Drastyczne ceny mąki

Na osiągane wyniki negatywnie wpłynęły znaczne podwyżki cen mąki, w III kwartale bieżącego roku. Wzrost cen tego podstawowego surowca do produkcji makaronu o ok. 30% w sierpniu i wrześniu, spowodował spadek rentowności sprzedaży w trzecim kwartale 2007 r. do 16,4 %, w stosunku do 22,2 % w analogicznym okresie ubiegłego roku.

Na osiągane wyniki negatywnie wpłynęły znaczne podwyżki cen mąki, w III kwartale bieżącego roku. Wzrost cen tego podstawowego surowca do produkcji makaronu o ok. 30% w sierpniu i wrześniu, spowodował spadek rentowności sprzedaży w trzecim kwartale 2007 r. do 16,4 %, w stosunku do 22,2 % w analogicznym okresie ubiegłego roku.

Po trzech kwartałach 2007 r. Grupa Makarony Polskie osiągnęła przychody ze sprzedaży w wysokości 60.261 tys. zł, co stanowi wzrost o prawie 55% w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku. Skonsolidowany wynik netto wzrósł o 8% z 1.938 tys. zł w III kwartale 2006 r. do 2.093 tys. zł w III kwartale 2007 r.

Jednostkowy wynik netto Spółki za trzy kwartały 2007 r. w ramach podstawowej działalności (produkcja makaronów) osiągnął wartość 1.861 tys. zł w stosunku do 1.938 tys. zł w tym samym okresie 2006 r. (spadek o 4%). Jednostkowe przychody ze sprzedaży za trzy kwartały 2007 r. wyniosły 53.265 tys. zł w stosunku do 38.982 tys. zł, w analogicznym okresie ubiegłego roku (wzrost o 36,6 %). Ze względu na wolniejszy wzrost kosztów wytworzenia produkcji, rentowność sprzedaży brutto poprawiła się i wzrosła z 17,7 % po trzech kwartałach 2006 r. do 19,4 % w 2007 r.

Reklama

Na osiągane wyniki negatywnie wpłynęły znaczne podwyżki cen mąki, w III kwartale bieżącego roku. Wzrost cen tego podstawowego surowca do produkcji makaronu o ok. 30% w sierpniu i wrześniu, spowodował spadek rentowności sprzedaży w trzecim kwartale 2007 r. do 16,4 %, w stosunku do 22,2 % w analogicznym okresie ubiegłego roku.

Spółka Makarony Polskie S.A. konsekwentnie realizuje strategię, polegającą na zbudowaniu dużej firmy spożywczej działającej w najbardziej atrakcyjnych segmentach rynku artykułów spożywczych, dążąc do osiągnięcia pozycji w pierwszej trójce największych producentów w każdym z tych segmentów. Zgodnie z założonym harmonogramem, Spółka realizuje cele emisji opisane w Prospekcie. Środki pozyskane z emisji posłużyły m.in. do zwiększenia kapitału obrotowego, sfinansowania akwizycji 100% udziałów i podwyższenia kapitału firmy Stoczek Sp. z o.o., sfinansowania akwizycji firmy Abak Sp. z o.o., zakupu linii do produkcji form krótkich makaronu o wydajności 1.800 kg/h, budowy magazynu wysokiego składowania w Płocku oraz inwestycji w automatyzację systemów konfekcjonowania makaronu.

Przejęcie firm Stoczek Sp. z o.o. (producent dań gotowych) i Abak Sp. z o.o. (producent makaronu walcowanego) umożliwiło rozszerzenie oferty asortymentowej Grupy o produkty spożywcze o wyższej wartości dodanej. Będzie to miało pozytywny wpływ na efekty synergii w wielu obszarach działalności Grupy takich jak koszty działalności, efektywność działania, organizacja sieci dystrybucji. Przewiduje się, że pierwsze wyraźne wpływy na poprawę rentowności sprzedaży z tego tytułu będą odzwierciedlone w rachunku wyników Grupy w 2008 r. ?Nasze działania koncentrują się na zapewnieniu rozwoju Spółki i umacnianiu jej pozycji rynkowej. Dla zapewnienia wysokiej dynamiki wzrostu rozwój organiczny wspomagamy akwizycjami innych firm spożywczych. Duży wzrost cen surowców z jakim mieliśmy do czynienia w III kwartale 2007 r. spowodował obniżenie bieżących wyników finansowych jednak nie wpłynie to na wartość Spółki w długim okresie czasu.? ? mówi Paweł Nowakowski, prezes Zarządu Makaronów Polskich.

Spółka konsekwentnie realizowała działania tym zakresie. Koszty związane z promocją i rozszerzaniem dystrybucji produktów markowych wyniosły prawie 3 mln zł, w tym 1,5 mln zł to nakłady na promocję makaronu Sorenti, a 1,46 mln zł to koszty związane ze wsparciem sprzedaży (prawie 1 mln stanowią w tym koszty jednorazowe związane z wejściem do nowych punktów sprzedaży). Znacząca część tych nakładów przypadła na III kwartał tego roku.

"Wzrost sprzedaży produktów markowych został uznany jako priorytet w strategii działania wszystkich spółek Grupy Makarony Polskie. Cel ten zostanie osiągnięty poprzez: rozszerzanie asortymentu produkcji, dalszą rozbudowę sieci dystrybucji oraz konsekwentną budowę marki i wizerunku produktów.

Inwestycje w tym zakresie przynoszą spodziewany efekt, poziom dystrybucji numerycznej ważonej makaronu Sorenti wzrósł z 2 % w 2006 r. do 23 % w sierpniu 2007 r., a udział produktów markowych w rynku makaronu wzrósł do 4,1 % wartościowo w czerwcu i lipcu 2007 r., z czego 2,3 % przypadało na Makarony Polskie, a 1,8 % na spółkę Abak (AC Nielsen)." - dodaje prezes Nowakowski.

Do kampanii wizerunkowej i działań prosprzedażowych przygotowuje się również firma Stoczek, która podjęła działania mające na celu stworzenie nowego logotypu oraz grafiki opakowań. Wdrożenie dań w nowej szacie graficznej oraz rozpoczęcie kampanii informacyjnej przewidziane jest na I kwartał 2008 r.

W dniu 16 października 2007 r. Makarony Polskie S.A. ogłosiły korektę prognoz wyników za rok 2007. Zgodnie z opublikowanymi danymi Grupa Makarony Polskie prognozuje osiągnięcie 1.774 tys. zł zysku netto przy przychodach na poziomie 84.745 tys. zł. EBITDA osiągnie wartość 4.451 tys. zł.

Podstawowym powodem pogorszenia wyniku finansowego był duży wzrost cen mąki jaki nastąpił w sierpniu i wrześniu tego roku. O ile średnia cena płacona przez Spółkę za kilogram mąki w I kwartale 2007 r. wynosiła 0,94 zł, to średnia cena we wrześniu była o 27 % wyższa i wyniosła 1,19 zł. "Biorąc pod uwagę, że mąka ma ponad 60% udział w koszcie wytworzenia produktu gotowego, taka podwyżka cen musiała istotnie wpłynąć na uzyskiwane przez nas marże." - komentuje Paweł Nowakowski.

Jeszcze we wrześniu Spółka podjęła działania mające na celu zmniejszenie skutków wzrostu cen surowca poprzez podwyżki cen swoich produktów. Wynegocjowane zostały nowe ceny dostaw zarówno do odbiorców hurtowych jak i sieci handlowych.

Należy podkreślić, że podobnie jak w latach ubiegłych, w celu zabezpieczenia się przed skutkami wahań na rynku cen zbóż, Spółka podpisała umowy na dostawy mąki z gwarantowaną ceną dostawy. Zabezpieczenia te zmniejszyły, ale nie wyeliminowały całkowicie skutków podwyżek cen mąki.

Drugim powodem konieczności korekty prognoz wyników finansowych Grupy były gorsze od zakładanych wyniki finansowe spółki zależnej Stoczek. Późniejszy niż zakładano termin przejęcia tej firmy spowodował opóźnienie we wdrożeniu programu restrukturyzacji Spółki. "Szybki i pozytywny efekt udało się osiągnąć tylko przy redukcji kosztów sprzedaży. Na rozpoczęte w drugim kwartale prace dotyczące w szczególności rozszerzenia sieci dystrybucji i pozyskania nowych odbiorców, w tym instytucjonalnych należy poczekać do początku roku 2008. Wtedy też oczekujemy efektów prac dotyczących poprawy wizerunku produktów markowych firmy Stoczek." - mówi Paweł Nowakowski.

Innymi czynnikami, które negatywnie wpłynęły na wynik spółki Stoczek były: kurs złotego wobec euro i rosnące ceny surowców.

Grupa Makarony Polskie systematycznie buduje swoją pozycje na rynku. Efektem dotychczasowych akwizycji jest znaczące rozszerzenie asortymentu oferowanych produktów. Celem na najbliższe miesiące jest upowszechnienie znajomości oferowanych marek na rynku artykułów spożywczych, co wpłynie na wzrost sprzedaży i poprawę wyników w kolejnych okresach.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Maków | makarony | maki | drastyczne | mąka | firmy | maka | wzrost cen
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »