Forte: porządki w grupie
Inwestycje planowane w grupie Forte w 2006 roku mają wynieść 24 mln zł wobec 90 mln zł nakładów inwestycyjnych w 2005 roku - podała spółka w raporcie rocznym.
"Poniesione w 2005 roku nakłady inwestycyjne w grupie kapitałowej Forte wyniosły 90 mln zł. Na 2006 rok planuje się nakłady inwestycyjne w wysokości 24 mln zł. Na wymienione wydatki inwestycyjne emitent posiada środki finansowe" - podała spółka w raporcie rocznym.
W 2005 roku Forte kupiło i uruchomiło fabrykę w Rosji. Produkcja została uruchomiona w grudniu 2005 roku. Do tego momentu nakłady inwestycyjne związane z tym projektem wyniosły 8,2 mln euro. Forte szacuje, że w kolejnych latach rosyjska spółka osiągnie produkcję na poziomie 20 mln euro.
Ponadto firma uruchomiła nową halę produkcyjną w zakładzie w Hajnówce, który specjalizuje się w produkcji mebli z udziałem drewna litego i oklein naturalnych. Nakłady związane z wybudowaniem hali i zamontowaniem nowoczesnych linii produkcyjnych wyniosły 30 mln zł. Dzięki tej inwestycji grupa ma potroić moce produkcyjne w segmencie mebli z drewna litego.
"Strategia firmy na rok 2006 to rozwój nowo pozyskanych rynków eksportowych, osiągnięcie pełnych zdolności produkcyjnych przez spółkę rosyjską i wzrost sprzedaży w Rosji, osiągnięcie pełnych zdolności produkcyjnych przez fabrykę w Hajnówce i zwiększenie sprzedaży w segmencie mebli z drewna litego" - napisał Maciej Formanowicz, prezes Forte, w liście załączonym do raportu rocznego.
W ramach grupy Forte planuje też połączyć Fabryki Mebli Forte SA z Białostockimi Fabrykami Mebli SA oraz z Furnel SA. Ma to pozwolić na skupienie w jednym podmiocie bazy produkcyjnej grupy w Polsce (obecnie jest to pięć fabryk).
W 2005 roku zysk netto grupy Forte spadł do 16,7 mln zł z 30 mln zł rok wcześniej, a przychody wzrosły do 405,3 mln zł z 398,4 mln zł.
"Wynik finansowy w 2005 roku jest konsekwencją umacniania się złotego względem EUR. Umacnianie się złotego miało istotny wpływ na wartość sprzedaży eksportowej wyrażonej w zł. Sprzedaż eksportowa w 2005 roku stanowiła 64,4 proc. przychodów ze sprzedaży ogółem" - podało Forte w czwartkowym raporcie.