Grupa Asbis w I kw. 2013: Inwestycja w marki własne skutkuje mocnym wzrostem przychodów i rentowności
ASBISc Enterprises Plc, wiodący dystrybutor produktów IT na rosnących rynkach Europy oraz Bliskiego Wschodu i Afryki, zaraportował udany I kw. 2013 roku. W okresie tym spółka zwiększyła przychody ze sprzedaży o 17,05 proc. do 443,824 mln USD. Jednocześnie, ASBIS znacząco zwiększył rentowność na wszystkich poziomach. Zysk brutto wzrósł o 31,15 proc. do 26,196 mln USD z 19,974 mln USD w I kw. 2012 r., natomiast EBITDA wzrosła o 54,23 proc. do 8,150 mln USD w I kw. 2013 r. z 5,284 mln USD w I kw. 2012 r. W rezultacie zysk netto po opodatkowaniu wzrósł o 48,15 proc., do 3,344 mln USD z 2,257 mln USD w I kw. 2012 r. Głównym czynnikiem tego wzrostu był mocny rozwój sprzedaży marek własnych oraz solidne wyniki wszystkich linii produktowych, na których skupiła się Grupa.
Siarhei Kostevitch, dyrektor generalny i przewodniczący Rady Dyrektorów ASBISc Enterprises Plc, skomentował: Uznajemy ten kwartał za udany, ponieważ byliśmy w stanie osiągnąć oczekiwany poziom rentowności. Jesteśmy zadowoleni, że Grupa rosła szybciej niż rynek, szczególnie przy obecnym burzliwym otoczeniu gospodarczym. Było to możliwe dzięki skutecznemu i konsekwentnemu wdrażaniu naszej strategii, zakładającej większą koncentrację na zwiększaniu rentowności niż przychodów. W I kw. 2013 r. znacznie zwiększyliśmy sprzedaż naszych marek własnych, z czego jesteśmy bardzo dumni - ich udział w sprzedaży ogółem wzrósł do ponad 17 proc., z 9 proc. w 2012 roku. Wzrosły również nasze przychody ze sprzedaży tabletów i smartfonów innych producentów.
Siarhei Kostevitch kontynuował: W efekcie powyższych działań, zanotowaliśmy wzrost zysku operacyjnego o 62 proc., podczas gdy zysk netto po opodatkowaniu wzrósł w I kw. 2013 r. o 48 proc. w porównaniu do I kw. 2012 r. Po wynikach I kw. 2013 r., w którym wypracowaliśmy już około 30 proc. zysku netto prognozowanego na cały 2013 rok, kadra zarządzająca spółki pozostaje skoncentrowana na dostarczaniu solidnych wyników i maksymalizacji wartości dla akcjonariuszy. Naszym głównym celem w 2013 roku będzie poprawa marż, rentowności oraz przepływów pieniężnych."
ASBIS prognozuje, że w 2013 roku osiągnie przychody w wysokości pomiędzy 1,85 mld USD a 1,95 mld USD oraz zysk netto po opodatkowaniu w wysokości pomiędzy 11,0 mln USD a 12,5 mln USD.
W I kw. 2013 roku przychody osiągnięte w krajach byłego ZSRR wzrosły o 3,07 proc. Jednakże w tym samym czasie ASBIS urósł znacznie szybciej w Europie Środkowo-Wschodniej (+38,06 proc.).
W rezultacie region ten został regionem numer jeden spółki pod względem przychodów, a jego udział w sprzedaży ogółem wzrósł do 38,09 proc. w I kw. 2013 r. z 32,29 proc. w I kw. 2012 r., podczas gdy udział regionu krajów byłego ZSRR spadł do 36,08 proc. w I kw. 2013 r. z 40,97 proc. rok wcześniej.
Siarhei Kostevitch skomentował: - Te zmiany były rezultatem naszej strategii zakładającej koncentrację na rentowności oraz poprawie struktury geograficznej naszych przychodów. Zwiększyliśmy sprzedaż marek własnych, tabletów i smartfonów, które cieszyły się szczególnym powodzeniem w Europie Środkowo-Wschodniej. Jednocześnie zrezygnowaliśmy z dystrybucji pewnych niskomarżowych linii produktowych. Staramy się optymalizować nasz dostępny kapitał obrotowy netto i sprawiać, by struktura marż spółki składała się z produktów zapewniających wyższe marże brutto. Zarząd jest przekonany, że dalsza koncentracja na bardziej rentownych liniach produktowych przyniesie korzyści finansowe naszej Spółce.
ASBIS Enterprises Plc ma siedzibę na Cyprze i specjalizuje się w dystrybucji sprzętu i oprogramowania komputerowego, rozwiązań mobilnych, komponentów IT i peryferiów, a także szerokiej gamy produktów informatycznych i urządzeń cyfrowych. Spółka założona w roku 1990, jest obecna w Europie Środkowo-Wschodniej, krajach nadbałtyckich, krajach byłego Związku Radzieckiego, na Bliskim Wschodzie i w Afryce Północnej, prowadząc sprzedaż w 75 krajach świata. Grupa dystrybuuje produkty wielu producentów, a także produkuje i sprzedaje produkty pod markami własnymi: Prestigio (pamięci zewnętrzne, oprawione w skórę akcesoria USB, urządzenia GPS itp.) i Canyon (odtwarzacze MP3, produkty sieciowe i inne urządzenia peryferyjne).
ASBIS posiada podmioty zależne w 26 krajach, zatrudnia ponad 1 000 osób i zaopatruje 32 tysiące klientów. Od października 2007 roku spółka jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie pod symbolem ASB (ASBIS).
Opr. KM