Amerykańscy inwestorzy wybierają Polskę

Według danych z raportu Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIiIZ) i firmy Hays, wśród zagranicznych inwestorów z sektora usług dla biznesu zdecydowanie przodują Stany Zjednoczone. Amerykańskie przedsiębiorstwa stanowią blisko 1/4 wszystkich firm z branży. Dlaczego inwestorzy zza oceanu coraz częściej wybierają Polskę w miejsce tańszych Indii, Filipin czy krajów Ameryki Środkowej i Południowej?

Według danych z w/w raportu największy udział w liczbie centrów usług dla biznesu w Polsce mają firmy z kapitałem rodzimym (32 proc.). Na drugim miejscu, a pierwszym wśród inwestorów zagranicznych, plasują się przedsiębiorstwa amerykańskie (24 proc.). Kolejne pozycje należą do krajów skandynawskich (9 proc. firm), Niemiec, Francji i Wielkiej Brytanii (po 7 proc. firm w sektorze). W kategorii "wielkości zatrudnienia" w sektorze firmy ze Stanów Zjednoczonych przodują, pokonując nawet przedsiębiorstwa polskie. Jest to sygnał pewnej tendencji, która może stanowić wskazówkę dla polskich miast zabiegających o zwiększenie potencjału inwestycyjnego. Znając skłonność inwestorów amerykańskich do lokowania swych centrów w Polsce warto zidentyfikować czynniki, mające wpływ na te decyzje i pod ich kątem budować przewagę nad innymi destynacjami biznesowymi.

Reklama

Według słów Debory Hamill, prezes największego na świecie międzynarodowego stowarzyszenia zajmującego się outsourcingiem - IAOP, kluczowym czynnikiem przestał być już niski koszt prowadzenia działalności. Dziś liczy się konkurencyjność w zakresie jakości usług.

Ponieważ sektor outsourcingu nadal dojrzewa, a firmy szukają nowych, innowacyjnych dróg dostarczania wartości, zmieniają się również ich oczekiwania wobec partnerów i lokalizacji. Na pewno istotną rolę odgrywa łatwość prowadzenia działalności, dostęp do talentów, podobieństwa kulturowe, oszczędności oraz umiejętności językowe. Oczywiście, Europa jest atrakcyjna dla nabywców z różnych względów, w zależności od regionu, ale wyróżnia się w szczególności ze względu na połączenie znajomości wielu języków, dobrze wykształconej i silnie zmotywowanej siły roboczej i konkurencyjnych cen. Nasze ostatnie badanie State of the Industry, przeprowadzone we współpracy z ISG, przyniosło interesujące wyniki: Przyczyną numer jeden outsourcingu nie są już oszczędności, ale raczej zapewnienie elastyczności przy prowadzeniu działalności. Firmy chcą również mieć dostęp do utalentowanych i innowacyjnych partnerów. Są to kluczowe czynniki motywujące przy podejmowaniu decyzji nabywczych - powiedziała Debi Hamiil.

Inwestorzy ze Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej są obecni w Polsce od wielu lat. Duży udział kapitału amerykańskiego w polskim sektorze BPO/SSC świadczy o tym, że cenią oni nasz kraj nie tylko jako lokalizację zakładów produkcyjnych, ale także jako kierunek usługowy. To dzięki inwestycjom z USA tak dynamicznie rozwinął się rynek usług outsourcingowych i centra usług wspólnych w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu, Trójmieście, Poznaniu i innych polskich miastach. Amerykanie wskazali drogę, którą w tej chwili podążają inwestorzy ze Skandynawii, Niemiec, Wielkiej Brytanii i innych krajów, zarówno z Zachodu jak i Wschodu - mówi Wiktor Doktór, Prezes Fundacji Pro Progressio.Fundacja Pro Progressio - misją Fundacji jest wspieranie działań służących rozwojowi i inwestycjom w Polsce, a także optymalnemu wykorzystaniu zasobów przedsiębiorstw i sektora publicznego w kraju i na świecie.

Pro Progressio realizuje projekty, których celem jest rozwój branży outsourcingowej w Polsce. Fundacja współpracuje z sektorem publicznym (miasta, agencje rozwoju regionalnego, specjalne strefy ekonomiczne, parki naukowo-technologiczne, parki przemysłowo-technologiczne, uczelnie wyższe) i prywatnym w Polsce oraz międzynarodowymi organizacjami sektora outsourcingu. Pro Progressio wspiera, promuje i nagradza podmioty, które przyczyniają się do rozwoju dobrych praktyk w zakresie outsoucingu, optymalizacji procesów oraz kosztów. Fundacja jest pomysłodawcą i organizatorem jedynego niekomercyjnego konkursu dla branży outsourcingu. Celem Outsourcing Stars jest wyłonienie i nagradzanie najprężniej rozwijających się firm outsourcingowych oraz instytucji bezpośredniego otoczenia branży.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »