ADMIRAL BOATS publikuje wyniki za III kwartał i podsumowuje sezon

ADMIRAL BOATS SA, jedyna spółka reprezentująca polski przemysł jachtowy i stoczniowy na warszawskiej giełdzie, osiągnęła w III kwartale 2014 r. EBITDA na poziomie 1,7 mln zł, tj. wyższą o ponad 110 proc. w porównaniu do III kw. 2013 r. (0,8 mln zł). Spółka zanotowała w III kwartale 9,5 mln zł przychodów ze sprzedaży (spadek o 10,6 proc. r/r.) Jest to przede wszystkim wynik mniejszej sprzedaży w Holandii (efekt nabycia przez kluczowych dystrybutorów łodzi ADMIRAL BOATS na sezon 2014 jeszcze w 2013 r.) oraz niezrealizowania sprzedaży łodzi na rynku rosyjskim.

ADMIRAL BOATS SA, jedyna spółka reprezentująca polski przemysł jachtowy i stoczniowy na warszawskiej giełdzie, osiągnęła w III kwartale 2014 r. EBITDA na poziomie 1,7 mln zł, tj. wyższą o ponad 110 proc. w porównaniu do III kw. 2013 r. (0,8 mln zł). Spółka zanotowała w III kwartale 9,5 mln zł przychodów ze sprzedaży (spadek o 10,6 proc. r/r.) Jest to przede wszystkim wynik mniejszej sprzedaży w Holandii (efekt nabycia przez kluczowych dystrybutorów łodzi ADMIRAL BOATS na sezon 2014 jeszcze w 2013 r.) oraz niezrealizowania sprzedaży łodzi na rynku rosyjskim.

W III kwartale br. ADMIRAL BOATS sprzedał 119 łodzi, a od początku roku łącznie 659 łodzi, zgodnie z zapowiedziami koncentrując się w sezonie 2014 na sprzedaży modeli lepiej wyposażonych. Kluczowym rynkiem pozostaje Holandia, jednak bardzo szybko rośnie sprzedaż w Szwecji, która po Holandii i Norwegii jest już trzecim rynkiem dla spółki. W zimowym okresie przygotowań do sezonu 2015 spółka chce uporządkować sytuację dystrybucji łodzi na kilku innych rynkach, w tym w Niemczech.

Porównując r/r wyniki kwartalne, widać znaczną poprawę marż. Marża na sprzedaży wyniosła ponad 32 proc., a marża EBITDA ponad 18 proc. Marże spółki rosną m.in. w wyniku zwiększania sprzedaży łodzi lepiej wyposażonych, kontroli kosztów oraz konserwatywnej polityki cenowej.

Reklama

We wrześniu odbył się audyt przeprowadzony przez norweską stocznię, zakończony dla ADMIRAL BOATS pozytywnym wynikiem. Otwiera to możliwość realizacji budowy statków, zarówno dla tej stoczni, jak i innych podmiotów, również działających w segmencie offshore.

- W III kwartale br., porównaniu do III kw. 2013 r. osiągnęliśmy dobre wyniki finansowe, gdyż zwiększyliśmy poziom zysków oraz poprawiliśmy marże. Jednak sezonowość, która jest stałym elementem naszej działalności sprawia, że zwykle III kwartał charakteryzuje się mniejszymi przychodami i zyskami niż II kwartał, który w tym roku nie był dla nas udany. Teraz przed nami kilka miesięcy intensywnych przygotowań do sezonu 2015, a przede wszystkim zakończenie głównych inwestycji i praca nad większym wykorzystaniem mocy produkcyjnych zakładu w Tczewie - powiedział Andrzej Bartoszewicz, prezes zarządu ADMIRAL BOATS.

Kończący się sezon stał pod znakiem zmian w strukturze przychodów spółki. ADMIRAL BOATS koncentrował się na sprzedaży lepiej wyposażonych łodzi. Z sukcesem rozpoczęto realizację dużych zleceń na produkty z laminatu technicznego i konstrukcji stalowych. - Jesteśmy już po szczycie sezonu 2014, choć będziemy go rozliczać jeszcze przez kilka miesięcy. Analizując go, już dziś widzę, że szczególnie ważnym aspektem jest zwiększenie w 2015 r. wykorzystania mocy produkcyjnych w zakładzie w Tczewie. Drugim jest zbudowanie solidnych relacji z dystrybutorami na terenie dużego i chłonnego rynku niemieckiego - dodaje Bartoszewicz.

ADMIRAL BOATS szybko rozwija nowe obszary działalności, które stanowią uzupełnienie dla produkcji łodzi. W tym roku spółka zrealizowała m.in. pierwsze zamówienia na remonty jednostek rzecznych, sekcje stalowe statków i konstrukcje stalowe. Działalność ta realizowana jest w zakładzie w Tczewie. Dlatego koszty modernizacji obiektów i ich przystosowania do prowadzenia działalności istotnie obciążają wyniki spółki.

- Sezon 2014 był okresem wielu wyzwań dla ADMIRAL BOATS. W ciągu kilku najbliższych miesięcy zakończymy I etap modernizacji zakładu w Tczewie i skoncentrujemy się na naszej działalności podstawowej, czyli produkcji łodzi motorowych, a także na rozwijaniu usług uzupełniających, tj. produkcji laminatu technicznego, remontach jednostek rzecznych oraz wytwarzaniu konstrukcji stalowych. Istotne oszczędności przyniesie nam zakończenie przenoszenia produkcji z wynajmowanych hal w miejscowości Kamień k. Gdyni do zakładu w Tczewie. W segmencie łodzi motorowych będziemy się koncentrować na sprzedaży lepiej wyposażonych modeli, na których realizujemy wyższe marże - podsumował Bartoszewicz.

Sprawdź notowania spółki ADMIRAL BOATS na stronach INTERIA.PL

- - - - -

ADMIRAL BOATS SA, spółka produkująca łodzie motorowe, a także laminat techniczny i konstrukcje stalowe oraz wykonująca remonty dużych jednostek rzecznych jest jedynym reprezentantem polskiego przemysłu jachtowego i stoczniowego notowanym na rynku kapitałowym. Od lipca 2011 r. akcje spółki są notowane na rynku NewConnect, a obligacje na rynku Catalyst. W sierpniu 2014 r. Komisja Nadzoru Finansowego zatwierdziła prospekt emisyjny spółki w związku z planami przeniesienia notowań akcji na rynek podstawowy Giełdy Papierów Wartościowych.

Strategicznym akcjonariuszem posiadającym największy pakiet akcji jest Wiesław Kleba, który wraz z rodziną posiada 35,03 proc. kapitału zakładowego, uprawniających do takiego samego udziału w głosach na walnym zgromadzeniu spółki.

Od momentu zawiązania spółki w 2010 r. ADMIRAL BOATS stale rozwija i poszerza swoją działalność. Aktualnie, poza produkcją i dystrybucją łodzi motorowych spółka produkuje również laminat techniczny i konstrukcje stalowe, a także remontuje duże jednostki rzeczne. W planach jest rozpoczęcie produkcji jednostek rzecznych (barki, lodołamacze i pchacze) oraz produkcja wyrobów z aluminium.

Polska posiada bogatą tradycję w produkcji jachtów i małych łodzi, a polscy konstruktorzy od wielu lat cieszą się międzynarodowym uznaniem. Szacuje się, że potencjał polskich stoczni, to produkcja około 22 000 jednostek pływających rocznie. Pod względem liczby wyprodukowanych łodzi motorowych do 9 metrów długości polskie stocznie są na drugim miejscu na świecie, za stoczniami ze St. Zjednoczonych.

Strategia rozwoju ADMIRAL BOATS przewiduje wejście na nowe rynki zbytu. W latach 2009 - 2010 spółka nawiązała współpracę z największymi importerami łodzi z Holandii, a także z dealerami z Norwegii, co pozwoliło na znaczne zwiększenie sprzedaży. ADMIRAL BOATS eksportuje na rynki Europy Zachodniej i Północnej około 97 proc. produkcji, m.in. do Holandii (rynek strategiczny), Norwegii, Szwecji, Wielkiej Brytanii, Niemiec i Polski. Od 2013 r. produkty spółka są sprzedawane na kolejnych rynkach, tj. w Szwajcarii, Słowenii, Austrii, Francji, na Cyprze i w Finlandii.

Aktualnie w ofercie spółki znajdują się łodzie motorowe z serii Sport, bardzo popularne na rynku holenderskim łodzie typu sloep z serii "Admiral Line", dedykowane wędkarzom łodzie typu Fish, łodzie z serii "Classic Line" oraz łodzie pontonowe typu RIB (pneumatyczne łodzie ze sztywnym dnem). Łodzie ADMIRAL BOATS cechuje wysoka jakość i estetyka, bezpieczeństwo oraz konkurencyjna cena. ADMIRAL BOATS zdobył szereg wyróżnień oraz nagród, m.in.: Admiral 760 HTS - złoty medal otrzymany na XIV Targach Wiatr i Woda w Warszawie 2012, w kategorii jachty motorowe - innowacyjność i jakość wykonania, Oceanmaster 630 - kwalifikacja do finału konkursu na najlepszą łódź podczas Targów w Londynie, Admiral 760 HT - złoty medal na XIV Targach Boatshow w Łodzi oraz nagrodę miesięcznika "Żagle" im. Jerzego Fijki, w kategorii "Jachty motorowe, małe".

Większość produkowanych przez ADMIRAL BOATS łodzi bazuje na projektach opracowanych przez własne biuro projektowe. Spółka posiada certyfikat ISO 9001 - 2008, wydany przez Germanischer Lloyd Polen. Wszystkie łodzie posiadają znak bezpieczeństwa CE przyznawany przez Polski Rejestr Statków. Dodatkowo spółka zastrzegła na terenie Unii Europejskiej wzory użytkowe swoich łodzi.

ADMIRAL BOATS prowadzi działalność w zakładzie w Bojanie k. Gdyni oraz w halach produkcyjnych w pobliskich miejscowościach. W 2013 r. spółka nabyła majątek Stoczni Tczew i dzięki dostępowi do basenu portowego oraz rozbudowanej infrastruktury realizuje produkuje konstrukcji stalowych i remontuje jednostki rzeczne. Produkcja spółki jest stopniowo przenoszona do nowego zakładu.

Ponadto w celu minimalizacji sezonowości sprzedaży, od sierpnia 2012 r. ADMIRAL BOATS rozpoczął produkcję komponentów z laminatu technicznego, a w 2013 r. uruchomiono także dział produkcję przyczep podłodziowych. W 2014 r. spółka zrealizowała pierwsze zamówienia na remonty jednostek rzecznych, wytworzenie sekcji stalowe statków oraz produkcję konstrukcji stalowych.

ADMIRAL BOATS jest notowany na rynku NewConnect w sektorze spółek technologicznych (nazwa skrócona ADMIRAL, ticker: ADM), a obligacje spółki są notowane na rynku Catalyst (skrót "ADM").

Opr. MD

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: polski przemysł | Admiral Boats S.A.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »