Grupa KDM Shipping: Ukraiński lider idzie na GPW
Grupa KDM Shipping, jeden z ukraińskich liderów branży żeglugi transportowej, koncentrujący się na niszowym segmencie transportu rzeczno-morskiego suchych towarów masowych w rejonie Morza Czarnego, Azowskiego i Śródziemnego, opublikowała prospekt emisyjny i rozpoczęła ofertę publiczną. Spółka podpisała także umowę o plasowanie.
KDM Shipping planuje wyemitować do 3 500 000 nowych akcji i pozyskać ok. 36 mln USD brutto. Środki z emisji zostaną przeznaczone na realizację pierwszego etapu programu inwestycyjnego Grupy na lata 2012-2014, obejmującego przede wszystkim powiększenie floty masowców do rzeczno-morskiego transportu ładunków masowych poprzez zakup używanych jednostek, jak również inwestycje w stocznię Spółki w Chersoniu, mające na celu potrojenie możliwości stoczni i poszerzenie zakresu oferowanych przez nią usług.
Strategia Grupy zakłada dalszą konsolidację oraz poszerzanie działalności zarówno na rynkach transportu wodnego w rejonie Morza Azowskiego, Czarnego i Śródziemnego, jak i na innych rynkach geograficznych. W pierwszej kolejności Grupa planuje dalszy rozwój działalności w segmencie transportu rzeczno-morskiego. Mając jednak na celu poszerzenie zakresu oferowanych usług, w dalszej perspektywie Grupa planuje włączyć do swojej działalności większe statki, które umożliwią transport ładunków z Morza Czarnego i Azowskiego do bardziej odległych rejonów. Program inwestycyjny na lata 2012-2014 ma na celu umożliwienie i przyspieszenie wzrostu przychodów oraz poprawę rentowności transportu rzeczno-morskiego. Zakłada on także wykorzystanie sprzyjającej sytuacji panującej na rynku po kryzysie do umocnienia pozycji rynkowej Grupy dzięki jej przewagom konkurencyjnym oraz wdrożeniu następujących kluczowych elementów strategii:
"Wykorzystanie sprzyjających warunków rynkowych do powiększenia floty statków rzeczno-morskich o płytkim zanurzeniu.
"Ekspansja na nowe rynki (geograficzne i ładunkowe).
"Rozwój działalności Grupy w zakresie remontu statków w celu obsługi własnej powiększonej floty oraz wykorzystania rosnącego popytu na usługi remontowe.
"Poprawa rentowności działalności remontowej poprzez zwiększenie skali niezwykle dochodowej działalności w zakresie budowy statków.
"Rozwój działalności Grupy w segmencie transportu pasażerskiego.
"Utrzymanie wysokiej efektywności wykorzystania jednostek floty.
"Koncentracja działalności na transporcie zboża.
"Wydzielenie jednostek do obsługi określonych tras oferujących wysoką rentowność.
"Utrzymanie wysokiego wskaźnika wykorzystania floty i wysokiego poziomu kontroli kosztów dzięki wykorzystaniu nowszej i wydajniejszej kosztowo floty.
PLANOWANE WYKORZYSTANIE WPŁYWÓW Z EMISJI
Spółka przewiduje, że wpływy brutto z Oferty osiągną poziom około 36 mln USD. Wpływy netto, które Spółka otrzyma z emisji Akcji Oferowanych, po odliczeniu szacunkowych prowizji, kosztów i wydatków związanych z Ofertą, szacowane są na około 33,5 mln USD. Ostateczna kwota wpływów może jednak ulec zmianie ze względu na potencjalne wahania kursu wymiany PLN/USD.
Wpływy netto z oferty zostaną wykorzystane na realizację pierwszego etapu programu inwestycyjnego Grupy na lata 2012-2014, przewidującej:
"Powiększenie floty poprzez zakup używanych jednostek - 26 mln USD
-Pozyskanie sześciu dodatkowych statków rzeczno-morskich do przewozu towarów suchych o łącznej nośności ok. 24 000 DWT.
-Koncentracja na 10-15-letnich jednostkach zarejestrowanych w Rosji.
-Zakończenie planowanych zakupów w terminie trzech miesięcy od przeprowadzenia pierwszej oferty publicznej.
-Wykorzystanie przewidywanego wzrostu ilości ładunków dostępnych do przewozu.
"Inwestycje w stoczni Spółki w Chersoniu - 7 mln USD
-Poszerzenie zakresu oferowanych usług i wprowadzenie możliwości obsługi statków o większych gabarytach.
-Potrojenie możliwości stoczni.
-Zwiększenie skali działalności w bardziej rentownym segmencie budowy statków.
-Wykorzystanie deficytu podaży usług budowy statków wynikającego z popytu w Rosji.
-Wykorzystanie stoczni do remontów i rozbudowy własnej floty.
PRZEWAGI KONKURENCYJNE KDM SHIPPING
Zarząd Grupy uważa, że Grupa posiada następujące silne strony i przewagę nad konkurencją:
"Koncentracja działalności w niszowym segmencie rzecznego transportu towarowego
"Rygorystyczne standardy stanu technicznego floty
"Ścisła współpraca z uznanymi klientami czarterującymi statki
"Własna stocznia remontowa, efektywna od strony kosztowej
"Własna obsługa procesu kompletowania załóg
"Własna obsługa statków w wybranych portach
"Doświadczone i zaangażowane kierownictwo
"Dobre wyniki finansowe
WYNIKI FINANSOWE
W 2011 roku Grupa zanotowała przychody na poziomie 29,2 mln USD, oraz zysk netto w wysokości 14,2 mln USD, w porównaniu do odpowiednio 13,9 mln USD i 5,1 mln USD rok wcześniej.
Przychody i rentowność działalności Grupy w 2011 r. wzrosły i osiągnęły poziom zbliżony do przedkryzysowego roku 2008, dzięki ogólnemu wzrostowi stawek za usługi transportowe wynikającemu ze zniesienia zakazu eksportu zboża w Rosji i wysokich ceł na Ukrainie, wzrostowi udziału przewozów z ładunkiem również na trasach powrotnych i zmniejszeniu liczby dni przestojów, a także zwiększeniu skali działalności remontowej oraz lepszym warunkom atmosferycznym wpływającym na transport pasażerski.
Mimo trudnej sytuacji gospodarczej i finansowej na rynku ukraińskim i rynkach międzynarodowych, Grupa odnotowała bardzo dobre wyniki finansowe także w latach 2009-2010.
Grupa KDM Shipping jest jednym z ukraińskich liderów branży żeglugi transportowej w regionie, w którym prowadzi działalność. Grupa dysponuje flotą składającą się z ośmiu masowców do rzeczno-morskiego transportu ładunków masowych, o łącznej nośności 25 206 ton. Dzięki płytkiemu zanurzeniu statki te mogą wpływać do głównych portów śródlądowych i morskich w rejonie Morza Czarnego i Azowskiego. Grupa obsługuje także linię turystyczną na Dnieprze w rejonie Kijowa (za pomocą floty liczącej osiem pasażerskich statków rzecznych), oraz świadczy usługi napraw i remontów jednostek pływających we własnej stoczni remontowo-budowlanej znajdującej się w Chersoniu. Grupy posiada także własne agencje w wybranych portach oraz własny dział załogowy, co przekłada się na efektywność kosztową i umożliwia Grupie zachowanie przewagi konkurencyjnej.
W najważniejszym segmencie swojej działalności, tj. transporcie suchych towarów masowych, Grupa koncentruje się przede wszystkim na przewozie ziarna, ale transportuje także złom, śrutę słonecznikową, drewno, otręby, drobnicę i inne towary.
Grupa transportuje towary przede wszystkim z portów Rosji i Ukrainy, do portów zlokalizowanych w Turcji, Gruzji, Włoszech, Grecji i Albanii. W 2011 roku Grupa przewiozła łącznie ok. 665 tys. ton towarów, w porównaniu z ok. 529 tys. ton w 2010 roku.
W 2011 r., w rankingu "League of the Best" ("Liga Najlepszych"), sporządzonym na podstawie oficjalnych danych SSCU (State Statistics Committee of Ukraine - Państwowego Urzędu Statystycznego Ukrainy), Grupa zajęła siódme miejsce w kategorii transportu śródlądowego, trzecie w kategorii transportu morskiego oraz czwarte w kategorii prac stoczniowych. Tym samym Spółka znalazła się wśród liderów różnych segmentów transportu wodnego na Ukrainie.
Głównym akcjonariuszem Spółki jest Kostiantyn Molodkovets, będący założycielem Spółki i pełniący funkcję Prezesa Zarządu, posiadający 78,5% akcji. Pozostałe 21,5% akcji jest w posiadaniu (pośrednio bądź bezpośrednio) innych osób fizycznych.
Na koniec 2011 roku Grupa zatrudniała ok. 250 pracowników.
opr.MZB