DM BPS : Rekomenduje sprzedaj dla LPP
Zdaniem analityka Marcina Stebakowa z DM BPS, ekspozycja geograficzna jest jednym z głównych czynników ryzyka dla spółki LPP. Grupa posiada pięć marek odzieżowych: Reserved, Cropp, House, Mohito oraz Sinsay. Analityk oczekuje negatywnej presji na wynik operacyjny LPP ze strony biznesu rosyjskiego.
Grupa LPP jest firmą z sektora handlu detalicznego, która zajmuje się projektowaniem i dystrybucją odzieży. Aktualnie posiada 5 marek odzieżowych: Reserved, Cropp, House, Mohito oraz Sinsay. W 2016 planowane jest wprowadzenie kolejnej szóstej marki.
Spółka działa w wielu krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Ze względu na ograniczenie ekspansji w Rosji i Ukrainie w 2014 otwarto pierwsze sklepy w Niemczech, tym samym spółka rozszerzyła zasięg terytorialny i weszła z marką Reserved na bardzo konkurencyjny rynek.
Ze względu na to, iż spółka ma ok. 25 proc. sprzedaży i podobną ilość aktywów operacyjnych na wschodzie tj. w Rosji i na Ukrainie to jest narażona na znaczne ryzyko związane z działalnością na tych rynkach. Sytuacja konsumentów przy rosnącej inflacji i spadku wartości lokalnych walut w stosunku do USD i PLN nie napawa optymizmem co do najbliższej przyszłości.
Uważamy zatem, iż wyniki odzieżowej spółki LPP będą pod presją, która uderzy w spółkę dwojako. Mniejsza sprzedaż rozliczana w PLN wraz z bazą kosztów funkcjonowania i spadkiem marży handlowej przyczyni się do zmniejszenia zysk operacyjnego w najbliższych dwóch latach (2014 i 15). Drugim czynnikiem będą różnice kursowe, które szczególnie w 2014 dadzą o sobie znać.
Kolejnym elementem kosztowym będzie uruchamianie sklepów w Niemczech, aby zrekompensować sobie utratę rozwoju na Wschodzie. Obecnie ze względu na skalę działalności jest to niewielkie obciążenie, jednakże wraz z kolejnymi otwarciami i wydatkami (czynsze, płace, marketing) znaczenie kosztów "kierunku zachodniego" wzrośnie.
Ze względu na działalność w Rosji i Ukrainie w modelu uwzględniliśmy wyższą premię za ryzyko, którą powiązaliśmy z obecnymi poziomami CDSów na tych rynkach. Co prawda patrząc na wartości CDSów w okresie do roku to można by przyjąć bardziej restrykcyjne wartości ryzyka (9,0 proc. vs. przyjęte 7,6 proc.), jednakże ze względu na różne scenariusze rozwoju sytuacji na Wschodzie przyjmujemy niższą z wartości.
Częściowym panaceum na sytuację w Rosji i na Ukrainie i spadki sprzedaży będą otwarcia na Bliskim Wschodzie (m.in. ZEA, Arabia Saudyjska, Katar, Egipt), gdzie sprzedaż odbywać się będzie na zasadzie franczyzny. Dla spółki oznacza to sprzedaż na marży hurtowej, ale bez kosztów działalności placówek, które pokrywa partner. Spółka ma zakontraktowaną liczbę otwarć na najbliższy okres. Założyliśmy, iż kierunek ten w dalszych latach będzie rozwijany w podobnym tempie co w 2015. Jest jeszcze jeden bonus prowadzenia biznesu na Bliskim Wschodzie i wiąże się z opłatami franczyzowymi, które stanowić będą przychód dla LPP.
Mniejsza dynamika otwarć, niższa sprzedaż porównywalna przy bazie kosztów funkcjonowania (po 2015 spodziewamy się ich wzrostu) przyczynią się do zmniejszenia rentowności prowadzonego biznesu.
Na 2014 szacujemy, iż zysk netto wyniesie 426,1 mln PLN, by w 2015 wynieść 553,1 mln PLN. Wzrost zysku wynikał będzie bardziej z przyjętych założeń dotyczących stałych kursów walutowych w okresie prognozy, które nie wpłyną na ponoszenie "dodatkowych różnic kursowych" z jakimi mieliśmy do czynienia w 2014. Tym samym rentowność netto kształtować się będzie w okolicach 9-10 proc. i dopiero w 2017 przekroczy 10 proc. przy rosnącej sprzedaży w okolicach 20 proc r/r w latach 2015-17.
LPP, jest jedną z najdynamiczniej rozwijających się spółek odzieżowych ostatnich lat . Konsekwentnie rozwija swoją działalność w Polsce i za granicą, odnosząc sukcesy na wymagającym rynku odzieżowym.