Dobre wyniki mimo złych warunków

W IV kwartale 2010 roku Grupa Ferro wypracowała przychody ze sprzedaży na poziomie 38,2 mln zł, co oznacza wzrost w porównaniu do 2009 roku o 24,8% i zysk netto w wysokości 0,2 mln zł w porównaniu do straty 0,2 mln zł w IV kwartale 2009 roku.

W IV kwartale 2010 roku Grupa Ferro wypracowała przychody ze sprzedaży na poziomie 38,2 mln zł, co oznacza wzrost w porównaniu do 2009 roku o 24,8% i zysk netto w wysokości 0,2 mln zł w porównaniu do straty 0,2 mln zł w IV kwartale 2009 roku.

Grupa FERRO, drugi największy gracz na polskim rynku armatury oraz komponentów instalacji sanitarnych i grzewczych, wypracowała w 2010 roku przychody ze sprzedaży z działalności kontynuowanej w wysokości blisko 165,6 mln zł, czyli, wyższe o 16% w porównaniu do 2009 roku (po uwzględnianiu wyłączenia ze sprzedaży przychodów związanych z zaniechaną w 2009 roku dystrybucją grzejników aluminowych).

Zysk netto, pomimo szybko rosnących cen głównych surowców oraz dużej zmienności kursów walut, wyniósł 10,2 mln zł. Jednocześnie Grupa wypracowała w 2010 roku wzrost przychodów ze sprzedaży baterii o 29% w ujęciu wartościowym oraz 37% w ujęciu ilościowym.

Reklama

Grupa Ferro konsekwentnie realizuje strategię budowy silnej i rozpoznawalnej przez klientów marki, kojarzącej się z wysoką jakością i dostępną ceną. W 2010 roku poszerzyła ofertę produktową w zakresie armatury sanitarnej o nowe serie baterii kuchennych ze stali nierdzewnej, akcesoriów łazienkowych i natrysków.

W ramach realizacji strategii ekspansji na rynki zagraniczne, Grupa Ferro uczestniczy obecnie w procesie nabycia Spółki NOVASERVIS, wiodącego dostawcy wyposażenia sanitarnego w Republice Czeskiej i na Słowacji (odpowiednio numer jeden pod względem baterii i numer jeden oraz dwa pod względem akcesoriów łazienkowych).

WYNIKI FINANSOWE

Szczegółowe wyniki finansowe Grupy FERRO przedstawia poniższa tabela:

 
dane w tys. zł	        2010	         2009	 zmiana	   
Przychody ze sprzedaży	165 575,7	 149 712,5(1)	+10,6%(2)	
Zysk netto	             10 208,2	  10 745,1	       -5,0%	

(1) Kwota przychdów ze sprzedaży zawierająca przychody z zaniechanej w trakcie 2009 roku dystrybucji grzejnika aluminiowego ("działalność zaniechana").

(2) Po uwzględnieniu wyłączenia przychodów z działalności zaniechanej w 2009 roku, wzrost przychodów ze sprzedaży r/r wynosi 16%.

Grupa Ferro wypracowała dobre wyniki finansowe w 2010 roku. Przychody z działalności kontynuowanej wzrosły o 16% r/r. Pomimo 31-proc. wzrostu cen miedzi w 2010 roku oraz dużej zmienności kursu dolara amerykańskiego do złotówki w trakcie roku, Grupa Ferro osiągnęła w 2010 roku skonsolidowany zysk netto w wysokości 10,2 mln zł, w porównaniu do 10,7 mln zł 2009 roku.

Grupa FERRO działa na rynku polskim oraz prowadzi sprzedaż na rynki zagraniczne. W 2010 roku wartość sprzedaży eksportowej w przychodach ogółem wyniosła 25 mln zł, czyli 15,2% udziału w całkowitej sprzedaży względem 2009 roku, kiedy wartość sprzedaży eksportowej wyniosła 18,8 mln zł, czyli stanowiła 12,5% całkowitej sprzedaży Grupy.

Krajami które mają obecnie największy udział w eksporcie produktów Grupy są: Rumunia, Ukraina, Francja, Bułgaria, Słowacja i Rosja. Szczegółową strukturę sprzedaży eksportowanej przestawiają poniższe wykresy.

Sprzedaż krajowa Grupy FERRO prowadzona jest za pośrednictwem dwóch kanałów - tradycyjnego oraz sieci sklepów z wyposażeniem typu "dom i ogród". Sprzedaż produktów pod markami własnymi Ferro i Weberman stanowiła w 2010 roku około 80-90% całkowitej sprzedaży Grupy.

14 lutego 2011 roku, po zakończeniu procesu badania (due diligence), Grupa Ferro złożyła ofertę zakupu spółki NOVASERVIS. Jeśli negocjacje w sprawie przejęcia czeskiej firmy będą przebiegać sprawnie, na przełomie marca i kwietnia Grupa powinna otrzymać odpowiedź, czy oferta została przyjęta.

W przypadku pomyślnego nabycia NOVASERVIS, Grupa będzie dążyć do umocnienia pozycji zintegrowanych podmiotów, jako lidera branży w regionie Europy Środkowo-Wschodniej oraz wykorzystania w pełni synergii wynikających z integracji działalności FERRO i NOVASERVIS, w szczególności w zakresie sprzedaży w komplementarnych grupach asortymentowych oraz na rynkach zagranicznych, jak również zaopatrzenia i logistyki.

Jednocześnie obie spółki zachowają odrębność jeśli chodzi o marki obecne na rynkach macierzystych - w Polsce i w Republice Czeskiej, w celu pełnego wykorzystania przewag konkurencyjnych związanych z renomą danej marki i jej rozpoznawalnością przez lokalnych nabywców. Zarząd Ferro planuje również, że obie spółki zachowają odrębne modele dystrybucji wynikające ze specyfiki lokalnych rynków.

STRATEGIA

W ramach długoterminowej strategii rozwoju Grupa FERRO będzie dążyła do zdobycia pozycji lidera na polskim rynku baterii oraz utrzymania wiodącej pozycji na krajowym rynku zaworów, a także dalszego, systematycznego umacniania swojej pozycji na wybranych rynkach zagranicznych.

W związku ze wzrostem zamożności społeczeństwa oraz panującymi tendencjami rynkowymi, Spółka planuje konsekwentnie wzmacniać ofertę baterii klasy średniej. Grupa Ferro zamierza również w dalszym ciągu intensyfikować działania marketingowo-sprzedażowych na rynku krajowym oraz wybranych rynkach zagranicznych, co w połączeniu z posiadanym doświadczeniem Spółki powinno pozwolić na zwiększenie sprzedaży produktów Ferro na polskim rynku oraz w krajach regionu Europy Środkowo-Wschodniej.

Strategia Grupy Ferro, przy założeniu pomyślnego zakończenia transakcji nabycia NOVASERVIS, będzie realizowana w oparciu o nowe produkty oraz zwiększanie asortymentu towarów handlowych w ramach dotychczas istniejących grup asortymentowych. W ramach Spółki nastąpi to poprzez rozwój marek Ferro i Weberman, a w ramach NOVASERVIS poprzez rozwój marek Metalia, Nobless i Novatorre. Ferro nie wyklucza również wprowadzenia nowych marek.

"Wypracowaliśmy w 2010 roku dobre wyniki finansowe. Pomimo osłabienia rynku oraz szybkiego wzrostu cen głownych surowców i dużej zmienności kursów walut, wypracowaliśmy 16-proc. wzrost w porównywalnych z ubiegłym rokiem przychodach ze sprzedaży. Obecna sytuacja rynkowa jest w naszym przekonaniu bardzo dobrym momentem do zdobycia jak największych udziałów w rynku, dlatego w 2010 roku koncentrowaliśmy nasze działania na rozszerzeniu naszego portfolio produktowego oraz prowadziliśmy aktywne działania sprzedażowe, również poza granicami kraju. Konsekwentnie realizujemy naszą strategię, więc jestem przekonana, że nasze intensywne działania znajdą jeszcze większe odzwierciedlenie w wynikach, kiedy rynek wejdzie w fazę ożywienia" - powiedziała Aneta Raczek, Prezes Zarządu Ferro SA.

"Obecnie uczestniczymy również w procesie transakcji nabycia spółki NOVASERVIS, która jest wiodącym producentem wyposażenia sanitarnego w Republice Czeskiej i na Słowacji. Realizacja tej transakcji będzie niezwykle istotnym etapem w rozwoju działalności Grupy FERRO. Już dziś jesteśmy drugim graczem na polskim rynku armatury oraz komponentów instalacji sanitarnych i grzewczych, a w wyniku potencjalnego przejęcia mamy szanse na znaczne wzmocnienie naszej pozycji rynkowej zarówno w Polsce, jak i w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Przejmując spółkę NOVASERVIS będziemy również w stanie zrealizować znaczące synergie w zakresie zaopatrzenia, logistyki i sprzedaży powiązanej (cross selling), co pozytywnie powinno wpłynąć na osiągane przez Grupę FERRO wyniki finansowe" - dodała Aneta Raczek

INTERIA.PL/materiały prasowe
Dowiedz się więcej na temat: złe warunki
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »