Dino pokazało wyniki finansowe. Negatywne zaskoczenie, kurs akcji pikuje

Zysk netto jednostki dominującej grupy Dino Polska wyniósł w drugim kwartale 2024 roku 347,9 mln zł wobec 362,2 mln zł zysku rok wcześniej - podała spółka w raporcie półrocznym. Analitycy spodziewali się, że zysk będzie nieco wyższy i wyniesie 380,5 mln zł. Po raz pierwszy, odkąd weszła na giełdę, handlowa spółka odnotowała kwartalny spadek zysku netto w ujęciu rok do roku. Kurs akcji zareagował spadkiem. Tuż po godzinie 9:00 walory Dino traciły prawie 14 proc.

Zysk operacyjny Dino wyniósł 421,7 mln zł wobec 482,1 mln zł przed rokiem. Także wynik EBITDA (zysk przed odliczeniem kosztów odsetek, podatków, amortyzacji i odpisów wartości niematerialnych) był niższy rok do roku, o 8,9 proc. - wyniósł 520,6 mln zł.

Przychody grupy wyniosły 7,243 mld zł, co z kolei oznacza wzrost o 10,6 proc. rdr.

Dino wypadło nieco gorzej niż Biedronka

Ale analitycy i inwestorzy nie kryją rozczarowania. "Pomimo tego że marża wzrosła, to spółce nie udało się zatrzymać erozji marżowości na poziomie EBITDA" - powiedział PAP Biznes Janusz Pięta, analityk BM mBanku. "Spółka odnotowała dość mocny wzrost wskaźnika kosztów do sprzedaży, co wynika z jednej strony z tego, że dynamika sprzedaży nie jest wysoka, więc brakuje efektu dźwigni operacyjnej, a z drugiej strony mamy relatywnie silny wzrost wynagrodzeń" - tłumaczy ekspert. 

Reklama

Marża EBITDA Dino w II kwartale wyniosła 7,19 proc., podczas gdy rok wcześniej było to 8,73 proc. Dino podało też w raporcie, że koszty świadczeń pracowniczych w spółce wzrosły rok do roku o 406,9 mln zł, czyli o 30,6 proc., do prawie 1,74 mld zł w I półroczu 2024 r.

"Wyniki Dino są gorsze od oczekiwań rynkowych. Trzeba mieć jednak na uwadze, że konsensus (czyli średnia oczekiwań analityków - red.) powstał na bazie prognoz sprzed wyników grupy Jeronimo Martins. Tymczasem wyniki Biedronki dały już przedsmak tego, jak mogą wyglądać wyniki Dino i już wtedy na cenie akcji Dino trochę się to odbiło" - dodaje Pięta.

"Patrząc z perspektywy wyników Biedronki, wyniki Dino są lekko gorsze na poziomie sprzedaży porównywalnej, różnica pomiędzy LFL Dino i Biedronki zmniejszyła się kwartał do kwartału na niekorzyść Dino" - zauważa analityk.

Sprzedaż w sklepach porównywalnych rosła, ale znacznie wolniej niż rok temu

Wzrost sprzedaży LFL ("like for like") - czyli w sklepach porównywalnych, a więc istniejących co najmniej rok - wyniósł 1,8 proc. wobec wzrostu o 20,3 proc. rok wcześniej.

W całym pierwszym półroczu przychody grupy Dino wyniosły 13,914 mld zł i były o 15,1 proc. wyższe rdr.

Dług netto grupy Dino wyniósł 818,1 mln zł na koniec czerwca 2024 r., co oznacza spadek o 136,7 mln zł w stosunku do 31 grudnia 2023 r. i spadek o 349,4 mln zł w stosunku do 30 czerwca 2023 r.

Sieć sklepów Dino się rozrasta, choć wolniej. W ciągu roku przybyło ponad 200 marketów

Grupa wypracowała w drugim kwartale środki pieniężne netto z działalności operacyjnej w kwocie 527 mln zł wobec 647,4 mln zł przed rokiem. W całym pierwszym półroczu środki pieniężne netto z działalności operacyjnej wyniosły 962,7 mln zł - o 8,1 proc. więcej rdr.

DINOPL

318,8000 -27,7000 -7,99% akt.: 23.08.2024, 12:07
  • Otwarcie 305,1000
  • Max 321,0000
  • Min 296,8000
  • Kurs odniesienia 346,5000
  • Suma wolumenu 949 231
  • Suma obrotów 292 949 867,10
  • Widełki dolne 274,6000
  • Widełki górne 335,6000
Zobacz również: RENDER GRUPRACUJ BIGCHEESE

Przepływy pieniężne netto z działalności inwestycyjnej w I półroczu były ujemne i wyniosły minus 735 mln zł wobec minus 563,8 mln zł rok wcześniej. Spółka podała, że na przepływy z działalności inwestycyjnej składały się przede wszystkim nakłady inwestycyjne związane z otwarciami nowych marketów Dino, rozwojem mocy produkcyjnych zakładu mięsnego Agro Rydzyna, rozwojem zaplecza logistycznego oraz nabyciem udziałów w spółce eZebra.

W II kwartale 2024 r. Dino Polska uruchomiło 66 nowych sklepów. Na koniec czerwca 2024 r. sieć Dino obejmowała 2504 markety, o 232 więcej niż przed rokiem. Tempo nowych otwarć jednak spadło - w analogicznym okresie ubiegłego roku (II kw.'23) Dino otworzyło 116 nowych marketów.

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: Dino | wyniki | wyniki finansowe
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »