Agora postawi na przejęcia
Agora wyda prawie 500 mln zł na przejęcia. Zdecydowana większość z budżetu 500 mln zł na nowe biznesy Agory w latach 2018-2022 zostanie przeznaczona na akwizycje. Firma prowadzi już analizy i rozmowy w tym zakresie. Planuje też wydać ponad 200 mln na rozwój kin Helios i poszerzyć ofertę cyfrową firmy reklamy zewnętrznej AMS. więcej. Przyjęta strategia grupy zakłada wzrost zarówno poprzez rozwój organiczny, jak i akwizycje - łączne nakłady na inwestycje do 2022 r. mają wynieść maksymalnie około 930 mln zł.
Grupa Agora zakłada osiągnięcie w perspektywie 2022 roku około 1,6 mld zł przychodów i około 200 mln zł wyniku EBITDA. Spółka chce kontynuować politykę dywidendową w wysokości 0,5 zł na akcję - poinformowała Agora w strategii na lata 2018-2022.
Zgodnie z planami, w wyniku EBITDA 155-165 mln zł będzie pochodziło z obecnych biznesów, a 45-50 mln zł z nowych. W strukturze przychodów 1,31-1,36 mld zł stanowić mają obecne biznesy, a 290-320 mln zł przychodów pochodzić ma z nowych. W 2017 roku grupa wypracowała 1,17 mld zł przychodów i 119 mln zł zysku EBITDA.
W komunikacie podano również, że Agora planuje kontynuować przyjętą politykę dywidendową w wysokości 0,5 zł na jedną akcję.
Agora zakłada, że do 2022 roku przychody sieci kin Helios wzrosną o 44 proc. (9,5 proc. średnio rocznie) do 507,3 mln zł. Zysk EBITDA Heliosa ma wzrosnąć w tym okresie o 36 proc. do 81,7 mln zł. Grupa zakłada zwiększenie liczby ekranów kinowych sieci Helios o 58 proc. do 380 ekranów w 2022 roku.
Kluczowe założenia strategiczne obejmują m.in. "intensywną" cyfryzację działalności grupy, z naciskiem na rozwój sprzedaży dostępu do treści w modelu subskrypcyjnym oraz poszerzenie działalności wybranych dotychczasowych biznesów o nowe usługi, jak i rozpoczęcie działalności w nowych obszarach, jakimi są m.in.: usługi B2B dla e-commerce, narzędzia MarTech, a także rozrywka i gastronomia.
Grupa liczy ponadto na potrojenie liczby płatnych subskrypcji cyfrowych do 2022 roku - w przypadku "Gazety Wyborczej" ma to oznaczać wzrost o 205 proc. do średnio 327 tys. ze 107 tys. w 2017 roku. 50 proc. przychodów "Wyborczej" ma - zgodnie ze strategią - pochodzić do 2022 roku z prenumerat cyfrowych. Obecnie gazeta czerpie z prenumerat cyfrowych ok. 15 proc. przychodów.
Przyjęta strategia grupy zakłada wzrost zarówno poprzez rozwój organiczny, jak i akwizycje - łączne nakłady na inwestycje do 2022 r. mają wynieść maksymalnie około 930 mln zł.
Na inwestycje w obecnie prowadzoną działalność grupa chce wydać maksymalnie 430 mln zł, z czego połowa ma trafić na "rozwój" i połowa na "modernizację". 49 proc. tej kwoty ma zostać wydane w segmencie kinowym, 18 proc. w spółce AMS (reklama zewnętrzna), a reszta w pozostałych działalnościach m.in. segmencie internetowym i radiowym.
Z kolei na rozwój nowych obszarów działalności grupa chce przeznaczyć do 500 mln zł, które to środki mają pochodzić zarówno z generowanej na bieżąco gotówki, jak i "finansowania zewnętrznego". Agora chce inwestować w segmentach "rozrywka i gastronomia", usługach biznesowych wspierających handel w internecie (e-commerce) oraz m.in. dokonywać przejęć, które mają wzmocnić obecną działalność grupy.
Agora zakłada, że działalność gastronomiczna Foodio Concepts wygeneruje w 2022 roku 53,6 mln zł przychodów i 5,5 mln zł EBITDA. Marka Papa Diego ma w tym czasie zbudować własną sieć lokali. Agora będzie również patrzeć na rynek gastronomiczny pod kątem akwizycji nowych konceptów.