DM BOŚ kończy wydawanie rekomendacji dla Alma Market
Analitycy DM BOŚ kończą wydawanie rekomendacji dla Alma Market. W swojej analizie wskazują na ryzyko związane ze zdolnością spółki do odzyskania stabilnej rentowności jej działalności podstawowej. Kurs akcji drastycznie spadł.
Analitycy DM BOŚ kończą wydawanie rekomendacji dla Alma Market.
"Postanawiamy zaprzestać wydawania rekomendacji dla Alma Market biorąc pod uwagę ryzyko związane ze zdolnością spółki do odzyskania stabilnej rentowności jej działalności podstawowej, wymagające warunki na rynku, które wpływają na obniżenie zysków spółki, oraz przeprowadzaną restrukturyzację grupy, której ostateczny efekt trudno przewidzieć" - napisano w raporcie.
DM BOŚ wskazuje w raporcie, że od 2014 roku wyniki finansowe Almy zaczęły się widocznie pogarszać, a kapitalizacja rynkowa spółki zmalała o prawie 80 proc. W 2015 roku spółka zaksięgowała liczne odpisy: odpisy aktualizujące wartość aktywów w wysokości 36,6 mln zł, rezerwy w wysokości 24,3 mln zł dotyczące umowy najmu powierzchni oraz odpis aktualizujący z tytułu utraty wartości spółki zależnej Paradise Group w wysokości 50 mln zł. Wszystkie te odpisy, z uwzględnieniem wpływu odroczonego podatku, obniżyły skonsolidowane wyniki spółki w 2015 roku o 100 mln zł.
Autorzy raportu przypominają, że w komentarzu do sprawozdania finansowego za 2015 rok zarząd spółki oświadczył, że "Inwestorzy zamierzający nabyć lub posiadający akcje Alma Market jak też osoby współpracujące z Alma Market powinni mieć na uwadze wysoki poziom ryzyka, który jest związany z działalnością Grupy Kapitałowej Alma Market oraz specyfiką rynku, na którym działają spółki grupy.
Powinni też uwzględnić poziom straty, który spółka dominująca wykazała w związku z aktualizacją aktywów i utworzeniem rezerw, co może być negatywnie odbierane przez partnerów handlowych i instytucje finansujące, a w konsekwencji możliwość pozyskiwania zewnętrznych środków finansowych do finansowania swojej działalności".
W środę wieczorem Alma Market opublikowała raport finansowy za I półrocze. Grupa miała w tym okresie ok. 719 mln zł przychodów wobec 790,1 mln zł rok wcześniej, ok. 8 mln zł straty operacyjnej z działalności kontynuowanej (wobec 10,6 mln zł straty rok wcześniej) oraz 12,5 mln zł straty netto jednostki dominującej (wobec 19,2 mln zł straty przed rokiem).
Na poziomie jednostkowym Alma Market miała w I półroczu 438,2 mln zł przychodów i prawie 2,5 mln zł zysku netto. Prognoza spółki zakładała na ten okres 450 mln zł sprzedaży i 2 mln zł zysku netto.
Grupa chce poprawiać efektywność operacyjną. Spółka podała w raporcie półrocznym, że będzie nadal zamykać nierentowne lokalizacje bądź nie przedłużać umów najmu dla sklepów, w których realizowana rentowność jest zbyt niska. Nie wyklucza również zmniejszania powierzchni kilku obiektów handlowych. Ponadto będzie prowadzony proces sprzedaży nieruchomości spółki oraz spółek z grupy, co ma wpłynąć na poprawę wyników oraz płynności finansowej.
Alma podała w raporcie, że obecnie istnieje zwiększone ryzyko związane z prowadzeniem działalności ze względu na podatek od sprzedaży detalicznej, utrudniony dostęp do finansowania kredytem obrotowym, zmiany na rynku dystrybucji. Dodała, że po zakończeniu I półrocza 2016 roku odnotowała zauważalną politykę skracania terminów udzielanych do tej pory kredytów kupieckich.
Kurs Alma Market rozpoczął sesję od mocnych spadków. Po godz. 11.15 kurs spółki traci ponad 15 proc.
NOTOWANIA ALMA MARKET - ONLINE
Alma Market planuje w tym roku otwarcie nowych sklepów franczyzowych pod marką Alma Smart o powierzchni ok. 200-450 mkw. zlokalizowanych w centrach miast oraz na osiedlach mieszkaniowych.