Bruksela daje zielone światło dla przejęcia Lotosu Paliwa przez węgierski MOL
Komisja Europejska zatwierdziła w poniedziałek plan przejęcia przez węgierski koncern naftowy MOL polskiej spółki Lotos Paliwa, która zajmuje się prowadzeniem sieci detalicznych stacji benzynowych. Bruksela zezwoliła też na przejęcia przez Orlen spółki Normbenz i szeregu aktywów MOL na Węgrzech i Słowacji.
Lotos Paliwa prowadzi detaliczną sieć stacji paliw w Polsce, obejmującą około 80 proc. sieci detalicznej Grupy Lotos. Ta sieć stacji paliw ma zostać sprzedana na podstawie podjętej 14 lipca 2020 roku decyzji KE zezwalającej na przejęcie Grupy Lotos przez PKN Orlen w sprawie M.9014.
Pomagajmy Ukrainie - Ty też możesz pomóc!
MOL jest spółką naftową działającą w Europie Środkowo-Wschodniej. Zdaniem KE proponowane przejęcie nie wzbudza obaw o konkurencję, biorąc pod uwagę umiarkowaną łączną pozycję rynkową przedsiębiorstw i obecność silnych konkurentów w Polsce.
Komisja Europejska zatwierdziła w poniedziałek plan przejęcia przez PKN Orlen węgierskiego przedsiębiorstwa Normbenz Magyarorsag oraz szeregu aktywów węgierskiego koncernu naftowego MOL.
Normbenz prowadzi sieć stacji paliw na Węgrzech. Aktywa MOL obejmują stacje paliw na Węgrzech i Słowacji.
KE stwierdziła, że proponowane przejęcie nie wzbudzi obaw o konkurencję, biorąc pod uwagę umiarkowaną łączną pozycję rynkową przedsiębiorstw oraz obecność silnych konkurentów na Węgrzech i Słowacji.
Fuzja Orlenu z Lotosem oznacza budowę multienergetycznego koncernu o przychodach ok. 250 mld zł rocznie, który będzie obsługiwał ok. 100 mln klientów i skutecznie konkurował na międzynarodowych rynkach, gwarantując bezpieczeństwo dostaw paliw i energii - podano w wewnętrznym magazynie Grupy Orlen.
W najnowszym, lipcowo-sierpniowym wydaniu Magazynu GO! - wewnętrznego periodyku Grupy Orlen - ukazał się artykuł "Orlen i Lotos: budujemy koncern przyszłości", w którym przedstawiono ocenę efektów i korzyści wynikających z połączenia spółek.
Jak podkreślono w publikacji, zgoda Komisji Europejskiej na połączenie z Grupą Lotos, którą 20 czerwca otrzymał PKN Orlen, "jest potwierdzeniem, że fuzja nie zaburzy konkurencji w żadnym z obszarów działalności, nie tylko w Polsce, ale też w regionie".
W artykule wskazano m.in., że "nowy podmiot będzie oparty o zintegrowany łańcuch wartości" - od poszukiwań i wydobycia, przez rafinerię, petrochemię i nowoczesną energetykę, po sprzedaż detaliczną. "To oznacza długoterminowe zyski dla firm, stabilne zaopatrzenie w energię dla polskiej gospodarki - w możliwie najniższych cenach - oraz atrakcyjny pakiet kompleksowych usług dla klientów" - podano.
Zaznaczono, że multienergetyczny koncern będzie rozwijał odnawialne źródła energii, w tym morskie i lądowe farmy wiatrowe oraz fotowoltaikę, jak również będzie inwestował w paliwa alternatywne, małą energetykę jądrową i biomateriały.
W artykule przypomniano, że połączenie PKN Orlen i Grupy Lotos "nie jest nowym pomysłem", gdyż "od 20 lat idea ta była przedmiotem dyskusji politycznych, gospodarczych i społecznych". Wskazano, że konsolidacja była rozpatrywana, w różnej formule, przez wszystkie opcje polityczne, nie wykluczając też prywatyzacji gdańskiej spółki. Podkreślono zarazem, że dopiero w 2018 r. prezes PKN Orlen Daniel Obajtek "zainicjował proces rzeczywistego połączenia" obu podmiotów.
"Jedną z przesłanek stworzenia koncernu multienergetycznego w oparciu o Orlen, Lotos, a w dalszej perspektywie także PGNiG, są unikalne kompetencje tych spółek. Każda z nich wniesie do koncernu swoje doświadczenie biznesowe. Połączenie pozwoli na efektywną współpracę między podmiotami i tym samym umożliwi osiągnięcie realnych synergii w związku z podobnym profilem działalności" - wyjaśniono w publikacji wewnętrznego magazynu Grupy Orlen.
Podkreślono przy tym, że "połączenie PKN Orlen i Grupy Lotos jest też nierozerwalnie związane z bezpieczeństwem energetycznym Polski i całego regionu Europy Środkowo-Wschodniej, w tym m.in. Litwy, Łotwy, Estonii, a także Czech i Słowacji". "Fuzja oznacza budowę koncernu, który będzie miał przychody na poziomie ok. 250 mld zł rocznie i będzie obsługiwał ok. 100 mln klientów w Europie. Będzie też skutecznie konkurował na międzynarodowych rynkach, gwarantując klientom bezpieczeństwo dostaw paliw i energii" - zapowiedziano w artykule.
Wskazano również, iż obecnie Europa stoi przed wyzwaniem znalezienia alternatywnych kierunków dostaw ropy naftowej i nawiązania współpracy ze stabilnymi partnerami, którzy ułatwią osiągnięcie niezależności energetycznej. "W tym kontekście niezwykle istotna jest umowa na dostawy ropy z Saudi Aramco. To największy na świecie producent ropy naftowej, globalny lider branży petrochemicznej i strategiczny partner połączenia Orlenu i Lotosu" - zaznaczono w publikacji.
Jak przypomniał wewnętrzny periodyk Grupy Orlen, zgodnie z zawartym porozumieniem, łączne dostawy saudyjskiej ropy naftowej będą wynosić do 20 mln ton rocznie, co stanowi ok. 45 proc. zapotrzebowania całej zintegrowanej Grupy Orlen w Polsce, Czechach i na Litwie i równocześnie wpisuje się w strategię dywersyfikacji kierunków dostaw surowca, realizowaną przez koncern już od czterech lat.
"Fuzja PKN Orlen i Grupy Lotos oznacza dalszą ekspansję za granicą. Dzięki realizacji środków zaradczych wynegocjowanych z Komisją Europejską, Grupa Orlen zyska 144 stacje paliw na nowym rynku - na Węgrzech - a także poszerzy obecną sieć stacji na Słowacji o 41 nowych obiektów. Dodatkowo sieć Orlen zasili ok. 100 stacji Lotosu" - wyliczono w artykule. Według przedstawionych tam danych, "docelowo do 2030 r. w regionie - pod polską marką Orlen - będzie działało co najmniej 3,5 tys. stacji".
Po połączeniu aktywa rafineryjne Grupy Lotos będą nadal zlokalizowane w Gdańsku, a w związku z tym wpływy z podatków oraz możliwości tworzenia nowych miejsc pracy pozostaną na Pomorzu. Oceniono też, że "jeden silny koncern będzie mógł znacznie mocniej zaangażować się w działania społeczne, kulturalne i sportowe", a w efekcie lokalne społeczności zyskają większe i bardziej kompleksowe wsparcie.
List intencyjny w sprawie rozpoczęcia procesu przejęcia kontroli kapitałowej przez PKN Orlen nad Grupą Lotos koncern podpisał z ówczesnym Ministerstwem Energii 27 lutego 2018 r. W najbliższy czwartek, 21 lipca, w Płocku (Mazowieckie) odbędzie się Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie PKN Orlen, podczas którego akcjonariusze koncernu rozpatrzą m.in. uchwałę w sprawie połączenia z Grupą Lotos i podwyższenia kapitału zakładowego spółki.