Debiut akcji PKP Cargo odbędzie się 31 października

Debiut akcji PKP Cargo na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych jest planowany na 31 października 2013 r. - wynika z prospektu emisyjnego spółki. Zapisy na akcje PKP Cargo potrwają od 9 do 25 października.

Budowa księgi popytu ma potrwać od 8 do 22 października. Zapisy na akcje PKP Cargo dla inwestorów indywidualnych przewidziano od 9 do 21 października, a dla inwestorów instytucjonalnych od 23 do 25 października.

Największy polski kolejowy przewoźnik towarowy chce sprzedać w ofercie publicznej do 21 mln 669 tys. 7 akcji zwykłych na okaziciela serii A. Cena maksymalna walorów spółki ma zostać opublikowana we wtorek, 8 października.

Zapisy na akcje PKP Cargo w ramach akcjonariatu obywatelskiego rozpoczną się od środy - poinformował we wtorek minister transportu Sławomir Nowak. Dodał, że cena maksymalna za jedną akcję została ustalona na 74 zł.

Reklama

- Przedział cenowy w ofercie publicznej PKP Cargo został ustalony na 59-74 zł za papier - podała agencja Bloomberg, powołując się na trzy osoby zbliżone do transakcji.

_ _ _ _

22 października ma być ustalona cena sprzedaży akcji dla inwestorów indywidualnych, a także dla instytucjonalnych. Przydział akcji ma nastąpić 28 października.

- Spółka szacuje, że liczba akcji pracowniczych oferowanych do objęcia przez uprawnionych pracowników wyniesie 2 mln. 171 tys. przy założeniu, że cena emisyjna Akcji Pracowniczych będzie równa ich wartości nominalnej - podkreślono w prospekcie.

Oferującym akcje spółki jest Dom Maklerski PKO BP. Funkcję globalnych koordynatorów oraz współzarządzających księgą popytu pełnić będzie DM PKO BP, Goldman Sachs International oraz Morgan Stanley & Co. Rolę współzarządzających księgą popytu pełnią także Ipopema Securities, Raiffeisen Centrobank AG i UniCredit. Krajowymi współprowadzącymi księgę popytu są Dom Inwestycyjny Investors oraz Mercurius Dom Maklerski.

Komisja Nadzoru Finansowego zatwierdziła prospekt emisyjny PKP Cargo w piątek. W ramach oferty właściciel spółki, czyli PKP SA, chce sprzedać 50 proc. minus jedną akcję spółki - większościowy pakiet pozostanie więc w rękach PKP.

PKP Cargo to największy polski kolejowy przewoźnik towarowy i drugi po Deutsche Bahn w Unii Europejskiej. W 2012 r. skonsolidowany zysk netto spółki wyniósł 267 mln zł, EBITDA 767 mln zł, a przychody - ok. 5,2 mld zł. Są to wyniki wyliczone według Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej.

Zarząd PKP Cargo chce przeznaczać 35-50 proc. rocznego zysku na dywidendę

Zarząd PKP Cargo będzie rekomendował przeznaczanie 35-50 proc. rocznego zysku spółki na dywidendę. Strategia grupy zakłada poprawę efektywności operacyjnej, utrzymanie wiodącej pozycji kolejowego przewoźnika towarowego w Polsce, rozwijanie działalności w usługach intermodalnych, a także przejęcia w segmencie przewozów petrochemicznych i rozwój zagraniczny.

Spółka podała w opublikowanym we wtorek prospekcie emisyjnym, że zarząd PKP Cargo chce przeznaczać 35-50 proc. rocznego zysku na dywidendę.

W 2012 roku grupa PKP Cargo wypracowała 267,4 mln zł zysku netto, 766,8 mln zł zysku operacyjnego powiększonego o amortyzację oraz 5,17 mld zł przychodów.

W prospekcie podano również, że celami strategicznymi PKP Cargo są: dalsza poprawa efektywności operacyjnej umożliwiająca utrzymanie kosztów pod kontrolą, utrzymanie wiodącej pozycji kolejowego przewoźnika towarowego w Polsce, rozwijanie działalności w rosnących i atrakcyjnych segmentach rynku w Polsce, a także rozwój działalności na rynkach zagranicznych.

Zarząd spółki oczekuje, że realizowana praca przewozowa powinna wzrosnąć zgodnie z trendem prognozowanym dla PKB w Polsce. Wzrost pracy przewozowej powinien być wynikiem głównie wzrostu transportu paliw stałych, metali i rud, kruszyw i materiałów budowlanych, transportu intermodalnego oraz artykułów chemicznych.

PKP Cargo spodziewa się pewnego ożywienia w transporcie kruszyw i materiałów budowlanych w ciągu najbliższych dwóch - trzech lat, m.in. ze względu na dalsze modernizację infrastruktury kolejowej i drogowej oraz duże inwestycje w sektorze energetycznym zaplanowane na lata 2015-2016.

Grupa zamierza kontynuować optymalizację i usprawnianie logistyki i zarządzania transportem w celu poprawy efektywności operacyjnej. Grupa zamierza osiągnąć poprawę efektywności wykorzystania taboru poprzez między innymi zwiększanie średniej masy na lokomotywę, poprawę średniego obrotu wagonu oraz zmniejszenie liczebności taboru. W zakresie kosztów pracowniczych PKP Cargo rozważa między innymi przesunięcie pracowników do centrum usług wspólnych dla grupy.

Grupa zamierza rozwijać działalność w rosnących segmentach rynku w Polsce, takich jak transport intermodalny, oraz dokonać ekspansji poprzez przejęcia innych podmiotów w atrakcyjnych segmentach rynku w Polsce, które cechują się aktualnie względnie niskim udziałem grupy, takich jak produkty petrochemiczne.

PKP Cargo zamierza też kontynuować ekspansję na rynkach zagranicznych w Europie Środkowo-Wschodniej i Europie Zachodniej. Grupa koncentruje swoje wysiłki na rozwoju przewozów w Niemczech, w Czechach, na Słowacji, w Austrii, na Węgrzech i w Belgii.

W ofercie sprzedanych ma zostać 21,7 mln akcji PKP Cargo, zapisy mają rozpocząć się 9 października i zakończyć 25 października. Planowana data debiutu spółki na giełdzie w Warszawie to 31 października.

Wojciech Śmiech z portalu Rynek Kolejowy zwraca uwagę na wiek taboru kolejowego, którym dysponuje przewoźnik. Średnia wynosi 27 lat, a jego żywotność jest o 3 lata dłuższa. Firmę czekają więc duże inwestycje w nowy tabor, a to wiąże się ze sporymi wydatkami.

PKP Cargo to największy w Polsce i drugi w Europie kolejowy przewoźnik towarów. Po prywatyzacji skarb państwa nadal będzie miał większość udziałów. Władze spółki zapowiadają, że notowania firmy na giełdzie rozpoczną się 31 października.

PAP/IAR
Dowiedz się więcej na temat: PKP Cargo S.A.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »