólne, szczególnie ubezpieczeniowe i administracyjne (o ponad 28%), utrzymania systemów IT (o ponad 14%), kosztów windykacji i złego długu (o 45%). Optymalizowano także koszty reklamy i powiązane bezpośrednio z obsługą klienta.

Reklama

Drożsi klienci

Wzrost kosztu pozyskania nowych klientów przyczynił się do 2-3-proc. spadku EBITDA (zys-ku operacyjnego powiększonego o amortyzację), która wyniosła w II kw. 508,6 mln zł. Marża EBITDA spadła w tym okresie o 3,9 pkt proc., do 35,5%. Polkomtel podał jednocześnie, że wzrost kosztu pozyskania klienta spowodowany był zmianą struktury nowych klientów, a nie realnym wzrostem tych kosztów. W II kw. 2004 r. średni koszt pozyskania klienta abonamentowego wyniósł 539,2 zł, czyli o 18,3% mniej niż w tym samym okresie 2003 roku (659,9 zł).

Zysk przed opodatkowaniem wzrósł o 9,7%, do 308 mln zł, dzięki niższym kosztom finansowym, w tym mniejszym stratom z tytułu różnic kursowych. Pol-komtel zdobył w II kw. 264,6 tys. nowych użytkowników.

6 milionów w sieci

Pod koniec drugiego kwartału 2004 r. liczba użytkowników sieci wyniosła 6 mln, czyli o 25,4% więcej niż na koniec drugiego kwartału roku poprzedniego (4,78 mln.). Z usługi abonamentowej korzystało 2,79 mln, a z usługi Simplus 3,2 mln klientów.

Średnie miesięczne ARPU (średnie przychody na użytkownika) w drugim kwartale 2004 roku wyniosło 75,8 zł - w porównaniu z tym samym okresem roku 2003 było niższe o 10,7% (84,9 zł).

Według spółki spadek ARPU wynika przede wszystkim ze spadających cen rozmów telefonicznych związanych z wdrożeniem nowych ofert promocyjnych, zwłaszcza pakietów bezpłatnych minut i pakietów bezpłatnych SMS-ów.

Optymistyczne prognozy

Polkomtel oczekuje dalszego wzrostu przychodów, a także polepszenia wskaźnika EBITDA oraz wyniku finansowego netto. Spółka przewiduje wzbogacanie oferty produktowo-usługowej dla różnych segmentów rynku. Rosnąć ma znaczenie usług wykorzystujących transmisję danych. Na wielkość bazy abonenckiej w drugim półroczu będzie mieć wpływ nowo wprowadzony produkt - Sami Swoi.

Parkiet
Dowiedz się więcej na temat: Sami swoi | Netta Barzilai | Polkomtel SA | Netto
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »