Reklama

Gospodarka zyskuje na uszczelnieniu systemu podatkowego

O ponad 25 proc., czyli około 7 mld zł - o tyle wzrosły wpływy do budżetu państwa w 2017 r. z tytułu sprzedaży realizowanej przez PKN Orlen, w porównaniu z 2015 rokiem - podała spółka w piątek.

Orlen twierdzi, że jest to związane ze wzrostem legalnej sprzedaży paliw, a szerzej - wdrożenia przepisów mających na celu ograniczenie szarej strefy, czyli tzw. pakietu paliwowego (w 2016 r.).

Efekty uszczelnienia rynku paliw

Reklama

Wprowadzony przez rząd tzw. pakiet paliwowy miał na celu ograniczenie szarej strefy w branży paliwowej. Pomijając efekt wzrostu gospodarczego Orlen szacuje, że - czytamy w komunikacie - dzięki skutecznej walce z szarą strefą legalny rynek oleju napędowego (ON) powiększył się o ok. 30 proc. W efekcie, z jednej strony, Orlen poprawił wynik finansowy, z drugiej, wzrosły bezpośrednio wpływy do budżetu państwa z tytułu podatków.

- Tylko w ciągu 6 miesięcy tego roku PKN Orlen wpłacił do budżetu państwa blisko 17 mld zł w związku ze sprzedażą paliw. Tak znacząca kwota tylko po pierwszym półroczu to efekt uszczelnienia szarej strefy w obrocie paliwami. Oznacza to, że przygotowane i wdrożone przez premiera Mateusza Morawieckiego przepisy w tym zakresie działają i są skutecznie egzekwowane - ocenia Daniel Obajtek, prezes PKN Orlen, cytowany w komunikacie.

Szara strefa na rynku paliw była jednym z kluczowych problemów dla producentów w ostatnich latach i bezpośrednio przekładała się. - W latach 2012-2016 nie było żadnych przesłanek, które uzasadniałyby tak niski poziom konsumpcji jaki był oficjalnie raportowany. Porównanie trendu konsumpcji pomiędzy latami 2011 i 2017 wskazuje, że faktyczna konsumpcja ON w latach 2012-2016 musiała być zdecydowanie wyższa. To oznacza, że szara strefa w szczytowym okresie tj. latach 2014-2015 prawdopodobnie przekraczała 3 mln ton tj. ponad 20 proc. rynku - napisała spółka.

Nie tylko paliwa, jest też luka VAT

Polska walczy nie tylko z szarą strefą na rynku paliw, ale szerzej - z luką VAT. Jak to wygląda na przestrzeni ostatnich lat?

- Na przyszły rok planujemy wpływy z VAT na poziomie 180 mld zł, a jeszcze w 2015 r. były to 123 mld zł, a w 2016 r. 126 mld zł. 60 mld różnicy, to jest czynnik, który zdecydowanie zmienia pole gry. To jest ta masa pieniądza, którą my możemy spożytkować na wielkie cele społeczne, na 500 plus, na 75 plus, ale również na cele infrastrukturalne - mówił niedawno podczas wizyty w Nowym Jorku premier Mateusz Morawiecki.

Wcześniej, w rozmowie z portalem Interia, minister finansów Teresa Czerwińska powiedziała, że dochody z tytułu podatku VAT z pewnością przekroczą poziom założony w ustawie budżetowej na ten rok i wyniosą ok. 170 mld zł.

Luka VAT to różnica między tym, co powinno wpływać do budżetu z tytułu podatku VAT, a tym, co rzeczywiście tam trafia. Różnica to straty budżetu państwa z tytułu niezapłaconego bądź wyłudzonego VAT-u.

I chociaż w 2017 r. wpływy z tytułu VAT były wyższe o 30 mld zł, to nie oznacza jednak, że pochodzą one w pełni z szarej strefy. Jest to z jednej strony zasługa dobrej koniunktury, z drugiej - wdrożenia mechanizmów mających na celu ograniczenie luki. Nie można też zaprzeczać, że starania rządu nie przyniosły w tym obszarze żadnych pozytywnych efektów.

Luka liczona w miliardach

Na ile można lukę VAT określić w Polsce? To zadanie o tyle trudne, że można ją jedynie szacować w oparciu o zmianę PKB, konsumpcję prywatną i publiczną. Sama luka VAT to zjawisko złożone i wielopoziomowe. To nie tylko oszustwa podatkowe, ale również nieuczciwa optymalizacja podatkowa, niewydolność systemu podatkowego i sposobu poboru podatków, szara strefa. Stąd podawane wielkości mogą się istotnie różnic. Tak więc, Ministerstwo Finansów szacuje, że luka VAT narastała przez lata: między 2008 a 2015 r. może to być nawet 250 mld zł. PwC znów ocenia, że mogło to być nawet 265 mld zł.

W raporcie PwC "Wyłudzenia VAT - luka podatkowa w 2016 r. i prognoza na 2017 r." - pojawia się nawet teza, że ograniczenie luki VAT do poziomu z 2007 r. to wzrost wpływów do budżetu z podatku od towarów i usług o 27,3 mld zł (za 2017 r.). W 2007 r. luka VAT szacowana była na ok. 0,6 proc. PKB. W 2013 i 2016 jej poziom wzrósł do 2,9 proc. PKB. KE, która też szacuje lukę VAT, twierdzi, że problem ten urósł w Polsce do poziomu ok. 2 proc. PKB w latach 2006-2015. To z jednej strony pokazuje, jak trudno jest faktycznie ocenić rzeczywistą wielkość luki VAT, z drugiej, że problem narastał przez lata.

Walka (nie)skazana na sukces

Podjęte starania mające na celu uszczelnienie systemu podatkowego w Polsce, to nie tylko pakiet paliwowy, ale również zmiany w obszarze służb i instytucji odpowiedzialnych za system podatkowy, czyli powołanie Krajowej Administracji Skarbowej, co pozwoliło na lepszą koordynację działań różnych służb i organów, a także lepszą, bardziej efektywną wymianę informacji. Administracja skarbowa zaczęła też w większym stopniu wykorzystywać w działaniu analitykę danych. Także zmiana legislacji podatkowej i wprowadzenie takich rozwiązań dla firm jak: Jednolity Plik Kontrolny, mechanizm podzielonej płatności czy odwrotne obciążenie - przynoszą efekty. Również STIR (system teleinformatyczny izby rozliczeniowej) umożliwia wymianę informacji między sektorem bankowym a KAS, uruchomiony został właśnie w celu przeciwdziałania wykorzystywaniu sektora finansowego do wyłudzeń skarbowych. Zmian było znacznie więcej. Pakiet przewozowy wszedł w życie w kwietniu 2017 r., a wcześniej - tj. z początkiem minionego roku - zaczęła obowiązywać zmiana zasad rejestracji dla celów VAT i ograniczono kwartalne rozliczenia tego podatku.

Szacuje się, że w samym tylko 2015 r. budżet państwa przez lukę VAT mógł stracić nawet 40 mld zł. Problem niepłacenia podatków jest jednak znacznie większy, bo dotyczy również innych państwowych danin: PIT-u i CIT-u.

W Polsce widać, że uszczelnienie systemu podatkowego i zmniejszenie luki VAT postępuje - chwali nasz kraj Komisja Europejska, która ogłosiła we wrześniu raport na temat luki VAT w całej Unii. Bo luka VAT to dla całej Unii wielki problem. Jaka jest jego skala? Według obliczeń, które dla KE sporządziła polska fundacja CASE, luka VAT w całej Unii w 2016 roku wynosiła 147,1 mld euro.

td

Dowiedz się więcej na temat: PKN Orlen S.A.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »