Cyfrowy Polsat pokazał dobre wyniki

Zysk Cyfrowego Polsatu w czwartym kwartale 2016 roku wyniósł 902,3 mln zł, podczas gdy analitycy ankietowani przez PAP spodziewali się wyniku na poziomie 880,3 mln zł. Udział w oglądalności Telewizji Polsat w czwartym kwartale przekroczył 25,07 proc., rosnąc z 24,78 proc. rok wcześniej.

W porównaniu z ubiegłym rokiem przychody grupy spadły o 3 proc., a wynik EBITDA był wyższy o 2 proc. Rentowność zysku EBITDA grupy w czwartym kwartale wyniosła 35,6 proc. i była 1,86 proc. p.p. wyższa rdr.Zysk netto Cyfrowego Polsatu wyniósł w czwartym kwartale 349,9 mln zł.

Analitycy oczekiwali wyniku na poziomie 226,7 mln zł.

Na początku marca Cyfrowy Polsat poinformował, że w trakcie szacowania skonsolidowanych wyników grupy Cyfrowy Polsat za IV kw. 2016 r. rozpoznane zostało aktywo z tytułu podatku odroczonego dotyczące transakcji eliminowanych w procesie konsolidacji, które miało pozytywny wpływ na skonsolidowany wynik finansowy netto grupy w wysokości ok. 100 mln zł.

Reklama

W IV kw. 2016 r. w segmencie usług świadczonych klientom indywidualnym i biznesowym przychody spadły o 4 proc. rdr do 2.178 mln zł. Poziom przychodów był pod wpływem niższych przychodów hurtowych oraz przychodów detalicznych od klientów indywidualnych i biznesowych, co zostało częściowo skorygowane wyższymi kosztami ze sprzedaży sprzętu.

Poziom kosztów tego segmentu spadł o 6 proc. rdr. pod wpływem niższych kosztów technicznych i rozliczeń międzyoperatorskich.

Przychody segmentu nadawania i produkcji telewizyjnej wzrosły o 7 proc. rdr. do 414 mln zł. Wzrost przychodów został osiągnięty dzięki wyższym przychodom z tytułu reklamy i sponsoringu zrealizowanym na kanałach tematycznych i antenie głównej. Wzrostowi przychodów towarzyszył spadek kosztów operacyjnych o1 proc. w efekcie czego wynik EBITDA wzrósł r/r o 28 mln zł. Wydatki inwestycyjne netto sięgnęły 191,4 mln zł, rosnąc z 147 mln zł rok wcześniej. Skorygowane wolne przepływy pieniężne grupy po odsetkach wyniosły w czwartym kwartale 458 mln.

Zadłużenie netto grupy do zysku EBITDA na koniec roku było na poziomie 2,83X wg SFA, a całkowite zadłużenie netto/EBITDA LTM 3,06X.

W całym roku przychody grupy wyniosły 9,73 mld zł spadając z 9,82 mld zł rok wcześniej. Całoroczny wynik EBITDA sięgnął 3,64 mld zł (spadek z 3,69 mld zł), a wynik netto 1,04 mld zł (spadek z 1,16 z mld zł).

DANE OPERACYJNE

Na koniec grudnia grupa Cyfrowego Polsatu świadczyła 16,52 mln usług, czyli o 0,3 proc. więcej niż przed rokiem. Baza usług kontraktowych wzrosła o do 13,25 na koniec roku z 13,02 na koniec III kw. Rok do roku baza wzrosła o 5,1 proc.

Liczba klientów multiplay wzrosła 285 tys. r/r i na koniec 2016 r. wynosiła 1,3 mln. Spółka podała, że 22 proc. jej klientów kontraktowych korzysta z oferty multiplay, co pozytywnie przekłada się raportowany wskaźnik churn.

Cyfrowy Polsat podał, że 214 tys. r/r dodatkowych RGU telefonii komórkowej to efekt korzystnego wpływu strategii multiplay, wspartego w ostatnich miesiącach zintensyfikowaną migracją klientów z segmentu prepaid.W czwartym kwartale średnie miesięczne przychody na klienta (ARPU) usług kontraktowych wzrosły o 2,7 proc. do 90,7 zł. Średnia liczba klientów w kwartale wynosiła 5,87 mln i była niższa o 0,9 proc. rok do roku.

W segmencie usług przedpłaconych łączna liczba klientów na koniec 2016 roku wyniosła 3,27 mln spadając o 15,2 proc. w porównaniu z końcem 2015 roku. Większość tej bazy stanowią usługi telefonii komórkowej, których liczba rok do roku spadła o 17,2 proc. do mln do 2,97 mln. ARPU w segmencie przedpłaconym w czwartym kwartale wyniosło 19,2 zł, czyli było 3,8 proc. wyższe rok do roku.

Udział w oglądalności Telewizji Polsat w czwartym kwartale wyniósł 25,07 proc., rosnąc z 24,78 proc. rok wcześniej. Udział w rynku reklamy wzrósł do 27,2 proc. z 25,9 proc.

EBITDA Cyfrowego Polsatu okazała się nieznacznie lepsza od oczekiwań, ale grupa pokazała dobre kluczowe wskaźniki operacyjne, ze wzrostem liczby klientów usług kontraktowych. W reakcji na rezultaty grupy możliwa jest lekko pozytywna reakcja rynku. O sentymencie do spółki w dalszej części sesji przesądzą informacje płynące z konferencji.

OPINIE ANALITYKÓW

SOBIESŁAW PAJĄK, ANALITYK DM BOŚ:

"Wyniki za IV kw. oceniam na lekki plus. EBITDA okazała się 2 proc. lepsza od oczekiwań.

Podstawowe wskaźniki operacyjne oceniam jako dobre. Wolumeny usług kontraktowych okazały się lepsze niż ja się spodziewałem, ale to w znacznej części jest tłumaczone przepływem klientów pre-paidowych do post paidu, gdyż w pre-paidzie ujemne saldo jest głębsze niż ja się spodziewałem.

Jedyna rzecz, do której można by się trochę doczepić to cash flow operacyjny, który jest trochę gorszy rdr w IV kw. To nie jest duża różnica, ale delta jest na minus.

Podsumowując wydaje mi się, że należałoby te wyniki ocenić na lekki plus i możliwa jest lekko pozytywna reakcja rynku. Większa reakcja rynku może nastąpić po konferencji, w momencie jak spółka wypowie się np. w kwestii, w jakim stopniu uszczelnienie abonamentu może mieć negatywny wpływ na ich biznes telewizyjny - to jedno z pytań, które może ustawić sentyment do akcji spółki na najbliższe dni."

Poniżej przedstawiamy wyniki Cyfrowego Polsatu w zestawieniu z konsensusem PAP.

4Q2016 wyniki kons. różnica r/r q/q YTD2016 rdr
Przychody 2535,1 2519,1 0,6% -2,9% 6,2% 9730,1 -0,9%
EBITDA 902,3 880,3 2,5% 2,4% -5,7% 3640,8 0,1%
EBIT 389,9 379,9 2,6% -12,3% -13,2% 1669,3 -15,9%
Zysk netto 349,9 226,7 54,4% 88,5% 25,8% 1034,5 -12,4%
marża EBITDA 35,6% 34,9% 0,65 1,83 -4,48 37,92% 0,41
marża EBIT 15,4% 15,1% 0,30 -1,65 -3,43 17,16% -3,06
marża netto 13,8% 9,0% 4,84 6,69 2,15 10,63% -1,40
PAP
Dowiedz się więcej na temat: telewizja | Polsat
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »