Grupa MOL ogłasza cele na lata 2017-2021
MOL ogłosił dzisiaj swoje cele finansowe i operacyjne na najbliższe pięć lat. To kolejny krok po publikacji strategii "MOL Group 2030 - Enter Tomorrow".
Grupa MOL ogłasza cele finansowe i operacyjne na lata 2017-2021 W ciągu najbliższych 5 lat MOL zainwestuje około 2 mld USD w projekty strategiczne Wolne przepływy pieniężne mają w pełni pokryć strategiczne inwestycje oraz mniejsze fuzje i przejęcia MOL przedstawia szczegółowe informacje na temat kierunków rozwoju w branży petrochemicznej.
Do 2021 roku usługi konsumenckie mają wygenerować EBITDA na poziomie 450-500 mln USD i stanowić ponad 20% zysku Grupy W segmencie Upstream, w latach 2017 - 2021 MOL wyda ponad 2 mld USD na organiczne nakłady inwestycyjne. Będzie też monitorować dalsze możliwości zastępowania rezerw .
MOL ogłosił dzisiaj swoje cele finansowe i operacyjne na najbliższe pięć lat. To kolejny krok po publikacji strategii "MOL Group 2030 - Enter Tomorrow". Elastyczny i zintegrowany model biznesowy Grupy MOL będzie przez następne 15 lat nadal zapewniać stabilną i solidną rentowność. Znaczące wolne przepływy pieniężne z kluczowych obszarów działalności w pełni pokryją strategiczne projekty Grupy MOL do roku 2030, a także mniejsze fuzje i przejęcia. MOL przeznaczył łącznie co najmniej 2 mld USD na strategiczne nakłady inwestycyjne w latach 2017-2021, związane z realizacją nowej długoterminowej strategii.
Przekracza to roczne organiczne nakłady inwestycyjne szacowane na 1,0-1,1 mld USD. Działalność rafineryjna - wydajne i elastyczne aktywa: W działalności rafineryjnej, MOL będzie nadal koncentrować się na poprawie efektywności i wdrażaniu inicjatyw związanych z Next Downstream Program (2015-2017), który ma przynieść wzrost EBITDA wynoszący 500 mln USD. Jako część swojej strategii długoterminowej, MOL chce stopniowo zwiększać udział wartościowych produktów paliwowych nieprzeznaczonych do użytku w silnikach spalinowych z obecnego poziomu wynoszącego poniżej 30% do poziomu powyżej 50% w roku 2030. MOL zamierza zwiększyć dostawy do swoich zakładów petrochemicznych, wykorzystując jednocześnie rosnący popyt na rentowne produkty, takie jak paliwo lotnicze, smary czy oleje bazowe. MOL zwiększy także swój udział w rynku LPG.
Aby poprawić elastyczność produkcji propylenu i smarów, MOL planuje zainwestować około 80-130 mln USD w swoje rafinerie na Węgrzech i Słowacji. W celu przetwarzania najbardziej dochodowej ropy oraz dopasowania się do popytu na swoje produkty, MOL zamierza zwiększyć zużycie ropy pochodzącej z morza w swoich rafineriach śródlądowych.
Poziom ten wzrośnie z obecnych 10% do 33% w 2030 roku. Produkty petrochemiczne - transformacja przemysłowa: MOL przeznaczył 1,9 mld USD na rozwój swojej działalności petrochemicznej do roku 2021. Zwiększenie produkcji propylenu, a także inwestycje w atrakcyjne produkty pochodne propylenu będą głównym kierunkiem na najbliższe pięć lat. W celu umożliwienia dalszej dywersyfikacji łańcucha wartości propylenu, Grupa MOL zainwestuje ponad 500 mln USD w swoje instalacje do krakingu parowego znajdujące się na Węgrzech i Słowacji. Grupa MOL zainwestuje także w poliole na bazie tlenku propylenu - produkty o wysokiej wartości stosowane w przemyśle motoryzacyjnym, branży opakowaniowej oraz w produkcji mebli.
Grupa MOL zostanie jedynym w pełni zintegrowanym dostawcą w Europie Środkowo-Wschodniej - regionie, który jest siłą napędową wzrostu podaży w Europie. Co więcej, planowane są również inne inwestycje dotyczące możliwości wprowadzenia nowych produktów. Usługi dla klienta - przekształcanie handlu detalicznego: MOL zamierza nadal rozwijać swoją wiodącą sieć stacji paliw w Europie Środkowo-Wschodniej i będzie nadal poszukiwać możliwości fuzji i przejęć w promieniu dostaw swoich rafinerii, poza Węgrami, Słowacją i Chorwacją. MOL będzie wprowadzać nowe usługi i produkty, opierając się na swojej sieci detalicznej i bazie liczącej 10 mln klientów.
Firma będzie także modernizować swoje stacje benzynowe. Ulepszy również koncepcję punktów Fresh Corner - do 2018 będą one wprowadzone na 700 stacjach. Oczekuje się, że do roku 2021 wkład dóbr i usług konsumenckich w EBITDA sięgnie 450-500 mln USD i będzie stanowił ponad 20% EBITDA Grupy, a do roku 2030 wzrośnie jeszcze bardziej. Poszukiwania i wydobycie - tworzenie wartości w warunkach niskiej ceny ropy: W latach 2017-2021, MOL zamierza wydać ponad 2 mld USD na organiczne nakłady inwestycyjne.
Wszystkie wydatki będą analizowane i kontrolowane. Około 35% z nich zostanie przeznaczonych na poszukiwania, z naciskiem na region CEE, Pakistan oraz Norwegię, podczas gdy 45% na projekty rozwojowe w Europie Środkowo-Wschodniej, Wielkiej Brytanii, Pakistanie, Kazachstanie oraz na polu naftowym Baitugan w Rosji. MOL jest głęboko przekonany o korzyściach, jakie niesie ze sobą zintegrowany model biznesowy, zakładający, że wydobycie ropy i gazu powinno utrzymać się co najmniej na obecnym poziomie.
Wymaga to jednak zarówno inwestycji organicznych, jak również potencjalnych inwestycji nieorganicznych w zastępowanie rezerw. Ma to na celu powstrzymanie spadku przewidywanego po roku 2019.
Wszelkie przyszłe, potencjalne działania "nieorganiczne" muszą mieć sens z finansowego punktu widzenia i brać pod uwagę niskie ceny ropy naftowej. MOL zamierza utrzymać swoją konkurencyjną pozycję kosztową z jednocyfrowym poziomem bezpośrednich kosztów produkcji (obecnie 6,3 USD/boe) i będzie nadal prowadzić samofinansujące się, zrównoważone i generujące wartość działania poszukiwawczo-wydobywcze, nawet w warunkach niskiej ceny ropy naftowej (50 USD/bbl lub niższej).
"Po ogłoszeniu naszej długoterminowej strategii "MOL Group 2030 - Enter Tomorrow" mamy dziś przyjemność organizować Capital Markets Day. Jego celem jest przekazanie społeczności finansowej całościowej informacji nt. naszych celów finansowych i realizacji naszej strategii w ciągu najbliższych pięciu lat. W oparciu o silne przepływy pieniężne naszego zintegrowanego modelu biznesowego oraz dzięki naszemu solidnemu bilansowi, będziemy inwestować znaczne środki w inwestycje strategiczne. Ich celem jest dalsza dywersyfikacja naszej działalności oraz zwiększenie obecności w obszarach, które nie są zależne od popytu na paliwa silnikowe.
W wyniku pierwszej fazy naszej transformacji przemysłowej oczekujemy, że petrochemiczne projekty strategiczne wniosą do EBITDA 250-300 mln USD rocznie, podczas gdy do roku 2021 wkład usług konsumenckich ma przekroczyć 20% łącznego EBITDA. Jednocześnie nasze silne przepływy pieniężne umożliwią utrzymanie tendencji wzrostowej dywidend dla naszych akcjonariuszy" - powiedział Zsolt Hernádi, Prezes i CEO MOL Group.
MOL Group to międzynarodowy koncern zajmujący się przetwórstwem ropy naftowej i gazu z ponad stuletnią tradycją. Siedzibą firmy jest Budapeszt. MOL Group działa w ponad 30 krajach, zatrudniając 25 000 pracowników. Działalność MOL w sektorze upstream prowadzona jest w oparciu o ponad 75-letnie doświadczenie w zakresie wydobywania złóż węglowodorów.
Obecnie firma prowadzi działalność produkcyjną w 8 krajach, a w 13 ma aktywa poszukiwawcze. Grupa MOL posiada cztery rafinerie i dwie jednostki petrochemiczne w ramach zintegrowanego zarządzania łańcuchem dostaw na Węgrzech, na Słowacji i w Chorwacji, a także sieć ponad 2 000 stacji paliw w 10 krajach Centralnej i Środkowo-Wschodniej Europy.
opr.MZB