Reklama

Agora liczy na dobre wyniki pomyśli o akwizycjach

Perspektywy wyników finansowych Agory w IV kwartale są dobre - poinformował Bartosz Hojka, prezes spółki. Agora nie spodziewa się żadnych fundamentalnych zmian na rynku reklamowym w 2018 r., w porównaniu do 2017 roku. W nadchodzących latach grupa chce zwiększyć aktywność akwizycyjną.

"Perspektywy wyników finansowych grupy w IV kwartale są dobre, liczymy na dobre wyniki. Końcówka roku to najlepszy sezonowo okres na rynku reklamowym oraz najwyższa frekwencja w naszych kinach" - powiedział na konferencji Bartosz Hojka, prezes Agory.

Reklama

"W nadchodzących latach chcemy zwiększyć aktywność akwizycyjną. Widzimy potencjał wzrostu Agory poprzez akwizycje" - dodał.

Hojka poinformował, że w przyszłym roku Agora pokaże założenia nowej strategii rozwoju grupy.

Zapytany o perspektywy rynku reklamy w 2018 roku, powiedział: "Byłbym ostrożny w kształtowaniu prognoz dla rynku reklamowego na 2018. Na pewno nie spodziewałbym się żadnych fundamentalnych zmian w porównaniu do 2017".

Agnieszka Sadowska, członek zarządu Agory uważa, że "erozja wpływów reklamowych w internecie może być trwałym zjawiskiem". -To niekorzystne zjawisko będzie kontynuowane w kolejnych kwartałach. Wzrost na tym rynku jest konsumowany przez światowych gigantów Google i Facebooka - zapowiedziała.

Zapytana o to, jaka będzie polityka Agory na rynku telewizyjnym, powiedziała: "Nie zakładamy poszerzania portfolio o kolejna stacje telewizyjne. Nie zamierzamy zbywać udziałów w Stopklatce".

Grupa Agora odnotowała w trzecim kwartale 2017 roku 15,5 mln zł zysku EBITDA wobec 14,9 mln zł rok temu. Wynik był o 8 proc. wyższy od oczekiwań analityków, którzy spodziewali się 14,4 mln zł zysku. Przychody Agory osiągnęły 251,4 mln zł, spadając o 8 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem. Analitycy spodziewali się 256,5 mln zł przychodów.

Strata netto przypadająca akcjonariuszom jednostki dominującej Agory wyniosła w trzecim kwartale 2,2 mln zł. Konsensus PAP Biznes zakładał stratę netto na poziomie 1,7 mln zł. W trzecim kwartale 2016 roku strata netto sięgnęła 14,5 mln zł.

Grupa odnotowała spadki przychodów w ujęciu rok do roku ze sprzedaży usług reklamowych (o 3,7 proc. do 118,7 mln zł) oraz sprzedaży usług poligraficznych (o 48,9 proc. do 18,4 mln zł). Wzrosty przychodów miały miejsce w sprzedaży biletów do kin (o 6,5 proc. do 47,6 mln zł), sprzedaży barowej w kinach (o 6,3 proc. do 18,7 mln zł) i sprzedaży wydawnictw (o 1,9 proc. do 31,7 mln zł).

Koszty operacyjne grupy w trzecim kwartale spadły o 8 proc. do 260,5 mln zł. Koszty usług obcych spadły o 0,9 proc. do 96,5 mln zł, a koszty wynagrodzeń i świadczeń pracowniczych były wyższe o 1,3 proc. i wyniosły 77,1 mln zł. Zużycie materiałów i energii oraz wartość sprzedanych towarów spadła o 32,2 proc. do 36,8 mln zł.

Według danych Agory, w trzecim kwartale 2017 r. wartość wydatków reklamowych ogółem w Polsce wyniosła około 1,9 mld zł i wzrosła o niespełna 0,5 proc. w stosunku do trzeciego kwartału 2016 r. W trzecim kwartale 2017 r. reklamodawcy zwiększyli wydatki reklamowe w internecie, radiu oraz kinie. Mniejsze wydatki na reklamę miały natomiast miejsce w prasie, na rynku reklamy zewnętrznej oraz w telewizji.

W trzecim kwartale 2017 r. rozpowszechnianie płatne razem dzienników w Polsce zmniejszyło się o 12,3 proc. Największe spadki miały miejsce w segmencie dzienników regionalnych. Średnie rozpowszechnianie płatne Gazety Wyborczej wyniosło 119 tys. egzemplarzy i zmniejszyło się o 23,6 proc. w stosunku do analogicznego okresu 2016 r.

Poniżej tabela z wynikami Agory i ich porównaniem do konsensusu PAP:

3Q2017 wyniki kons. różnica r/r q/q YTD 2017 rdr
Przychody 251,4 256,5 -2,0% -8,0% -12,0% 835,1 -2,7%
EBITDA 15,5 14,4 8,0% 4,0% -55,1% 75,8 15,2%
EBIT -9,1 -10,0 -9,3% -6,2% - 1,2 -
zysk netto j.d. -2,2 -1,7 29,4% -84,8% - -10,0 -62,7%
marża EBITDA 6,2% 5,6% 0,58 0,72 -5,91 9,08% 1,41
marża EBIT -3,6% -3,9% 0,30 -0,07 -7,05 0,14% 1,08
marża netto -0,9% -0,7% -0,20 4,43 -2,06 -1,20% 1,93

FILM I KSIĄŻKA

Przychody segmentu Film i Książka w III kwartale 2017 r. wzrosły o 5,2 proc. rdr do 87,7 mln zł m.in. dzięki rosnącej frekwencji w kinach sieci Helios, która przełożyła się na wyższe wpływy ze sprzedaży biletów oraz ze sprzedaży barowej

Zysk EBITDA działalności filmowej i książkowej Agory wyniósł 10,8 mln zł i spadł o 16,3 proc. rdr.

Na koniec III kw. sieć kin Helion składała się z 43 kin, w których działały łącznie 237 ekrany.

PRASA

Przychody segmentu prasowego Agory spadły rok do roku o 11,9 proc. do 56,1 mln zł.

"Niższe wpływy ze sprzedaży wydawnictw to efekt spadku sprzedaży egzemplarzowej Gazety Wyborczej i miesięczników wydawanych przez pion Czasopisma" - czytamy w prezentacji spółki.

Zysk EBITDA segmentu prasowego Agory wyniósł 4 mln zł, wobec 0,5 mln zł straty przed rokiem.

REKLAMA ZEWNĘTRZNA

Przychody segmentu reklama zewnętrzna (spółka AMS) spadły w trzecim kwartale o 10,5 proc. rok do roku do 34,2 mln zł."Niższe przychody segmentu odnotowane w wyniku istotnego ograniczenia rynkowych wydatków na reklamę zewnętrzną oraz zaprzestania działalności reklamowej w wagonach metra warszawskiego" - podano w prezentacji spółki. Zysk EBITDA spadł o 25 proc. do 6 mln zł.

INTERNET

Segment internetowy wypracował przychody na poziomie 36,7 mln zł, czyli o 4,9 proc. niższe niż rok wcześniej."Spadek przychodów segmentu to głównie efekt niższych wpływów ze sprzedaży reklam, jak również niższe pozostałe przychody spółek GoldenLine oraz Trader. com oraz niższa sprzedaż ogłoszeń internetowych" - napisano.Wynik EBITDA sięgnął 3,9 mln zł i był o 39,1 proc. niższy rok do roku.

RADIO

Sprzedaż w segmencie radiowym wzrosła o 14,2 proc. rdr do 24,2 mln zł, przy czym sprzedaż reklam była wyższa o 13 proc. i wyniosła 20,9 mln zł.Wzrost przychodów wynikał m.in. ze wzrostu sprzedaży czasu antenowego we własnych stacjach. Wynik EBITDA wyniósł 3,5 mln zł, wobec 1,2 mln zł straty przed rokiem.

DRUK

Działalność drukarska Agory wypracowała w trzecim kwartale 20,4 mln zł przychodów, o 46,2 proc. mniej rok do roku.EBITDA spadła o 63,9 proc. do 1,3 mln zł.

Dowiedz się więcej na temat: R.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »