Dobrze rozwijający się przez ostatnie lata Empik Media & Fashion (EMF), właściciel sieci handlowych Empik, czy Smyk, dostał wyraźnej zadyszki. Świadczy o tym najlepiej regres zysku na sprzedaży w IV kwartale 2008 r. oraz w trzech pierwszych miesiącach tego roku. Ta kategoria finansowa jest szczególnie ważna dla firm handlowych - obrazuje ile zarabiają lub tracą na działalności podstawowej.
Rośnie sprzedaż a zyski spadają
Spadek zysku na sprzedaży był główną przyczyną załamania się zysku operacyjnego. Na poziomie netto, dzięki dochodom finansowym, nie było już tak źle. Trzeba przy tym zwrócić uwagę, że choć EMF działa w obszarze sprzedaży detalicznej, to nie jest typową spółką handlową. Jest raczej funduszem inwestycyjnym, zarządzającym portfelem różnorakich marek.
O ile więc z punktu widzenia poszczególnych spółek zależnych zysk na sprzedaży jest bardzo istotną kategorią finansową, to dla całej grupy EMF miarą efektywności działania jest generowana gotówką. Stąd tak ważne są efekty licznych operacji finansowych w ramach grupy, związanych z optymalizacją podatkową, dochodami z opcji związanych z udziałami mniejszościowymi, czy różnicami kursowymi.
Reklama
Najlepiej tendencje w rachunku wyników przedsiębiorstw obserwować na podstawie danych, będących sumą czterech kolejnych kwartałów, które pomagają w ocenie tego, jak sytuacja zmienia się z kwartału na kwartał.
I tak, w IV kwartale zysk na sprzedaży EMF spadł o jedną piątą w porównaniu z poprzednim kwartałem, a w trzech pierwszych miesiącach tego roku obniżył się o dalszych 26 proc. Wyniósł jedynie niecałych 117 mln zł wobec 198 mln zł w III kwartale 2008 r. Zysk operacyjny spadł w I kwartale tego roku o blisko dwie trzecie, do 27,2 mln zł, a zysk netto - o 4 proc., do niecałych 114 mln zł. Wszystko to przy wciąż rosnących przychodach ze sprzedaży. Po wzroście o 11,6 proc. w IV kwartale 2008 r. w I kwartale tego roku zwiększyły się o 6,2 proc., do 2,46 mld zł.
Skoro rośnie sprzedaż to skąd tak silny spadek zysków? Obniżyła się marża brutto ze sprzedaży, czyli różnica między ceną zakupu towaru i jego sprzedaży.
To efekt tego, że ze względu na pogarszającą się kondycję konsumentów nie udaje się w pełni przerzucić wyższych kosztów towarów na kupujących. Jednocześnie znacząco podniosły się koszty osobowe (przede wszystkim związane z wynagrodzeniami), jak również związane z utrzymaniem placówek handlowych. Ten ostatni czynnik był w dużym stopniu efektem zwyżki euro, jaka miała miejsce od połowy minionego roku. Czynsze za powierzchnie handlowe rozliczane są najczęściej we wspólnej walucie. Pod tym względem trwające przez ostatnie miesiące osłabienie notowań euro względem złotego jest korzystnym zjawiskiem. Spółka ponosiła też zwiększone koszty transportu, opłat bankowych, usług prawnych i doradczych.
Uwaga na odpisy
Powyższe czynniki rzutowały na zysk na sprzedaży. Zysk operacyjny dodatkowo zmniejszyły odpisy na utratę wartości aktywów. Chodzi tu o firmę Maratex, działającą na terenie Rosji, Ukrainy i Kazachstanu. To jednak można traktować jako zdarzenie jednorazowe. Jego wpływ na wynik netto pomniejszyły zyski z wyceny opcji powiązanych z posiadanymi udziałami mniejszościowymi w spółkach zależnych. Niekorzystny wpływ na wynik netto miał też różnice kursowe.
Kluczowym segmentem działalności EMF są media i rozrywka, z którego pochodzi blisko 2/3 przychodów. Jednocześnie firma znaczną część sprzedaży realizuje na zagranicznych rynkach. Jej udział sięga blisko jednej trzeciej.
O wiele więcej zapasów
Zauważalnym zjawiskiem w działalności EMF jest znaczący wzrost zapasów w I kwartale. To dość nietypowe, bo generalnie powinny się po będącym okresem żniw dla firm handlowych IV kwartale zmniejszać. W efekcie w I kwartale wskaźnik rotacji zapasów, odzwierciedlający relację sprzedaży do zapasów, spadł do 0,93 z 1,46 kwartał wcześniej i 1,27 rok wcześniej. To obrazuje pogarszającą się efektywność działalności handlowej.
Nie powinna ona jednak aż tak bardzo dziwić w warunkach wyraźnego spowolnienia gospodarczego, coraz mocniej dotykającego konsumpcję. Pogarsza się przy tym sytuacja jeśli chodzi o ściągalność należności. Wskaźnik rotacji należności, będący relacją przychodów do należności krótkoterminowych, spadł w I kwartale do 2,36 z 3,19 kwartał wcześniej i 2,82 rok wcześniej.
Lepsza płynność
Warta zauważenia jest poprawiająca się sytuacja spółki pod względem jej płynności. Stosunek należności krótkoterminowych i inwestycji krótkoterminowych do krótkoterminowych zobowiązań (tzw. wskaźnik wysokiej płynności) podniósł się w trzech pierwszych miesiącach tego roku do 0,45 z 0,42 kwartał wcześniej. w I kwartale 2008 r. był jednak wyższy i wynosił 0,5. Kwestia płynności jest o tyle ważna, że EMF jest silnie zadłużony.
Długoterminowe zobowiązania przekraczają wartość kapitału własnego. I tak w porównaniu z sytuacją z trzech pierwszych kwartałów 2008 r. udało się trochę poprawić tę relację. W warunkach kryzysowych w gospodarkach działanie przy wysokiej dźwigni finansowej uznawane jest za szczególnie ryzykowne. Dlatego spółka podejmuje kroki, by je obniżyć. W tym celu pozbyła się między innymi mniejszościowych udziałów w Zarze.
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy
spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.