Agora w III kw. '16 miała 14,5 mln zł straty netto, rynek oczekiwał mniejszej straty
Grupa Agory miała w trzecim kwartale 2016 roku 14,5 mln zł straty netto przypadającej na akcjonariuszy jednostki dominującej wobec 6,6 mln zł straty rok temu. Strata okazała się wyższa od oczekiwań analityków ankietowanych przez PAP, którzy zakładali, że wyniesie ona 11,3 mln zł.
W III kwartale 2016 r. EBITDA grupy spadła o 24,7 proc. do 14,9 mln zł z 19,8 mln zł. Spółka zanotowała także stratę operacyjną na poziomie EBIT w wysokości 9,7 mln zł wobec 4,4 mln zł straty przed rokiem. Rynek zakładał w III kwartale 13,9 mln zł zysku EBITDA i 10,8 mln zł straty EBIT grupy.
Przychody grupy Agora wyniosły w III kwartale 2016 r. 273,4 mln zł i wzrosły o 5,2 proc. rok do roku. Obroty okazały się zgodne z konsensusem.
Agora podała, że wzrost przychodów to głównie rezultat wysokiej frekwencji w kinach sieci Helios, która przełożyła się na wyższe o 49 proc. przychody ze sprzedaży biletów oraz wyższe o 49,2 proc. przychody ze sprzedaży w barach. Do poziomu przychodów grupy pozytywnie przyczynił się segment internet, którego przychody wzrosły o 15,6 proc., wzrost przychodów odnotował również segment reklama zewnętrzna - o 7,3 proc.
Niższe przychody odnotowały natomiast segmenty prasa, radio i druk. Przychody z działalności prasowej Grupy zmniejszyły się o 10,3 proc., na co wpłynęły przede wszystkim trendy rynkowe. Przychody segmentu radio spadły o 6,2 proc., głównie ze względu na sytuację na rynku reklamy radiowej. Natomiast niższe o 5,0 proc. przychody z działalności segmentu druk to rezultat mniejszego wolumenu zamówień od klientów zewnętrznych.
W okresie I-III kwartał 2016 r. grupa Agora zanotowała 26,8 mln zł straty netto przypadającej na akcjonariuszy jednostki dominującej, 8 mln zł straty EBIT, 65,8 mln zł zysku EBITDA oraz 858,1 mln zł przychodów.
Istotny wpływ na wynik netto grupy w I półroczu miała transakcja nabycia udziałów w spółce GoldenLine.
"Łączny negatywny wpływ transakcji (...) na skonsolidowany wynik netto grupy za pierwsze dziewięć miesięcy 2016 r. wyniósł 3,3 mln zł" - napisano w raporcie.
Od stycznia do września przychody grupy wyniosły 858,1 mln zł i wzrosły o 2,7 proc. rdr. Agora podała, że największy wpływ na wzrost przychodów grupy w tym okresie miały wyższe wpływy w segmentach film i książka, internet, reklama zewnętrzna oraz radio, które zrównoważyły niższe przychody segmentów prasa oraz druk.
W okresie styczeń-wrzesień 2016 r. koszty operacyjne grupy zwiększyły się o 3,9 proc. i wyniosły 866,1 mln zł. Ich wzrost nastąpił w większości segmentów operacyjnych grupy.
Na koniec września 2016 r. Agora dysponowała środkami pieniężnymi w wysokości 63,3 mln zł, na które składały się gotówka i jej ekwiwalenty w wysokości 24,6 mln zł oraz 38,7 mln zł zainwestowane w krótkoterminowe papiery wartościowe.
Zadłużenie kredytowe grupy na koniec III kwartału wyniosło 112,7 mln zł (w tym zadłużenie zewnętrzne spółki Helios obejmujące kredyty bankowe i zobowiązania z tytułu leasingu finansowego w wysokości 84,6 mln zł).
Poniżej przedstawiamy wyniki grupy Agora w III kwartale i I-III kwartale 2016 r. i ich odniesienie do konsensusu PAP (dane w mln zł):
3Q2016 | wyniki | kons. | różnica | r/r | q/q | YTD2016 | rdr |
Przychody | 273,4 | 273,1 | 0,1% | 5,2% | -7,7% | 858,1 | 2,7% |
EBITDA | 14,9 | 13,9 | 6,9% | -24,7% | -34,9% | 65,8 | -17,1% |
EBIT | -9,7 | -10,8 | -10,5% | 120,5% | 646,2% | -8,0 | -- |
Zysk netto | -14,5 | -11,3 | 28,1% | 120,2% | 186,6% | -26,8 | 793,3% |
marża EBITDA | 5,4% | 5,1% | 0,34 | -2,17 | -2,28 | 7,67% | -1,84 |
marża EBIT | -3,5% | -4,0% | 0,42 | -1,85 | -3,11 | -0,93% | -1,14 |
marża netto | -5,3% | -4,2% | -1,16 | -2,77 | -3,60 | -3,12% | -2,76 |
Agora podała, że rynek reklamy w Polsce wzrósł w III kwartale 2016 r. o ponad 0,5 proc. Reklamodawcy wydali w tym czasie na promowanie swoich produktów i usług około 1,7 mld zł. W pierwszych trzech kwartałach 2016 r. wartość wydatków na reklamę wzrosła o 2 proc. do kwoty około 5,7 mld zł.
"Spółka dostrzega symptomy wskazujące na spowolnienie dynamiki wydatków na reklamę. Świadczy o tym brak wzrostu wydatków na reklamę w największym segmencie rynku reklamowego - telewizji oraz utrzymujące się spadki wydatków na reklamę w prasie w trzecim kwartale 2016 r. Dodatkowo kolejny kwartał z rzędu reklamodawcy postanowili zmniejszyć swoje wydatki na reklamę w stacjach radiowych" - czytamy w raporcie.
Ze względu na specyfikę III kwartału na rynku reklamy Agora postanowiła nie zmieniać szacunków dynamiki całkowitych wydatków na reklamę w Polsce w 2016 r. Zwróciła jednak uwagę, że w przypadku wydatków na reklamę w poszczególnych mediach dynamika tych wydatków może odbiegać od szacowanych wartości.
Agora szacowała w sierpniu, że wartość wydatków na reklamę w Polsce powinna wzrosnąć w 2016 r. od 2 do 4 proc. Spółka zakładała, że rynek reklamy w dziennikach skurczy się o 16-19 proc., rynek reklamy telewizyjnej wzrośnie o 2-4 proc., reklama zewnętrzna urośnie o 3-6 proc., reklama internetowa zanotuje wzrost o 8-10 proc), reklama w czasopismach spadek o 7-10 proc., reklama radiowa wzrost o 3-5 proc., a reklama w kinach wzrost o 4-6 proc.