Reklama

Debiut akcji PKP Cargo odbędzie się 31 października

Debiut akcji PKP Cargo na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych jest planowany na 31 października 2013 r. - wynika z prospektu emisyjnego spółki. Zapisy na akcje PKP Cargo potrwają od 9 do 25 października.

Budowa księgi popytu ma potrwać od 8 do 22 października. Zapisy na akcje PKP Cargo dla inwestorów indywidualnych przewidziano od 9 do 21 października, a dla inwestorów instytucjonalnych od 23 do 25 października.

Największy polski kolejowy przewoźnik towarowy chce sprzedać w ofercie publicznej do 21 mln 669 tys. 7 akcji zwykłych na okaziciela serii A. Cena maksymalna walorów spółki ma zostać opublikowana we wtorek, 8 października.

Zapisy na akcje PKP Cargo w ramach akcjonariatu obywatelskiego rozpoczną się od środy - poinformował we wtorek minister transportu Sławomir Nowak. Dodał, że cena maksymalna za jedną akcję została ustalona na 74 zł.

Reklama

- Przedział cenowy w ofercie publicznej PKP Cargo został ustalony na 59-74 zł za papier - podała agencja Bloomberg, powołując się na trzy osoby zbliżone do transakcji.

_ _ _ _

22 października ma być ustalona cena sprzedaży akcji dla inwestorów indywidualnych, a także dla instytucjonalnych. Przydział akcji ma nastąpić 28 października.

- Spółka szacuje, że liczba akcji pracowniczych oferowanych do objęcia przez uprawnionych pracowników wyniesie 2 mln. 171 tys. przy założeniu, że cena emisyjna Akcji Pracowniczych będzie równa ich wartości nominalnej - podkreślono w prospekcie.

Oferującym akcje spółki jest Dom Maklerski PKO BP. Funkcję globalnych koordynatorów oraz współzarządzających księgą popytu pełnić będzie DM PKO BP, Goldman Sachs International oraz Morgan Stanley & Co. Rolę współzarządzających księgą popytu pełnią także Ipopema Securities, Raiffeisen Centrobank AG i UniCredit. Krajowymi współprowadzącymi księgę popytu są Dom Inwestycyjny Investors oraz Mercurius Dom Maklerski.

Komisja Nadzoru Finansowego zatwierdziła prospekt emisyjny PKP Cargo w piątek. W ramach oferty właściciel spółki, czyli PKP SA, chce sprzedać 50 proc. minus jedną akcję spółki - większościowy pakiet pozostanie więc w rękach PKP.

PKP Cargo to największy polski kolejowy przewoźnik towarowy i drugi po Deutsche Bahn w Unii Europejskiej. W 2012 r. skonsolidowany zysk netto spółki wyniósł 267 mln zł, EBITDA 767 mln zł, a przychody - ok. 5,2 mld zł. Są to wyniki wyliczone według Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej.

Zarząd PKP Cargo chce przeznaczać 35-50 proc. rocznego zysku na dywidendę

Zarząd PKP Cargo będzie rekomendował przeznaczanie 35-50 proc. rocznego zysku spółki na dywidendę. Strategia grupy zakłada poprawę efektywności operacyjnej, utrzymanie wiodącej pozycji kolejowego przewoźnika towarowego w Polsce, rozwijanie działalności w usługach intermodalnych, a także przejęcia w segmencie przewozów petrochemicznych i rozwój zagraniczny.

Spółka podała w opublikowanym we wtorek prospekcie emisyjnym, że zarząd PKP Cargo chce przeznaczać 35-50 proc. rocznego zysku na dywidendę.

W 2012 roku grupa PKP Cargo wypracowała 267,4 mln zł zysku netto, 766,8 mln zł zysku operacyjnego powiększonego o amortyzację oraz 5,17 mld zł przychodów.

W prospekcie podano również, że celami strategicznymi PKP Cargo są: dalsza poprawa efektywności operacyjnej umożliwiająca utrzymanie kosztów pod kontrolą, utrzymanie wiodącej pozycji kolejowego przewoźnika towarowego w Polsce, rozwijanie działalności w rosnących i atrakcyjnych segmentach rynku w Polsce, a także rozwój działalności na rynkach zagranicznych.

Zarząd spółki oczekuje, że realizowana praca przewozowa powinna wzrosnąć zgodnie z trendem prognozowanym dla PKB w Polsce. Wzrost pracy przewozowej powinien być wynikiem głównie wzrostu transportu paliw stałych, metali i rud, kruszyw i materiałów budowlanych, transportu intermodalnego oraz artykułów chemicznych.

PKP Cargo spodziewa się pewnego ożywienia w transporcie kruszyw i materiałów budowlanych w ciągu najbliższych dwóch - trzech lat, m.in. ze względu na dalsze modernizację infrastruktury kolejowej i drogowej oraz duże inwestycje w sektorze energetycznym zaplanowane na lata 2015-2016.

Grupa zamierza kontynuować optymalizację i usprawnianie logistyki i zarządzania transportem w celu poprawy efektywności operacyjnej. Grupa zamierza osiągnąć poprawę efektywności wykorzystania taboru poprzez między innymi zwiększanie średniej masy na lokomotywę, poprawę średniego obrotu wagonu oraz zmniejszenie liczebności taboru. W zakresie kosztów pracowniczych PKP Cargo rozważa między innymi przesunięcie pracowników do centrum usług wspólnych dla grupy.

Grupa zamierza rozwijać działalność w rosnących segmentach rynku w Polsce, takich jak transport intermodalny, oraz dokonać ekspansji poprzez przejęcia innych podmiotów w atrakcyjnych segmentach rynku w Polsce, które cechują się aktualnie względnie niskim udziałem grupy, takich jak produkty petrochemiczne.

PKP Cargo zamierza też kontynuować ekspansję na rynkach zagranicznych w Europie Środkowo-Wschodniej i Europie Zachodniej. Grupa koncentruje swoje wysiłki na rozwoju przewozów w Niemczech, w Czechach, na Słowacji, w Austrii, na Węgrzech i w Belgii.

W ofercie sprzedanych ma zostać 21,7 mln akcji PKP Cargo, zapisy mają rozpocząć się 9 października i zakończyć 25 października. Planowana data debiutu spółki na giełdzie w Warszawie to 31 października.

Wojciech Śmiech z portalu Rynek Kolejowy zwraca uwagę na wiek taboru kolejowego, którym dysponuje przewoźnik. Średnia wynosi 27 lat, a jego żywotność jest o 3 lata dłuższa. Firmę czekają więc duże inwestycje w nowy tabor, a to wiąże się ze sporymi wydatkami.

PKP Cargo to największy w Polsce i drugi w Europie kolejowy przewoźnik towarów. Po prywatyzacji skarb państwa nadal będzie miał większość udziałów. Władze spółki zapowiadają, że notowania firmy na giełdzie rozpoczną się 31 października.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »